رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: تاکنون بیش از ۱۶.۵ درصد جمعیت استان قزوین تحت پوشش واکسیناسیون ضد کرونا قرار گرفتند که این میزان پوشش ۱.۵ درصد از میانگین کشوری واکسیناسیون بالاتر است.
کد خبر: ۹۸۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۶ 01 August 2021

هشتادوششمین جلسه ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونای استان عصر امروز با حضور استاندار قزوین به عنوان ریاست ستاد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی به عنوان دبیر ستاد، فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، معاون سپاه صاحب‌الامر(عج)، فرمانداران و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان در سالن اجتماعات شهید مسعود امامی استانداری قزوین برگزار شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین در این جلسه درباره وضعیت واکسیناسیون انجام‌شده در استان اظهار داشت: آمار واکسیناسیون کرونایی در استان قزوین از مرز 203 هزار دوز واکسن گذشته و تاکنون بیش از 16.5 درصد جمعیت استان قزوین تحت پوشش واکسیناسیون ضد کرونا قرار گرفتند که این میزان پوشش 1.5 درصد از میانگین کشوری واکسیناسیون بالاتر است.

پیمان نامدار بیشترین میزان پوشش واکسیناسیون را متعلق به دانشجویان بالینی رشته‌های علوم پزشکی دانست و گفت: از آغاز واکسیناسیون عمومی تا امروز 135 درصد این دانشجویان واکسینه شدند. ضمن اینکه از یک ماه قبل واکسیناسیون دانشجویان بومی شاغل در دانشگاه‌های بیرون از استان هم در دستور کار ما قرار گرفته و همه دانشجویان بومی بیرون از استان با معرفی‌نامه رسمی از دانشگاه محل تحصیل واکسینه می‌شوند.

وی همچنین به پوشش 111 درصدی پاکبان‌های شهرداری‌اشاره کرد و افزود: همچنین 102 درصد از سالمندان حاضر در مراکز توانبخشی بهزیستی، 101 درصد از جامعه بیماران خاص استان قزوین و همچنین 99 درصد از کادر بهداشت و 95 درصد از کادر درمانی استان در برابر کرونا واکسینه شدند.

واکسینه شدن 29 درصد از جانبازان بالای 25 درصد

دبیر ستاد پیشگیری و مقابله با کرونای استان قزوین در ادامه از واکسینه شدن 63 درصد از جمعیت بالای 55 ساله‌های استان خبر داد و گفت: در ضمن از جمعه تا امروز 50 درصد معلمان و فرهنگیان استان قزوین یعنی حدود 10 هزار نفر در یک حرکت جهادی واکسینه شدند.

نامدار همچنین به آغاز فرآیند واکسیناسیون جانبازان بالای 25 درصد در استان قزوین اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه پیشتر واکسیناسیون جانبازان بالای 50 درصد را به اتمام رساندیم، طبق دستور وزارت بهداشت و درمان واکسیناسیون جانبازان بالای 25 درصد جانبازی را شروع کردیم که تا امروز 29 درصد آنها واکسینه شدند و تا پایان هفته آتی همه جانبازان 25 درصد به بالا را واکسینه خواهیم کرد.

حضور در بازار و ادارات عامل اصلی همه‌گیری کرونا در استان قزوین است

سخنگوی ستاد مقابله با کرونای استان قزوین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به درصد موارد ابتلای کرونایی در گروه‌های شغلی گفت: در هفته اخیر زنان خانه‌دار با 41.6 درصد بیشترین آمار مبتلایان ما را تشکیل می‌دهند و بعد از این گروه کارگران کارخانجات و دانش‌آموزان و دانشجویان به ترتیب با 14.5 و 7.7 درصد بیشترین میزان ابتلای کرونایی را به خود اختصاص می‌دهند.

نامدار ادامه داد: همچنین با بررسی عوامل خطر مواجهه بیماران بستری و سرپایی متوجه شدیم که بیشتر بیماران کرونایی ما به خاطر حضور در بازار و مراکز خرید شلوغ و همچنین بانک و ادارات پرتجمع به ویروس کرونای سوش دلتا مبتلا شدند که باید برای مدیریت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بازار و محیط‌های اداری فکری کرد.

مولوی و سعدی پرابتلاترین محلات قزوین هستند

مدیر مرکز هدایت بحران دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین هم در این جلسه با اشاره به آمار مبتلایان کرونایی به تفکیک مراکز و محلات در شهرستان قزوین گفت: در هفته اول مردادماه 2 محله مولوی و سعدی که در کنار هم قرار دارند، 515 مورد ابتلای کرونایی را در شبکه بهداشت و درمان استان ثبت کردند و بعد از این محله پونک با 348 ابتلا و ولیعصر با 309 ابتلا بیشترین آمار مبتلایان کرونایی را در بین محلات و مراکز شهرستانی قزوین داشتند.

علی فخار سلیمانی همچنین در ادامه از کاهش رشد آمار بیماران سرپایی کرونایی در استان قزوین خبر داد و افزود: در حالی که ما توقع داشتیم با گذشت زمان میزان بیماران مراجعه‌کننده به مراکز درمانی سرپایی بیشتر شود، اما شدت بالای بیماری‌زایی ویروس دلتا باعث شده که اکثر قریب به اتفاق مبتلایان کرونایی ما به دلیل علائم حاد تنفسی به سرعت بستری شوند.

وی ادامه داد: همچنین در میان کل شهرستان‌های استان قزوین بدترین وضعیت مدیریت بیماری کرونا مربوط به شهرستان قزوین است و شهرستانی مانند تاکستان در زمینه مدیریت اپیدمی کرونای دلتا بهتر از قزوین عمل کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار