تکمیل بزرگراه یزد - بافق تا پایان سال

کد خبر: ۳۲۲۳۴۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۳ 02 November 2016
به گزارش تابناک یزد،راه نیمه تمام بافق این روزها بسیار پراهمیت شده است، به طوری که اوایل این هفته، جلسه بررسی راهکارهای تسریع در تکمیل این راه، در دفتر استانداری یزد برگزار شد و مسئولان قول نهایی تکمیل این بزرگراه را تا 5 ماه آینده یعنی پایان سال، به مردم و مسئولان شهر بافق دادند.
آخرین تصادف در بزرگراه یزد- بافق به مرگ یکی از شهروندان جوان منجر شد، مردم داغدیده بافق به دنبال تلفات بالای جاده، راه را برای عبور کامیون‌های حامل بارهای معدنی مسدود کردند، چرا که عامل اصلی بروز تصادف در این محور، تردد زیاد خودروهای سنگین حامل بارهای معدنی است.
طرح ساخت باند دوم جاده یزد- بافق و تبدیل این محور به یک بزرگراه دو بانده، 7 سال پیش در سفر مقام معظم رهبری به استان کلید خورد. طول این بزرگراه حدود 100 كیلومتر است که در سال‌های گذشته 67 كیلومتر از آن طی 2 قطعه به بهره‌برداری رسیده و مابقی طول آن یعنی 43‌كیلومتر باقیمانده همچنان جاده دو طرفه است.
مسئولان استان بارها قول تکمیل این مسیر را به مردم شهرستان بافق دادند اما عمل نکردن به این وعده‌ها، مردم را ناراضی کرده است و عقیده دارند مسئولان استان تلاش کافی برای تکمیل این بزرگراه ندارند.
اجرای این طرح در 3 فاز از شهرستان یزد به سمت شهرستان بافق آغاز شده و انتهای مسیر که فاز سوم طرح است، همچنان خاکی است. از این رو تردد در جاده دو طرفه انتهای بزرگراه، همواره حادثه‌آفرین بوده است.
به دنبال اعتراض مردمی و مسدود کردن مسیر، «سیدمهدی طلایی مقدم» فرماندار بافق، مسئولیت تکمیل نشدن این راه را متوجه «سیدمحمدرضا سیدحسینی» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری دانست و اعلام کرد در صورت تعیین نشدن تکلیف بزرگراه بافق، خود نیز همراه مردم در جاده می‌نشیند چرا که خواسته مردم حق است.

تکمیل بزرگراه متوقف نشده
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری یزد در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به این‌که طرح بزرگراه بافق در حال اجراست، ادامه داد: قطعا ساخت جاده زمان‌بر است، مسیری که در گذشته اجرا شده، دشت بوده و نزدیک به 50‌پل در آن ساخته شد اما در مسیری که در‌حال اجراست بیش از 110‌پل ساخته و 40 هزار مترمربع بتن‌ریزی شده است.
«سیدمحمدرضا سیدحسینی» ادامه داد: قطعا رساندن بتن به مقاومت کافی، زمان نیاز دارد. از این رو ساخت جاده زمان بر شده وگرنه کار متوقف نشده است. وی درباره کمبود اعتبار برای تکمیل این مسیر نیز گفت: قطعا همه طرح‌های عمرانی با کمبود اعتبار مواجه شده اما راهسازی متوقف نشده است.

طولانی شدن تکمیل مسیر باقیمانده
رئیس شورای اسلامی شهر بافق درباره نگرانی مردم از سرانجام این جاده گفت: از ابتدای امسال بیش از 15 نفر از مردم استان در این جاده جان باخته‌اند و تصادفات منجر به جرح نیز بسیار اتفاق افتاده که مردم از این وضعیت به ستوه آمده‌اند.
«مهدی رنجبر» ادامه داد: 67 کیلومتر از بزرگراه بافق در دولت قبل اجرا شده اما 43 کیلومتر باقیمانده از آغاز دولت فعلی طول کشید. این در حالی است که دستور تامین اعتبار و تکمیل آن از معاون رئیس جمهور هم گرفته شده است. وی افزود: متاسفانه عنوان می‌شود این تعویق، به علت کمبود اعتبار است، در حالی که هنوز طرح پل رودخانه شور در اختیار پیمانکار قرار نگرفته و وضعیت به نحوی پیش می‌رود که احساس می‌شود، تکمیل این راه حادثه‌آفرین دغدغه مسئولان استان نیست؛ هر چند امام جمعه بافق و حتی امام جمعه یزد نیز بر ضرورت آن تاکید کرده‌اند.
این عضو شورای شهر بافق اظهار کرد: اگر واقعا دلیل تکمیل نشدن مسیر، کمبود اعتبار است، چرا فقط برای شهرستان بافق، این کمبود وجود دارد؟ در حالی که عمران استان و کشور، مدیون ذخایر معدنی بافق است اما متاسفانه وضعیت خودش خوب نیست.

بی توجهی به شهرستان بافق
رئیس شورای اسلامی شهر بافق ادامه داد: مردم این شهرستان نماینده‌ای در استانداری ندارند، هیچ مدیر کلی در استان اهل بافق نیست و به نظر من همه این بی توجهی‌ها ناشی از این است که کار در دست عده‌ای است که برای بافق دلسوزی نمی‌کنند. این رفتار مسئولین عرصه را بر مردم تنگ می‌کند و زمانی که مردم فریاد اعتراض بر‌می‌آورند، آنها کارشان را توجیه می‌کنند؛ از این رو مردم مجبور به مسدود کردن جاده می‌شوند که برای مسئولان اقدام نابهنجاری است.
رنجبر گفت: مردم با وساطت مسئولان شورای شهر و شهرستان راه را باز کردند اما اگر دوباره قرار باشد همین مشکلات تکرار شود، ساکت نخواهند نشست.

نتیجه نشست مشترک
به دنبال این مشکلات و نارضایتی مردم، شنبه این هفته جلسه مشترکی با حضور استاندار و معاون هماهنگی امور عمرانی، نمایندگان استان، مدیر کل راه و شهرسازی، نماینده شورای شهر بافق، فرماندارو امام جمعه این شهر و پیمانکاران راه در استانداری یزد برگزار شد.
نماینده شورای شهر بافق در این جلسه گفت: گزارشی از روند تکمیل راه ارائه و  دلایل تاخیرها بررسی و مقرر شد که مسئولان استان بزرگراه بافق-یزد را تا 5 ماه دیگر یعنی پایان سال تکمیل کنند. «محمد عباسی» افزود: با توجه به مشکلات جاده و تلفات انسانی ناشی از تردد خودروهای سنگین حامل بارهای معدنی یا حتی خودرو، این جاده بسیار حادثه‌آفرین شده است و باید با تکمیل باند دوم و پایان دادن به مسیر دو طرفه، این معضل را برطرف کرد.
وی اعلام کرد: جاده اوایل هفته جاری به پیمانکار واگذار و اختلافات اداره کل راه و شهرسازی استان با پیمانکاران نیز برطرف شده است و مدیر کل راه و شهرسازی استان مدعی است که دیگر مشکل فنی برای جاده وجود ندارد و مشکلات مالی نیز برطرف خواهد شد.

   بزرگراه یزد - بافق به80 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است
بزرگراه یزد –بافق به طول 110 کیلومتر در حال حاضر 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. دو بانده نشدن 43 کیلومتر انتهایی بزرگراه یزد- بافق در ورودی شهر بافق، همواره مورد انتقاد رانندگانی است که در این جاده تردد می‌کنند. عبور و مرور کامیون‌های حامل بارهای معدنی و ترافیک سنگین این محور، به شدت از امنیت جاده کاسته است. تردد بی‌شمار ماشین‌های سنگین حامل سنگ‌های معدنی، طاقت رانندگان خودروهای سواری و خودروهای حمل و نقل عمومی را طاق کرده و انتظارهای طولانی برای عبور خودروهای سنگین، عامل بروز تصادفات و حوادث ترافیکی ناگوار در این محور است.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار