منطبق بر آخرین نظرسنجی «تابناک» در سال پیشین، نزدیک به دو سوم مردم از عملکرد مسئولان کشورمان در سال گذشته رضایت دارند اما آیا مسئولان کشورمان تلاشی برای جلب رضایت یک سوم دیگر از مردم که بخشی از آنها در این نظرسنجی از عملکرد کلی کارگزاران کشور ناراضی بودهاند، خواهند نمود؟
به گزارش «تابناک»؛ در واپسین روزهای سال هزار و سیصدو نودو چهار، «تابناک» از طیف وسیع و فراگیر مخاطبانش یک پرسش مهم را مطرح کرد و کوشید تا عیار عملکرد مسئولان کشور را از این طریق بسنجد؛ نظرسنجی که البته شاید نتوان به تمامی عموم مردم تسری داد، چرا که هنوز بخشی از مردم به اینترنت دسترسی ندارند اما با توجه به مشارکت 31433 کاربر در آن، نمونه قابل توجهی محسوب میشود.
از این جامعه آماری پرسیدیم که «از اداره کشور توسط مسئولان در سال 1394 راضی هستید؟» و سه گزینه «راضی بودم»، «تا حدودی راضی بودم» و «راضی نبودم» را پیش روی مخاطبان قرار دادیم تا به صورت نسبی، گزینهای را انتخاب کنند و بدین طریق نگاه کلیاش را به عملکرد کارگزاران کشور در سالی که سپری شد، بیان کنند.
در این میان، نقدهایی نسبت به این نظرسنجی قابل طرح بود که این نظرسنجی با توجه به طیفهای مختلف مسئولان و کارکرد هریک از این طیفها در قوای سهگانه و دستگاههای مختلف، به صورت مجزا قابل ارزیابی عمومی است و در واقع خواستار نظرخواهیهای مفصلی بودند که شاید دهها خروجی مختلف داشته باشد و در نهایت مردم از برخی بخشها رضایت بیشتری داشته باشند و برخی دستگاهها عمده نارضایتی عمومی را متوجه خود نموده باشند.
اگر قرار بر چنین وسعتی در طراحی نظرسنجی بود، حجم این نظرسنجی از حدود قابل طرح خارج میشود و به همین دلیل تصمیم گرفته شد که به سه گزینه فوق الاشاره در این نظرسنجی اکتفاء شود و ضعف و قوت همه دستگاهها و همه مسئولان برای نظردهندگان در یک ظرف گنجانده شود و رای مذکور به این مجموعه اداره کننده کلیه امور کشور تعلق گیرد.
مطابق با نتیجه نهایی نظرسنجی آنلاین «تابناک»، 34.32 درصد رای دهندگان از عملکرد مسئولان در سال 1394 رضایت داشتند، 32.43 درصد تا حدودی رضایتمند بودند و 33.25 درصد شرکتکنندگان معادل یک سوم رای دهندگان، از عملکرد مسئولان در سالی که گذشت، رضایت نداشتند و در واقع نظرشان نسبت به عملکرد مسئولان منفی بود.
هرچند جلب نظر دو سوم مردم توسط مسئولان در سال پیشین قابل توجه است اما باید به نگاه منفی یک سوم از مردم توجه عمیقی صورت پذیرد و این گروه با اقدامات اصلاحی مسئولان کشور کاهش یابند. حقیقت آن است که نارضایتی در پیشرفتهترین کشورها هیچگاه نزدیک به صفر نمیرسد اما با تدابیری میتوان این نارضایتی را به حداقل ممکن کاهش داد.
توجه به نکته ضروری است که این نظرسنجی درباره کارکنان و مدیران رده پایین مجموعههای دولتی و حاکمیتی کشور نیست، بلکه متوجه مسئولان کشور بوده و به همین دلیل انتظار میرود مسئولان به خودی خود به صورت دورهای اقدام به نظرسنجیهای مشابه نمایند و ضعفهای مدیریتی و سیستمیشان را تشخیص دهند تا میزان رضایت در انتهای سال پیش رو از عملکرد کلی مسئولان رو به فزونی گذاشته باشد.