ما قصد داریم در چند یادداشت کانال ناسیونالیسم کردُی را مورد بررسی قرار دهیم تا برای ما چهره واقعی و ضد انسانی این آقایان آشکار و برملا شود. امروز همه جریان‌ها سیاسی و قومی برای دفاع از منافع جناح و طبقه خودشان کمر همت را بستند و ادعای دفاع از حقوق از دست رفته خودشان را دارند و از این لحاظ با احساسات جامعه بازی می‌کنند
کد خبر: ۹۸۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۷ 25 August 2021

به گزارش تابناک کردستان، ما در یادداشت‌ها مربوط به امام حسین اشاره کردیم که این جریان‌ها سیاسی و قومی از خودشان یک چهره مظلوم و مورد ظلم واقع شده را برای جامعه ترسیم می‌کنند و در دیگران اقوام و جریان‌ها سیارسی رقیب را به عنوان دشمن درجه اول برای معرفی می‌کنند و خودشان را مدعی دفاع از حقوق افراد مظلوم می‌دانند.
ما این نگاه غلط و اشتباه انسان شناسی این آقایان را قبول نداریم، اما اعتقاد ما اینست که همه انسان‌ها دارای سرشت بد و خوب هستند و نمیتواند یکی را مظهر خوب معرفی کرد و دیگران ذا مظهر بد نشان داد، بلکه خوب و بد بودن هر دو در وجود انسان نهفته است و از این نظر یک برابری در انسان وجود دارد، ولی انسان باید از جنبه‌ها منفی و غیر انسانی دوری کند و به سمت جنبه مثبت و انسانی حرکت کنند و ماهیت و محتوا واقعی انسان همین جنبه‌ها مثبت است.
از طرف دیگر برتری انسان در رنگ، پوست و نژاد و قومیت‌ها نیست و هیچ کدام از آن‌ها نمیتوان براساس اعراض‌ها انسان احساس برتری نسبت به دیگران داشته باشند و دلیل آن اینست که انسان در انتخاب رنگ پوست، قومیت، نژاد حق انتخاب نداشته باشد و نمیتوان براساس چیزی که از طرف او انتخاب نشده است به عنوان حق و یا برتری در نظر گرفته شود.
به عبارت دیگر مبنا دادن حق و برتری انتخاب افراد است و، چون این اعراض از طرف انسان انتخاب نشده است مسلما پایه و اساس محکمی ندارد، از طرف دیگر در دین اسلام برتری را در ذات و فطرت انسانی است و هر چه انسان در مسیر انسانیت حرکت کنند و تفاوت رنگ، نژاد و قومیت را از بین ببرد مسلما نسبت به دیگران برتری دارد و این برتری براساس انتخاب افراد صورت می‌گیرد که بین انسانیت و غیر انسانیت کدام را انتخاب کنند.
اگر انسانیت را انتخاب کند مسلما از شان و منزلت برخوردار است و اگر غیر انسانی را انتخاب کنند از انسانیت دور شده است و حق و حقوق انسانی شامل او نخواهد نشد. این برتری یک برتری مادی و یا اعراض انسان نیست بلکه برتری انسانیت است که امروز همه جریان‌ها سیاسی و قومی ادعای آن را ندارد در صورتی که آن‌ها فقط نقاب انسانیت را بر صورت خودشان زدند.
اما مسئله بعدی تفاوت‌ها عرضی انسان هاست که امروز به عناوین تنوع اقوام، نژاد و فکری شکل گرفته است و در سطح جهان هم این مسئله گسترش پیدا کرده است و وجود انسان را به هزار قسمت تقسیم کرده اند و هر کدام به فکر منافع خودشان هستند و از جوهره انسانیت فاصله زیاد دارد و اگر کاری را انجام می‌دهند براساس این تقسیم بندی انجام میدهند که ساخته دست و آلات خودشان است.
در واقع این تقسیم بندی یک نوع بت پرستی در قرن جدید است، این آقایان به دست‌ها مبارک خودشان بت‌های نژاد پرستی، قومیت پرستی، جناح پرستی را ساختند و هر روز آن بت‌ها را عبادت می‌کنند و اسمش را دفاع از انسانیت و منافع نژادی و قومی گذاشتند، در حالی که این بت پرستی به شکل جدید و مدرن است که جامعه را در اسارات این بت‌ها قرار دادند.
این جریان‌ها سیاسی و قومی برای راضی کردن این بت‌ها جدید باید هر کاری را انجام دهند از دروغ گفتن تا ترور جز برنامه‌ها این جریان هاست و حتی انسانیت را باید فدای این بت‌ها کنند و آن را در این جریان‌ها سیاسی و قومی مشاهده می‌کنیم که چطور انسانیت و گوهر انسانی را برای راضی کردن بت‌ها توجیه می‌کنند و آنچه برای آن‌ها مهم و با اهمیت است همین بت هاست.
ما بار دیگر در اینجا تاکید می‌کنیم ما با دفاع از منافع اقوام و نژادی مختلف مشکل یا مناقشه‌ای نداریم، ولی با بت پرستی و همه چیز را غیر انسانی کردن مخالف هستیم و برای ما قابل قبول نیست که انسان در اسارات بت‌ها قومی و سیاسی باشد، بلکه این انسان باید در قله‌های انسانیت و به دور از اعراض انسانی قرار بگیرد، ما این قسمت را به عنوان مقدمه اشاره کردیم و در یادداشت‌ها آینده به چگونگی رفتار این جریان‌ها با مسئله انسانیت و حقیقت و ماهیت انسانی مورد بررسی قرار خواهیم کرد، ولی در این یادداشت برای شروع کار باید به از این کانال ناسیونالیسم کوردی در مورد تعریف آن‌ها از کرُد بودن سوال کنیم.
در اولین انتقاد از این کانال اسم و عنوان کانال است که نام آن "کانال ناسیونالیسم کوردی" است که نشان می‌دهد آنچه برای آن‌ها مهم و با اهمیت است مسئله ناسیونالیسم است نه انسانیت و در کانال نمونه‌ها زیادی را مشاهده می‌کنیم که ادعای دفاع از انسانیت دفاع دارند در حالی که اسم کانال به ما می‌گوید که ما از انسانیت دفاع نمی‌کنیم بلکه از ناسیونالیسم دفاع خواهیم کرد و اگر در کانال اسم انسانیت را تکرار می‌کنیم منظور ما دفاع از نفس انسانی و ذات انسان نیست بلکه ما قصد داریم که انسانیت را در ناسیونالیسم خلاصه کنیم.
این بینش متاسفانه غلط و اشتباه است و انسانیت را نمیتوان در هیچ قومی یا نژادی خلاصه کرد و نباید از انسانیت در جهت منافع قوم خود سوءاستفاده کرد؛ زیرا انسانیت دارای گوهر پاک است که اجازه سوءاستفاده را به هیچ قومی یا جریان سیاسی نمی‌دهد و جالب اینجاست که حتی جنایتکاران امروز در مسند قدرت برای توجیه‌ها کارهی غیر انسانی خودشان از عنوان انسانیت استفاده می‌کنند و کانال ناسیونالیسم صرفا برای جلب توجه در جامعه نه ایمان و باور قلبی به انسانیت از این کلمه استفاده می‌کنند.
اگر آن‌ها از انسانیت دفاع می‌کنند چرا اسم کانال را ناسیونالیسم کوردی گذاشتند؟ اسم کانال را انسانیت می‌گذاشتند و چه دلیلی وجود دارد برای دفاع از انسانیت از عناوین دیگر استفاده کرد؟ اگر آن‌ها مدعی دفاع از انسانیت هستند چرا نسبت به اقدامات غیر انسانی و غیر اخلاقی در جامعه سکوت می‌کنند؟ امروز بسیاری از افراد چه کرُد و چه غیر کرُد دنبال مسائل غیر اخلاقی هستند چرا این کانال ناسیونالیسم در برابر رفتار‌های غیر اخلاقی سکوت می‌کنند؟ نمیتوان گفت غیر کرُدها رفتار‌های غیر انسانی دارند و کرُد مظهر پاکی و انسانیت هستند بلکه خطا و اشتباه بودن و همچنین رفتارهی غیر انسانی و غیر اخلاقی از هر انسانی بدون توجه به اعراض رخ می‌دهد.
اما انتقاد دوم اینست که این کانال که قصد دفاع از ناسیونالیسم کوردی دارد نه دفاع از انسانیت باید در مرحله اول کرُد بودن را تعریف کنند و منظور خودشان از کرُد بودن روشن و شفاف کنند.
اگر آن‌ها از انسانیت دفاع می‌کردند ما نیازی به این کار نداشتیم، ولی چون مسئله از حالت کلی یعنی انسانیت خارج شده است و در حالت جزیی یعنی کرُد بودن قرار گرفته است باید برای روشن شدن این مسئله جزیی تعریف داشته باشند. امروز کرُدها با گرایش‌ها مختلف سیاسی، مذهبی و فکری در سطح جهان گسترش پیدا کرده است و نمیتوان کرُد را در یک شکل جزیی تعریف کرد. ما امروز کرُد کمونیسم داریم، کرُد مذهبی داریم، کرُد لیبرالیسم سیاسی داریم، کرُدلاییک داریم، کرُد مخالف داریم، کرُد موافق داریم و شکل‌ها دیگر با گرایش فکری و سیاسی.
اما منظور از کانال ناسیونالیسم کوردی از کرُد چیست؟ اگر آن‌ها فلان کرُد کمونیسم را به عنوان کرُد مورد قبول خودش تعریف کنند، سوال بعدی اینست پس تکلیف کرُدها دیگر با گرایش‌ها مختلف چه میشود؟ نمی‌تواند ادعا کرد که همه کرُدها یک نگاه و جهان بینی به جامعه دارند و فقط فلان جهان بینی متعلق به کرُدهاست و دیگر کرُدها که گرایش‌ها مختلف دارند از دایره کرُد بودن خارج شده اند.
اگر یک کرُد مخالف ناسیونالیسم کوردی باشد آیا مورد حمایت این کانال به عنوان یک شهروند کرُد قرار می‌گیرد؟ به عنوان نمونه بنده یک شهروند کرُد هستم و مخالف این ناسیونالیسم کوردی هم هستم تکلیف بنده چه میشود؟ آیا جز شهروند کرُد هستم؟ وقتی ما می‌گوییم که این جریان‌ها سیاسی و قومی نمیتوانند ادعای دفاع از انسانیت را داشته باشند بخاطر این گونه تقسیم بندی‌های غلط و اشتباه است که هر روز براساس منافع خودش و اربابان قدرت مجبور هستند تعاریف خودشان را از قومیت‌ها و نژاد‌ها تغییر دهد.
یک روز کرُد بودن را در مخالفت با نظام سیاسی معنی می‌کنند وقتی این تعریف در جهت منافع این کانال‌ها شکست خورد روز بعد کرُد بودن را در داشتن نگاه کمونیستی معنی کردند و بعد از اینکه این نگاه و تعریف از کرُد با وجود مطالعه افراد از دیگر مکاتب فکری شکست خورد همین آقایان کرُد بودن را طور دیگری تعریف کردند و همه این کار‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها حتی توانایی تعریف کردن از کرُد بودن را بصورت مستقل از منافع اربابان قدرت ندارند. برای این یادداشت تا اینجا کافی است ادامه بحث انشالله در یادداشت‌ها آینده.
مختار سلیمانی
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار