بحران کم آبی مسئله ساز شد:

طرح ارزيابي زيست‌محيطي پتروشیمی خاتم در پيچ و خم‌هاي اداري

در حالي كه مسئولان شرکت آب منطقه‌ای یزد چندي پيش از عدم ظرفیت این شرکت براي تامین میزان آب مورد نیاز مجتمع پتروشیمی اوره و آمونیاک خاتم خبر داده و مكان در نظر گرفته شده براي طرح را به لحاظ زیست محیطی تهدیدی برای آلودگی آب و خاک منطقه عنوان كرده‌اند ولي مسئولان محيط زيست استان تكميل طرح ارزيابي زيست محيطي آن را معطل پاسخ مكتوب آب منطقه‌ای مي‌دانند.
کد خبر: ۹۸۸۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷ 22 September 2015

به گزارش تابناک یزد،"محمدرضا کوچک زاده" معاون پایش و نظارت اداره حفاظت محیط زیست استان یزد در مورد نتیجه بررسی اصلاحات طرح ارزیابی پروژه پتروشیمی اوره و آمونیاک خاتم اظهار مي‌كند: موضوع آب مجتمع  هم به لحاظ تأمین آب و هم به دليل اثراتی که بر منطقه خواهد گذاشت، از شرکت آب منطقه‌ای يزد استعلام شده ولي تاكنون پاسخ مکتوبی در اين باره به محيط زيست ارسال نشده است.

وي با اشاره به نقش سازمان‌هاي مختلف براي اظهارنظرهاي كارشناسي در موضوع ارزیابی طرح، مي‌گويد: اداره كل محیط زیست استان پس از جمع‌بندی نظرات و تکمیل آنها با دیدگاه فنی کارشناسان اداره، پرونده را برای بررسی بیشتر به تهران ارسال مي‌كند.

کوچک‌زاده در مورد اظهارنظرهاي مسئولان آب منطقه‌ای در مورد عدم امكان تامین آب این طرح صنعتي، تاكيد مي‌كند كه اداره حفاظت محیط زیست استان رسماً موضوع را از شرکت آب منطقه‌ای استعلام کرده و پاسخ شركت نيز بايد به صورت مكتوب و رسمي اعلام شود چرا كه در صورت مخالفت آب منطقه‌اي، پروژه با مشکل مواجه خواهد شد.

وي با تاکید بر این که یکی از پیشنهادهاي محیط زیست استان در مورد اين طرح، ارائه چند گزینه پیشنهادی براي ارزيابي مکان اجراي پتروشيمي بوده است، اظهار مي‌كند: متاسفانه علي رغم پيشنهاد اداره كل محيط زيست، مشاور طرح در اين ربطه تنها یک مكان را براي ارزيابي زيست محيطي ارائه كرده است و وقتی تنها یک گزینه با چالش‌های مختلف ارائه شود، ارزیابی و دفاع از آن نیز سخت خواهد شد.

کوچک‌زاده در مورد اين كه جانمایی پیشنهادی پتروشیمی اوره و آمونیاک خاتم علاوه بر واقع شدن در ورودی دشت هرات که تأمین كننده آب منطقه است، مشكلاتي همچون نزدیکی به شهر، استقرار در جهت باد غالب منطقه به سوی شهر و واقع شدن در مجاورت سه منطقه حفاظت شده اين شهرستان را نيز دارد، مي‌گويد: قطعاً در طرح ارزيابي زيست محيطي مكان فعلي موضوع مدلینگ انتشار آلودگی نیز انجام و در نظر نهايي محيط زيست لحاظ می‌شود.

وي در مورد اين كه نگاه محیط زیست استان در مورد اين طرح چيست، اظهارنظر در اين باره را مشروط به جمع‌بندي نهايي مي‌داند ولي اظهار مي‌كند: به طور کلی طرح‌های پتروشیمی داراي فاضلاب سنگیني هستند و گاهاً نيز همراه با انتشار گازهای آلاینده هستند.

معاون محيطزيست استان ضمن مهم خواندن نحوه مدیریت و كنترل اين قبيل طرح‌ها، در پايان نيز متذكر مي‌شود: البته اين صنعت می‌تواند سبز هم باشد به شرط آن که تکنولوژی روز دنیا را داشته باشد و به سیستم تصفیه فاضلاب نيز مجهز باشد كه در اين صورت نيز مهم این است که از چه تکنولوژی استفاده و چگونه مدیریت شود.

گفتني است؛ چندي پيش "حسین غفوری" مدیر عامل شركت آب منطقه ای یزد در گفت‌و‌گو با ايسنا صراحتاً‌ اعلام كرده بود كه میزان آب مورد نیاز این طرح بسیار فراتر از میزان سهمیه تخصیصي آب زیرزمینی منطقه است و در ظرفیت اين شرکت نخواهد بود.

وي گفته بود كه در دشت‌های ممنوعه آبی از جمله تمام محدوده‌های مطالعاتی شهرستان خاتم، تأمین آب به ميزان بیش از 25 مترمکعب در شبانه روز از منابع آب زیرزمینی برای هر واحد صنعتی، مجاز نیست.

غفوري در مورد امكان آلودگي آب‌هاي زیرزمینی هرات از سوي اين مجتمع صنعتي نيز اظهار كرده بود؛ اين طرح از لحاظ مکانی و مطابق كروكي پيوست مجتمع، در قسمت ورودي دشت كه محل تأمين آب شهر هرات به شمار مي‌آيد، واقع شده است و قطعاً با توجه به حجم و بار آلودگی بسيار بالاي فاضلاب مجتمع، بستر آلودگي منابع آب زيرزميني و به تبع آن منابع آب پایین دست نيز فراهم مي‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار