دخالت والدین اصلی‌ترین عامل طلاق در یزد

دانشیار جامعه‌شناسی و رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد دخالت والدین را از عمده‌ترین دلایل طلاق در استان یزد عنوان کرد.
کد خبر: ۳۸۵۲۴۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۲ 27 February 2017

به گزارش تابناک یزد،سیدعلیرضا افشانی دانشیار جامعه‌شناسی و رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این خصوص اظهار داشت: آمار طلاق در یزد بویژه در فاصله سال‌های 89 تا 92 افزایش یافته و به همین دلیل، مطالعات و برنامه‌های متعددی در استان در راستای کاهش این پدیده در دستور کار ادارات و نهادهای مرتبط قرار گرفت.  

وی گفت: طلاق مثل بسیاری از پدیده‌های اجتماعی دیگر در استان یزد، علل متعددی دارد و طبق مطالعات انجام شده یکی از عمده ترین این دلایل، دخالت خانواده‌هاست. دخالت خانواده ریشه در شکاف بین ارزش‌های والدین و فرزندان دارد. در استان یزد به دلیل اینکه جو سنتی حاکم است، والدین به زعم خودشان، راه‌حل‌ها و مشورت‌های مفیدی در اختیار زوجین جدید قرار می‌دهند ولی این مشورت‌ها مورد تایید فرزندان آنها که دیدگاه‌های متفاوت و امروزی‌تری دارند، قرار نمی‌گیرد و این به دخالت تعبیر شده و مشکلات متعددی را به وجود آورده است.

وی عنوان کرد: از دیگر دلایل، اعتیاد به مواد مخدر و بویژه مواد صنعتی است. البته این مسئله متاسفانه همگانی شده و در همه استان‌ها وجود دارد. از دیگر دلایل، مشکلات اقتصادی در قالب بیکاری و پایین بودن سطح درآمد از یک طرف و بالا رفتن توقعات و چشم و هم‌چشمی از طرف دیگر است که منجر به مشکلاتی در زندگی زوجین شده و باعث جدایی می‌شود.

افشانی در ادامه گفت: از دیگر دلایل، تفاوت‌های فرهنگی زوجین است. برخی از این تفاوت‌ها به دلیل عدم شناخت زوجین از یکدیگر به خاطر فاصله زمانی کم بین آشنایی زوجین با یکدیگر و ازدواج است که در نهایت منجر به جدایی می‌شود.

وی از دیگر دلایل طلاق در استان یزد را نارضایتی زوجین از روابط جنسی دانست و گفت: نداشتن آشنایی‌کافی درباره چگونگی روابط‌جنسی و همچنین روابط فرازناشویی باعث بروز مشکلات خانوادگی و نهایتا طلاق شده است.

 رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه یزد در ادامه گفت: خیلی از مشکلات زوجین با مشاوره و مددکاری قابل حل است. به همین دلیل، در استان یزد مرکز تحکیم بنیان خانواده زیر نظر اداره کل بهزیستی استان و با همکاری اداره کل دادگستری استان یزد راه‌اندازی شد که بعدا در قالب قانون به دادگستری ارجاع شد. هم اکنون ‌در استان یزد، 4 مرکز مشاوره خانواده وجود دارد که زیر نظر دادگستری مشغول به فعالیت هستند و زوجینی که دادخواست طلاق می‌دهند ابتدا به این مراکز معرفی می‌شوند و تنها در صورتی که خدمات مشاوره‌ای باعث حل مشکل آنها نشود پرونده آنها در دادگستری پیگیری خواهد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار