آغاز برداشت ریواس در استان یزد

50هزار هکتار از مراتع استان یزد را ریواس پوشانده است.
کد خبر: ۵۹۸۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۱ 30 April 2018

مدير کل منابع طبيعي استان گفت:ریواس گیاهی خودرو و علفی ست که در استان یزد در 3 محدوده ی شهرهای تفت،مهریز و خاتم می روید وشهرستان مهریز با دارا بودن 40 هزار هکتار سطح زیرکشت ، بیشترین مراتع این گیاه را داراست.
اخوندي افزود:کار برداشت ریواس همه ساله در اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و به مدت دو ماه به طول می‌انجامد. 
رييس اداره بهره برداري مراتع منابع طبيعي استان هم گفت :امسال 10 هزار هکتار از این مراتع با همکاری دانشگاه یزد در یک طرح پژوهشی بهره برداری می شود.
زرگران افزود: با آغاز برداشت این محصول 10 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم ، مشغول به کار شده اند.
رييس اداره منابع طبيعي مهريز با اشاره به خواص خوراکی این گیاه گفت: "ریواس" یا "ریباس"، گیاهی است از تیره‌ی ترشک‌ها( هفت بندها) و دارای ساقه‌های هوایی و برگ‌های آن محتوی مواد ذخیره‌ای و اسیدی است و به همین جهت مورد استفاده‌ی خوراکی قرار می‌گیرد .
باقری همچنین به خواص دارویی این گیاه اشاره کرد و افزود: ریواس طبیعتی سرد دارد و دارای ویتامین‌ها و املاح معدنی گوناگونی است و برای بیماران تب‌دار و بی‌اشتها مفید بوده و یرقان، وسواس و سستی را درمان می‌كند، صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می‌کند و برای حصبه و اسهال گرم صفراوی مفید بوده و کرم کُش است. ریواس خاصیت مسهلی، ضد التهابی و متعادل کننده‌ عملکرد روده‌ها (درمان یبوست و اسهال) است و در درمان خونریزی‌های معدی- روده‌ای، اختلال قاعدگی، ورم ملتحمه‌ چشم، جراحات ناشی از ضربات و صدمات جسمانی، زخم‌های چرکی سطحی و سوختگی‌های حاصل از حرارت کاربرد دارد .
وی در ادامه به خواص آرایشی این گیاه نیز اشاره کرد و گفت: افرادی که موی آنها قهوه‌ای کم رنگ است، با استفاده از ریشه‌ی این گیاه می توانند به رنگ موی طلایی دست یابند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار