نصب تله های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، سراتینکس یا سراتل حداقل به تعداد 50 تا 70 عدد در هر هکتار باغ مرکبات با الویت نصب روی نارنگی پیش رس برای شکار انبوه به باغداران توصیه می شود
کد خبر: ۱۰۶۸۶۳۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۴ 21 September 2022
به گزارش تابناک مازندران ، مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی مازندران به تسریع در برداشت تمامی میوه های رسیده نظیر انجیر، گلابی و سیب برای قطع زنجیره میزبانی و کاهش جمعیت آفت مگس میوه تاکید کرد.

 عبدالرحمن زاغی اظهار کرد: با توجه به شرايط اقليمي (دما و رطوبت) مناسب براي افزايش زادآوري و وجود ميزبان هاي حساس رسيده نظير انجير، گلابي، سيب و ميوه هاي در حال رسيدن به ویژه نارنگي پيش رس، ازدياد نسل و طغيان آفت مگس میوه مدیترانه ای و در نهايت خسارت روي مركبات دور از انتظار نیست.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به بازدیدهای میدانی کارشناسان حفظ نباتات و گزارش های دریافتی از ایستگاه های پیش آگاهی مبنی بر افزایش شکار مگس میوه در تله های جلب کننده در روزهای اخیر، برای مدیریت و پیشگیری افزایش جمعیت مگس میوه مدیترانه ای در باغات مرکبات و جلوگیری از خسارت احتمالی روی مرکبات به ویژه نارنگی پیش رس، راهکارهایی را به باغداران توصیه و به حضور فعال و گسترده کارشناسان در باغات براي رصد، پايش و بررسي تغييرات جمعيت مگس ميوه و اطلاع رساني راهكارهاي مديريتي و راهنمایی باغداران برای مبارزه با این آفت تاکید کرد.

 

وی با تاکید بر تسریع در برداشت تمامی میوه های رسیده نظیر انجیر، گلابی و سیب برای قطع زنجیره میزبانی و کاهش جمعیت آفت مگس میوه، تصریح کرد: نصب تله های جلب کننده حاوی مایع سراتراپ، سراتینکس یا سراتل حداقل به تعداد 50 تا 70 عدد در هر هکتار باغ مرکبات با الویت نصب روی نارنگی پیش رس برای شکار انبوه به باغداران توصیه می شود.

 

زاغی با اشاره به اینکه در صورت وجود تک درختان میزبان حساس نظیر انجیر، گلابی، سیب و خرمالو در حاشیه باغات مرکبات، 2 تا 3 تله روی هر درخت نصب شود، به انجام طعمه پاشی با استفاده از پروتئین هیدرولیزات به مقدار 3 تا 5 لیتر به اضافه حشره کش مالاتیون به میزان 200 سی سی در 100 لیتر آب با استفاده از سمپاش 20 لیتری پشتی بصورت یک ردیف در میان بر اساس دستور العمل در صورت مشاهده شکار روزانه 2 تا 3 عدد حشره کامل آفت در تله های نصب شده در باغ تاکید کرد.

 

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران اضافه کرد: در صورت مشاهده روزانه بیش از 3 عدد مگس در هر تله جلب کننده نصب شده در باغ، انجام کاور اسپری (سمپاشی) با سموم توصیه شده نظیر مالاتیون یا دیپترکس (تری کلروفن) با نسبت توصیه شده، الزامی است.

 

این مسوول رعایت بهداشت باغ مانند حذف و از بین بردن علف های هرز داخل و حاشیه باغات، جمع آوری و دفن هرگونه میوه ریخته شده پای درختان در عمق 50 سانتیمتری خاک در کاهش آلودگی را بسیار موثر دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار