چرا وحدت حوزه و دانشگاه ؟!

کد خبر: ۱۴۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵ 19 December 2015
در نظام آفرینش جهان هستی همه موجودات در جهت و همسویی با محور هستی و وحدت قرار دارند و بنیان آنها بر مدار وحدت تنظیم یافته است و سیر تکامل و رشد آنها هنگامی است که بر این محور داشته باشند و هرگونه انحراف موجب رکود، سستی و سقوط از تعالی و تکامل آنها است.

در جو موجودات هستی اشیاء تکویناً در این مسیر قرار دارند و فقط انسان است که با در اختیار داشتن دو نیروی عقل و غریزه انتخاب‌گر است و می‌تواند در هر جهت که تمایل داشته باشد حرکت نماید.

خداوند عالم هستی را بر محور حق و عدل آفریده و بر همین محور استمرار دارد و تخطی از این مسیر موجبات دوری از قوانین عالم هستی را موجب می‌شود و زمینه دور شدن از عدالت را فراهم می‌نماید.

در عالم انسانها علما و دانشمندان ومهمترین وظیفه آنها هدایت امت و مردم در جهت نظام توحیدی و خدایی است. بدیهی است حوزویان و دانشگاهیان دو قشر فرهیخته جامعه در این امر مسئولیت خطیری داشتند و خود باید الگوی تمام عیار از حق‌مداری و عدالت‌خواهی و همراهی باشند، آنها اسوه‌های رشد و تعالی مردم‌اند.

لذا برای رشد و تعالی جامعه قدم اول بین آنها وحدت و یکی شدن و هماهنگی و همکاری و همراهی برای هدایت جامعه است. بدیهی است این دو نیروی عظیم انسانی بزرگترین خدمات علمی، فرهنگی را می‌توانند به جامعه ارائه دهند و تمدن‌سازی نمایند ولی زمانی موفق می‌شوند که آنها به یکدیگر کمک نمایند تا با انرژی بیشتری این مسئولیت را به انجام برسانند و در غیر این صورت در برخی اوقات ممکن است خنثی کننده فعالیتهای یکدیگر باشند مانند آنکه در دانشگاه آموزه‌های خاص ارائه شود و در حوزه بر خلاف آن، یا بالعکس، اگر چه باید پذیرفت زیربنای بسیاری از رشته‌های تحصیلی از حیث منابع علمی و آموزشی براساس فرهنگ و نظام اسلامی تنظیم نیافتهو لااقل نیاز به تجدیدنظر دارد.

متأسفانه تاکنون این امر محقق نشده است. دانشگاه راه خود را در پیش دارد و حوزه راه خود را، حلقه وصل کننده ای نیست، زیرا در بینش و تفکر حوزویان و دانشگاهیان هنوز این باور محقق نشده است و تا این بینش باورپذیر گردد وحدتی در کار نخواهد بود.

اما چرا وحدت؟

1- برای ساختن جامعه اسلامی و الگوسازی از تمدن نوین اسلامی

2- برای ساختن مدینه‌ای فاضله و برقرار ساختن عدالت اجتماعی

3- برای بهره برداری از تمام ظرفیتهای علمی و فرهنگی و هنری کشور

4- برای جلوگیری از تضییع سرمایه های مادی و معنوی کشور

5- برای مقابله با نظامات استکباری و سکولاریسم

6- برای رشد و تعالی علم به دانش، معنویت و فضائل اخلاقی

7- برای فهم روشن و کامل از معارف اسلامی و فرهنگ اهل بیت(علیهم‌السلام)

8- برای دست یافتن به تمام حقوق و آزادی های انسانی

سید حسین محتشمی / مسئول فرهنگی و امور فوق برنامه دانشگاه آزاد اسلامی مشهد

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار