آتش سوزی جنگلها ونبودبالگرد

کد خبر: ۵۴۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ 28 June 2015

نيار به امداد هوايي به علت كوهستاني بودن، نياز به مهار آتش‌سوزي‌ها به علت جنگلي بودن و حادثه‌خيز بودن اين استان به ويژه در حوزه راه‌هاي ارتباطي به علت جاده‌هاي ناامن، وجود يك بالگرد در استان كهگيلويه و بويراحمد را از نان شب واجب‌تر كرده است.در حال حاضر بيش از ۱۴ مركز اورژانس هوايي در كشور راه‌اندازي شده است، ولي از نام استان كهگيلويه و بويراحمد در ميان اين ۱۴ مركز، خبري نبود.

جالب اين است كه اين مراكز اورژانس هوايي عمدتا در استان‌هايي راه‌اندازي شدند كه هوانيروز دارند و ماهيتا” امكانات هوايي براي مإموريت‌هاي اضطراري و امدادي در آن استان‌ها وجود داشت ولي در استان كهگيلويه و بويراحمد علي‌رغم نياز منحصر به فرد به بالگرد، هوانيروز و نيروي هوايي و ارتش نيز وجود ندارد.

خبرها حاكي از آن است كه بودجه خوبي در اختيار جمعيت هلال‌احمر بوده تا با پيگيري اين خواسته به حق، يك فروند بالگرد را به طور دائم در اين استان براي مأموريت‌هاي امداد و نجات مستقر كند؛ پيگيري‌هاي كه گويا با استقرار ۱۵ روزه يك بالگرد مشترك با استان فارس نتيجه داد ولي متأسفانه براي بلند شدن از روي زمين بايد از شيراز و تهران اجازه صادر مي‌شد.

اين بالگرد نصفه و نيمه كه در هيچ مأموريتي به درد اين استان نخورده،‌ وقتي در محوطه فرودگاه ياسوج روي زمين در حال استراحت بود، جنگل‌هاي زيادي در اين استان دود هوا شدند و سوختند، فقط به اين علت كه اجازه آن دست مسئولان اين استان نبود.

از طرفي استقرار بالگرد در چند روز مشخص با توجه به حادثه‌خيز بودن و پوشش عظيم جنگلي منطقي نيست و نمي شود به حادثه گفت شما در اين ۱۵ روز بيا كه بالگرد داريم!

بنابراين اين پيگيري هلال‌احمر و استقرار ۱۵ روزه بالگرد اگرچه يك قدم به جلو بود ولي دواي مشكلات و نيازهاي اين استان به يك فروند بالگرد نبود.

كهگيلويه و بويراحمد علاوه بر موقعيت توپوگرافي و جغرافيايي خود به علت واقع شدن در ميان چند استان مهم، مي‌تواند منشأ خدمت به جمعيت زيادي باشد كه اين موضوع نيز ضرورت اختصاص يك فروند بالگرد را به اين استان دوچندان كرد.

نياز اين استان در حوزه اورژانس هوايي به بالگرد از ديگر نيازهايي بوده كه شاهد عدم پيگيري مؤثر دانشگاه علوم پزشكي ياسوج در اين زمينه بوديم.

مسئولان ارشد اين استان به اين استدلال كه استان‌هايي كه هوانيروز و ارتش دارند، خدمات هوايي بالقوه‌اي نيز دارند بايد در تهران پيگيري كنند و از اين حق مردم و طبيعت اين استان دفاع كنند چرا كه منطق ايجاب مي‌كند كه يكي از مراكز اورژانس هوايي و استقرار بالگرد دائمي در استان كهگيلويه و بويراحمد باشد موضوعي كه اگر نگوييم مسئولان آن را فراموش كردند بايد گفت كه اگر پيگيري و دغدغه‌اي هم بوده، نتايج آن حداقل در اين مدت به مردم و رسانه‌ها اعلام نشده است.

حداقل انتظار اين است كه يك فروند بالگرد در اختيار فرماندهي نيروي انتظامي اين استان به صورت مستقل قرار گيرد.

ستاد بحران در اين استان نيز گويا دغدغه‌هاي مهمتري دارد و پيگيري بالگرد در اولويت‌هاي كاري اين ستاد مهم نيست.

به هر حال انتظار از دانشگاه علوم پزشكي، ستاد بحران و جمعيت هلال‌احمر اين است كه اين موضوع را جدي‌تر و مؤثرتر پيگيري كنند چرا كه استقرار يك بالگرد با توضيحاتي كه داده شد، انتظار زيادي نيست.

اداراتي چون منابع طبيعي، شهرداري و راه و شهرسازي نيز مي بايست زيرساخت‌هاي امن فرود و پرواز بالگرد را در اين استان فراهم كنند.

تابناک کهگیلویه وبویراحمد

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار