کاهش میزان ازدواج و بالارفتن سن ازدواج در کشور حاکی از وجود مشکلات ریشه‌ای در این زمینه است که با پیگیری آن به نقش خانواده در ازدواج می‌رسیم؛ نقش بی بدیلی که با تغییر سبک زندگی دستخوش تغییرات شده و موانعی در راه ازدواج جوانان ایجاد کرده است.
کد خبر: ۱۰۷۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸ 07 October 2015
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از  ایسنا، مساله ازدواج جوانان یکی از اساسی‌ترین مسائلی است که آینده جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد، عوامل بسیاری در افزایش سن ازدواج جوانان مؤثرند كه برخی از آنها واقعی و برخی دیگر ساخته و پرداخته خانواده‌هاست.
مشكلات و موانع ازدواج از یک سو و ایده‌آل‌ها و تصویری كه جوانان و خانواده‌ها از آینده و زندگی مشترك دارند، از سوی دیگر، سبب افزایش نگران‌کننده سن ازدواج شده است.
«مهران قاسمی» معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان در این زمینه می‌گوید: در استان قزوین میزان ازدواج نسبت به سال گذشته کاهش داشته است،  طوری که در سال 93 حدود 11 هزار ازدواج انجام شده است که این میزان در 5 ماه اول سال 94 به 4 هزار ازدواج رسیده است.
وی تاکید می‌کند: با توجه به این‌که بیشترین ازدواج‌ها در 6 ماه اول سال انجام می‌گیرد، این آمار نگران‌کننده است و نشان از وجود مشکلات اساسی در ازدواج جوانان دارد.
«محمد صدرا آراسته» مدیرکل ثبت احوال استان هم با تایید افزایش سن ازدواج در قزوین می‌گوید: سال گذشته 397 مورد ازدواج مردان در سنین 15 تا 19 سال، 3815 مورد ازدواج در سن 20 تا 24 سال، 4473 مورد ازدواج در سنین بین 25 تا 29 سال، 1700 مورد ازدواج در سنین بین 30 تا 34 سال ثبت شده است.
وی ادامه می‌دهد: همچنین سال گذشته 3497 مورد ازدواج زنان در سنین 15 تا 19 سال، 3338 مورد ازدواج در سنین 20 تا 24 سال، 2168 مورد ازدواج در سنین بین 25 تا 29 سال و 914 مورد ازدواج در سنین بین 30 تا 34 سال ثبت شده است.
آراسته می‌گوید: سال گذشته ازدواج یک مرد زیر 15 سال و یک زن کمتر از 10 سال و 920 ازدواج زنان در سنین بین 10 تا 14 سال ثبت شده است.
 «الهام الهی‌نیا» کارشناس روانشناسی هم می‌گوید: بالا رفتن سن ازدواج در جوانان را می‌توان نتیجه سخت‌گیری خانواده‌ها دانست، چراکه با وجود تغییر سبک زندگی، اغلب خانواده ها، ایده‌های نسل خود را در اختیار جوانان قرار می‌دهند.
وی ادامه می‌دهد: ویژگی‌های جوانان امروزی تغییر کرده است و برای فراهم کردن زمینه ازدواج، خانواده‌ها صرفاً باید همدلی داشته باشند و برای سر گرفتن ازدواج باید به متخصصان خانواده و مشاوران ازدواج مراجعه کنند.

سخت گیری خانواده ها
در گذشته که ازدواج سنتی مرسوم‌ترین شیوه ازدواج در کشور محسوب می‌شد، خانواده‌ها اصلی‌ترین نقش در ازدواج فرزندان را برعهده داشتند و شاهد آمار بالای ازدواج بودیم و از سخت‌گیری‌های امروزی خبری نبود، اما امروزه شاهد کاهش روزافزون میزان ازدواج در کشور هستیم و کارشناسان سختگیری جوانان را دلیل اصلی آن می‌دانند، این در حالی است که بیشتر جوانان دلیل ازدواج نکردن خود را سخت‌گیری‌های خانواده‌ها بیان می‌کنند. در ادامه گزارش سراغ تعدادی از جوانان استان رفته‌ایم تا مشکلات را از زبان خودشان بشنویم.
«علی کلهر» جوان 29 ساله‌ای که لیسانس مدیریت دارد، در این زمینه می‌گوید: خانواده‌ها در ازدواج جوانان نقش بسزایی دارند، اما امروزه اولویت خانواده‌ها در انتخاب همسر برای فرزندانشان تغییر کرده است و ارز‌ش‌هایی مانند ارزش‌های اخلاقی و تعهد جای خود را به زیبایی ظاهری و توان مادی داده است.
وی ادامه می‌دهد: سخت‌گیری‌های خانواده در برگزاری مراسم‌ و سنت‌های اضافی که هزینه‌بر هستند و غالب شدن فرهنگ چشم و هم چشمی در خانواده‌ها مهم‌ترین دلایل مشکل ازدواج جوانان است.
پریسا دختر 19 ساله‌ای است که می‌گوید: پسر همسایه‌مان 2 سال است که خواستگار من است و از لحاظ خانوادگی و اشتغال وضعیت مناسبی دارد، اما به دلیل این‌که من در مقطع کارشناسی رشته مهندسی برق دانشگاه سراسری قبول شده‌ام، توقعات خانواده ام بالا رفته و از ازدواج ما جلوگیری ‌می‌کنند.
وی تاکید می‌کند: آشنایی و خواستگاری ما به صورت کاملاً سنتی برگزار شده اما خانواده من با بهانه‎تراشی‎هایی مانند این که مدرك تحصیلی او كاردانی است، با ازدواج ما مخالف هستند.
فرزاد جوان دیگری است که می‌خواهد با یکی از همكلاسی‌های خود ازدواج کند اما با مخالفت خانواده دختر روبه‌رو شده و تنها دلیل آنها هم قومیت اوست. وی می‌گوید: با اینكه خانواده دختر در مورد خانواده و شخص بنده تحقیقات زیادی انجام دادند و نتیجه كاملاً مثبت بود از قومیت و طایفه ما ایراد گرفته‌اند و با بیان این‌که طایفه خوشنامی نیستیم، از این ازدواج جلوگیری می‌کنند. خانم 31 ساله‌ای که مدرس دانشگاه است هم در این مورد می‌گوید: خانواده‌ها با توجه به تحصیلات فرزندان خود در انتخاب همسر برای آنها سخت‌گیری‌های زیادی دارند و اغلب به دنبال پیدا کردن عروس و دامادی هستند که کارمند باشند و حقوق خوبی دریافت کنند. از طرفی خانواده دختر هم با توجه به سن فرزند خود یکی از شرایط ازدواج را داشتن سرمایه اولیه زندگی قرار می‌دهند. از نظر آن‍ها این سرمایه باید بیشتر از حداقل‌ها باشد که اکنون امکانش وجود ندارد.

آموزش و فرهنگ سازی
نقش خانواده در بهینه‌سازی سن ازدواج و پیشگیری از انحرافات اخلاقی جوانان، مهم و اساسی است، والدین می توانند با اقدام به موقع برای ازدواج فرزندانشان و دست برداشتن از سخت گیری‌های بی مورد، رسوم و سنّت‌های غلط و انتظارات و توقعات نابجا از فرزندان، زمینه ازدواج به موقع آنها را فراهم و به مسئولیت دینی و اخلاقی خود عمل كنند. «مهران قاسمی» با اشاره به این‌که برای پایین آوردن سن ازدواج و جلوگیری از ازدواج‌های نادرست نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی و ارائه مشاوره داریم، اظهار می‌کند: در استان قزوین در بخش جوانان ما دچار خلا فرهنگی هستم به طوری که اکنون بسیاری از جوانان از رفتن به مشاوره خودداری می‌کنند و اعتقادی به مشاوره ندارند.
معاون امور فرهنگی و جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان ادامه می‌دهد: اغلب جوانان دچار خودآگاهی خودساخته هستند و فکر می‌کنند که همه چیز را می‌‎فهمند که این در ازدواج و طلاق بحران جدی ایجا می‌کند. برای جلوگیری از این امر باید به سمت آموزش سبک زندگی و مهارت‌های انتخاب همسر قدم برداریم. الهی نیا هم معتقد است: آموزش مهارت انتخاب همسر از اصولی است که در خانواده‌ها فراموش شده است؛ خانواده‌ها از کودکی فرزندان خود را به کلاس‌های مختلف آموزشی و ورزشی می‌فرستند و پیدا کردن شغل مناسب وکسب تحصیلات عالیه را هدف زندگی‌شان قرار می‌دهند.
این روانشناس تاکید می‌کند: خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که همسرگزینی و ازدواج یک حوزه تخصصی است و باید آموزش‌های تشکیل خانواده به صورت تخصصی به جوانان ارائه شود. در این میان خانواده‌ها می‌توانند از مشاوران کمک بگیرند.
به گزارش ایسنا، ازدواج سنتی است که امروزه با تغییر سبک زندگی دچار تغیراتی شده و خانواده‌ها اغلب در پذیرش همسر برای فرزندانشان شروطی گاهی دور از عقل می‌گذارند و ملاک‌های انتخاب همسر را اغلب ظاهری و مادی می‌دانند، این امر نیاز به فرهنگ‌سازی و آموزش دارد که مسئولیت آن بر دوش مسئولان فرهنگی است که نباید آن را به فراموشی بسپارند.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زینال بندری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
به نظر من کاملا طبیعی است که ازدواج در قزوین کمتر از سایر استان های ایران باشد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار