متخصص طب سنتی ایرانی در پاسخ به سوالاتی در خصوص تقویت سیستم ایمنی بدن، دمنوش های مناسب، رفع داغی کف پا و...راهکارهایی ارائه داد.
کد خبر: ۹۲۶۰۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۷ 21 December 2020

تابناک فارس به نقل از شبستان: دکتر مهدیه السادات افتخار افضلی در برنامه مجازی مطب در خانه‌ به سوالی مبنی بر توصیه هایی برای تقویت و سیستم ایمنی بدن؛ گفت: تقویت‌ سیستم‌ ایمنی بدن بر اساس مزاج هر فرد فرق می کند امّا مصرف سیر و پیاز پخته، جعفری، شوید و تره به شرط آنکه نفخ نداشته باشید موثر است؛ اضافه کردن‌ آبغوره یا آبلیمو یا آب نارنج‌ به غذاها مفید و کمک کننده است ضمن اینکه عسل در شیر یا در مایعات، خوردن‌ بادام درختی، طبخ‌ غذاها‌ با روغن‌ های سالم‌ مانند کنجد و زیتون بسیار مهم‌ و موثر است.

 

 


متخصص طب سنتی ایرانی ادامه داد: از مصرف نان‌ غیر برشته و نفاخ‌ پرهیز شود و مصرف سبزیجات‌ و میوه جات تازه را در برنامه غذایی بگنجانید و از خوردن‌ غذاهای فریز شده پرهیز کنید.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر رفع لک صورت هم‌ گفت: اصلاح گوارشی بسیار جواب داده است؛ خواب منظم‌ داشته باشید، اگر دچار یبوست هستید، آن را رفع کنید و غذاهای غلیظ حذف شود، مصرف گل قند هم خوب است؛ بادمجان را در آب بجوشانید له کنید آب آن را با کمی روغن زیتون‌ مخلوط کرده و روی صورت بگذارید؛ همچنین از ماندن‌ در آفتاب پرهیز شود و‌ برای در امان‌ ماندن‌ صورت از آفتاب می توانید ضد آفتاب مناسب هر ۲ ساعت یک مرتبه استفاده کنید.

 

 


متخصص طب سنتی ایرانی در پاسخ به اینکه در طب سنتی برای جوش خوردن‌ استخوان چه چیزهایی‌ مناسب است؟ بیان کرد: سنجد را با هسته پودر نکنید بلکه قسمت‌ گوشتی سنجد را پودر کرده‌ و هر ۸ ساعت یک بار آن هم‌ به میزان یک قاشق مرباخوری با یک لیوان‌ شیر یا مایعات دیگر مخلوط و میل کنید؛ همچنین در غذاها از آب پای مرغ که به صورت ژلاتین‌ است‌ استفاده کنید یا می توانید در غذاهایتان از آب استخوان‌ قلم‌ گوسفند که دارای کلسیم‌ زیادی است‌ استفاده کنید؛ خوردن‌ آبگوشت کلم‌ قمری ( کلم‌ سنگ) هم‌ برای ترمیم‌ شکستگی ها موثر است.

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه چیزی برای درمان گلودرد موثر است؟ بیان کرد: نمک، عسل و سرکه را با کمی آب مخلوط کرده کم کم یا غرغره کنید‌، مصرف سوپ سبزیجات یا سوپ مرغ و مصرف داروی شربت بنفشه در کاهش گلودرد کمک‌ کننده است امّا اگر این درد همراه با سرفه و یا تب بود به پزشک جهت معاینه بیشتر مراجعه کنید.

 

 

دکتر افتخار افضلی در پاسخ به شخصی که پرسید دخترم‌ ۱۸‌ سال دارد و برای کنکور‌ درس می خواند امّا دائم‌ سردرد است چه راهکاری برای رفع این‌ سردردها وجود دارد؟ تصریح کرد: فرزند شما که سردرد دارد و درس می خواند این‌ سردردها احتمالا ناشی از انداختن‌ سر به کتاب است؛ پس بهتر است شب ها ساعت ۲۱ یا ۲۲‌ بخوابد، غذاهای فسا فود، بادمجان، گوجه فرنگی و انواع سس ها را نخورد، پونه مرزنجوش و اسطخدوس‌ را از هر کدام به‌میزان یک قاشق غذاخوری در داخل ظرف بزرگی ریخته و با چند لیتر آب بگذارید بجوشد و این ظرف را در داخل اتاق قرار دهید که بخور آن موجب رفع سردردها‌ می شود؛ اگر سردرد شما با گرمی تشدید می شود بهتر است از خوردن‌ شیرینی جات و غذاهای چرب پرهیز شود دمنوش گل‌ سرخ، گل‌ بنفشه و تخم‌ سفید هم‌ خنک کننده بدن و موثر است.

 

وی در پاسخ به شخصی که ۵۹‌ روز زایمان کرده و پرسید برای تقویت قوای بدن و اینکه دهانم‌ تلخ است چه پیشنهادی دارید؟ گفت: اگر یبوست دارید با خوردن خاکشیر‌ صبح‌ ها ناشتا، این‌ عارضه را رفع کنید چون‌ افراد باردار اغلب به این‌ درد دچار می شوند، مصرف گل قند بعد از ناهار به میزان‌ یک قاشق مرباخوری و خوردن‌ شیره انگور، مویز، شکر سرخ، سوپ جو و یا سبزیجات همراه با آلو هم برای تقویت بدن‌ خوب است و باعث می شود آن‌ صفرایی که در معده باعث‌ تلخی دهان‌ شده است از بین‌ می رود.

 

 

دکتر افتخار افضلی در پاسخ به سوالی مبنی بر داغی کف پا ناشی از چیست؟ گفت: علت های متفاوتی می تواند داشته باشد، امکان دارد به دلیل انباشته شدن عناصری‌ مانند چربی و قند خون در خون موجب اختلال در گردش خون‌ شود باید آزمایش انجام دهید و علت‌ بالارفتن‌ حرارت بدن‌ مشخص و بعد از آن‌ بدن‌ پاکسازی شود.

 

 

 

وی ادامه داد: در مصرف غذاها‌ دقت شود چون‌ غذاهای غلیظ‌ باعث اختلال در جریان‌ خون می شود و نیز می توانید آب سیب را با یک‌ قاشق مرباخوری زرشک روی حرارت ملایم‌ دم بدهید در طول روز بنوشید که حرارت بدن‌ را کم می کند و مصرف کاهو سکنجبین هم‌ کمک کننده است، راه دیگر هم پاشویه با آب ولرم‌ در آخر شب است تا منافذ‌ پا با پاشویه و آب گرم‌ باز شود و حرارت از بدن‌‌ خارج‌ شود.

 

 

 

دکتر افتخار افضلی در مورد استفاده از دمنوش دارچین‌ هم نکاتی ارائه داد و افزود: دارچین طبع گرم‌ دارد و بهتر است‌ به صورت دم‌ کرده میل شود نه به صورت جوشانده؛ در داخل غذاها‌ هم تکه ای از چوب دارچین‌ به میزان‌ ۳ تا ۴ سانتی متر بیاندازید‌، این دم‌ کرده دارچین به عنوان داروی مفتح (بازکننده‌ مجاری) است به ویژه برای کبد چرب و انسدادهای کبدی‌ موثر است؛ مصرف طولانی مدت‌ این‌ دارو توصیه نمی شود و در رفع عفونت‌ ها و گرمی های بالا گاهی اوقات‌ موثر است، در کسانی که گرمی بالا دارند با احتیاط مصرف شود و خوردن‌ چای بِه و دارچین‌ هم برای آرامش‌ اعصاب و رفع عفونت‌ ها توصیه می شود.

 

 


متخصص‌ حوزه طب سنتی در خصوص دمنوش ها در دوران‌ کرونا هم نکاتی بیان‌ و خاطرنشان‌ کرد: می توانید از مخلوط پونه، بابونه، گزنه، گل زوفا‌ و شیرین‌ بیان و گل ختمی بزرگ هر کدام‌ به‌ میزان یک قاشق‌ غذاخوری دم کرده و به همراه‌ آن‌ ۱۰ عدد عناب هم که بدنه های آن‌ ها را با چنگال‌ سوراخ کنید تا خاصیت‌ آن‌ بیرون آید که این دمنوش را روزانه می توانید دو مرتبه میل کنید؛ همچنین دمنوش دیگر ۲ تا ۳ گرم پودر ریشه شیرین‌ بیان، ۱۰ گرم‌ پوست خشک نارنگی، پونه کوهی، آویشن و رزماری هم به میزان‌ ۵ گرم دم کرده و روزانه یک تا دو مرتبه بنوشید.

 


وی ادامه داد: در مورد مصرف شیرین‌ بیان‌ احتیاط شود افراد مبتلا به فشار خون باید دقت کنند که کم‌ مصرف کنند؛ معمولاً بعد از ۳ هفته از مصرف شیرین‌ بیان فشار خون‌ فرد کنترل شود و این دمنوش بهتر است زیر نظر پزشک مصرف شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار