مراحل پایانی مرمت و بازسازی قلعه رحمت آباد یزد +عکس

عملیات مرمت و بازسازی قلعه تاریخی رحمت آباد یزد در مراحل پایانی خود قرار گرفت.
کد خبر: ۷۸۷۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۳ 18 August 2015
به گزارش تابناک یزد به نقل از روابط عمومی، امور فرهنگی و اجتماعی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد سرپرست معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در توضیح مشخصات این بنای تاریخی گفت: دروازه ورودي و عمارت اربابي قلعه که در ضلع جنوبي واقع شده است، زیباترین بخش معماری این قلعه است و چون با مصالح آجر ساخته شده، در طول تاريخ حيات خود آسيب کمتري ديده است. در چهار طرف اين قلعه چهار برج نگهباني وجود داشته است و همچنين خندقي به عمق 5 متر و عرض 7 متر، چهار طرف آن را احاطه کرده بوده است. عمارت ورودي در ضلع جنوبي قلعه به خانه اربابي مشهور و بعضاً باقيمانده آثار آن موجود است و در محوطه فضاي مياني قلعه تعداد زيادي خانه هاي محقر روستایيان به صورت مسکوني، طويله و انبار در رديف شطرنجي موجود بوده است.

محسن ذاکری نیا خاطرنشان کرد: تاریخ احداث بناي اين قلعه، با توجه به کتیبه سنگی مرمرینی که سالها پیش بر سردرب ورودی این قلعه نصب بوده و تنها عکسی از آن در کتاب يادگارهاي يزد به يادگار مانده است به سنه 1255 هجری قمری می رسد و چنين استنباط مي شود که در واقع هسته اوليه به وجودآمدن مزرعه و يا روستا، احداث اين قلعه مي باشد که در گذشته نه چندان دور، ارباب مزرعه و رعيت هاي وي همگي در اين قلعه مي زيسته اند.

این مقام مسئول تصریح کرد: عملیات مرمت و بازسازی قلعه تاریخی رحمت آباد در مراحل پایانی خود قرار دارد و اهم آیتم های آن شامل دیوارچینی با ملات گل آهک، اجرای اندود کاهگل بدنه، اجرای آجرفرش کف، ازاره چینی، اجرای تأسیسات آب، فاضلاب و تأسیسات برقی و غیره است.
گفتنی است: این اثر فرهنگی تاریخی در ده کيلومتري شرق شهر يزد و به فاصله يک کيلومتري شمال مرکز روستاي رحمت آباد واقع شده است و در تاريخ 8 مرداد سال 81 به شماره 5934 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار