میانگین بالاسرانه مصرف گیاهان دارویی در یزد

کارشناس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی یزد گفت: سرانه مصرف گیاهان دارویی در این استان چهار برابر میانگین کشوری است.
کد خبر: ۱۴۷۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۹ 19 December 2015

به گزارش تابناک یزد،حیدر مفتاحی زاده  در بافق، سرانه مصرف گیاهان دارویی کشور را 250 گرم اعلام کرد و افزود: سرانه مصرف این گیاه در استان یزد یک کیلو گرم معادل چهار برابر میانگین کشوری است.

کارشناس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان یزد اظهار کرد: در 6 ماهه نخست امسال افزون بر 200 تن داروی گیاهی در استان یزد به مصرف رسیده که کمتر از 10 تن آن در داخل استان تولید شده است.
وی گیاهان دارویی تولید شده در استان یزد را از گونه های مرزنگوش، آویشن، به لیمو، زوفا، کلپوره و برخی ارقام دیگر برشمرد و خاطرنشان کرد: گیاهانی از قبیل آویشن، به لیمو، ختمی و پنیرک از مهمترین گونه هایی است که مردم این استان مصرف می کنند.
این کارشناس بر فرهنگ سازی کشت گیاهان دارویی کم آب خواه در استان یزد تاکید کرد و افزود: گیان کم آبخواه ارقام گیاهان دارویی و صنعتی هستند که از نظر میزان مصرف آب نسبت به سایر محصولات رایج مثل جو و گندم ، آب کمتری نیاز دارند و در عوض عملکرد و بازدهی بیشتری هم خواهند داشت.
این کارشناس همچنین به گیاهان غیر بومی سازگار با اقلیم گرم و خشک اشاره کرد و گفت: علاوه برگیاهان بومی موجود، گونه های دارویی دیگری همچون زوفا، مریم گلی، به لیمو، خار مریم و کنگر فرنگی هم در استان یزد سازگاری دارد و قابل کشت و توسعه است.
مفتاحی زاده روستاهای مبارکه سبزدشت و کوشک شهرستان بافق را پایلوت کشت دو گونه گیاهی عنوان و خاطر نشان کرد: کشت 'نعنا فلفلی' و 'به لیمو 'در فضایی به وسعت تقریبی 2 هزار متر مربع به صورت تلفیقی انجام شد و امسال بالغ بر 300 کیلو گرم عملکرد محصول داشت.
وی با بیان اینکه زمینه فروش گیاهان دارویی فراهم است ، خاطرنشان کرد: در استان یزد بازار فوق العاده ای وجود دارد که به دست آوردن این بازار منوط به تولید محصولات با کیفیت است.
این کارشناس اضافه کرد: فروش در عطاری ها، بازارهای منطقه ای و شرکت های دارو سازی نیز ازسایر مکانهای فروش محصولات گیاهان دارویی به شمار می آیند.
کارشناس مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی استان یزد بر فرهنگ سازی کشت گیاهان دارویی تاکید کرد و افزود: تقویت و گسترش کشت این گیاه در فضای سبز شهرداری ها و روستاهای استان موجب افزایش میزان تولید این گیاه و اشتغالزایی برای زنان روستایی خواهد شد.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار