عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به نقش عشایر در تولید محصولات غذایی ارگانیک و طبیعی گفت: در راستای مردمی‌سازی فعالیت‌های دولت باید حراست از مراتع، تولید علوفه و گیاهان دارویی به عشایر واگذار شود
کد خبر: ۱۱۱۷۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶ 01 August 2023

به گزارش تابناک قزوین به نقل از تسنیم، لطف‌الله سیاهکلی بعدازظهر امروز در نشست با مدیر و کارکنان امور عشایری استان قزوین که در سالن جلسات اداره امور عشایر استان برگزار شد، با اشاره به آمار‌های ارائه‌شده از سوی مدیر امور عشایری استان اظهار داشت: آمار جمعیت عشایر استان قزوین واقعی نیست و باید به‌روز شود، چرا که در نواحی مانند الموت و بخش کوهین جمعیت عشایری زیادی داریم که باید به آمار اضافه شود.

وی با تأکید بر لزوم ارائه آمار‌های دقیق و واقعی درباره عشایر استان قزوین گفت: آمار‌های واقعی نقش بسیارمهمی در حوزه تقسیمات کشوری دارد و باید با همکاری فرمانداری‌های آخرین جمعیت عشایر استان قزوین احصا شده و مشکلات مختلف جامعه عشایری استان قزوی و راهکار‌های حل این مشکلات شناسایی شود.

سیاهکلی با اشاره به چندبرابر شدن بودجه عشایری کشور در دولت سیزدهم اضافه کرد: حق عشایر ما این است که مانند سایر اقشار آسایش و رفاه بهره‌مند باشند و قرار بر این نیست که عشایر ما همیشه در سختی و محرومیت داشته باشند. وظیفه مسئولان این است که سختی زندگی عشایر را کاهش دهند تا عشایر ما انگیزه بیشتری برای کار و تولید پیدا کنند.

وی با اشاره به کمبود زیرساخت‌های رفاهی عشایر استان قزوین در حوزه‌های جاده، خدمات حوزه سلامت و آب، برق و گاز ادامه داد: تکلیف بزرگ اداره امور عشایری استان قزوین رایزنی با سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان برای تأمین این امکانات و زیرساخت‌ها و خارج کردن جامعه عشایری از دایره سیاه محرومیت است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه صحبت‌هایش به نقش عشایر در تولید محصولات غذایی ارگانیک و طبیعی اشاره کرد و گفت: باید طرح‌های عمرانی با اولویت بهداشتی شدن محیط زندگی عشایر اجرا شود تا هم بهداشتی بودن تولیدات عشایری تضمین شود و هم جامعه عشایری ما در سلامت و بهداشت زندگی کنند.

سیاهکلی آب‌رسانی به عشایر و احداث سرویس بهداشتی در محیط‌های عشایری را یک نیاز اساسی دانست و تصریح کرد: اجرای این طرح‌ها هم اقتصاد تولیدات عشایری را ارتقا می‌دهد و هم کیفیت غذای سالم تولیدشده توسط عشایر را بالا می‌برد. در ضمن باید برق مورد نیاز عشایر با اعطای پنل‌های خورشیدی تأمین شده و برای آن‌ها بازارچه‌های محلی برای فروش تولیداتشان احداث کنیم که این بازارچه مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار می‌گیرد.

وی همچنین بر لزوم نزدیک شدن ادارات امور عشایری، منابع طبیعی و محیط زیست استان قزوین تأکید کرد و گفت: در راستای مردمی‌سازی فعالیت‌های دولت باید اداره مراتع، تولید علوفه و گیاهان دارویی به عشایر واگذار شود و بی‌تردید عشایر از دستگاه‌های دولتی ما بهتر در حوزه حفاظت از مراتع و مدیریت چرای دام عمل می‌کنند و با سپردن مسئولیت احیای مراتع به عشایر نتیجه درستی می‌گیریم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار