کد خبر: ۱۱۲۲۶۳۰
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۵:۵۶ 26 August 2023

به گزارش تابناک مازندران از راه شلمچه، خبرگزاری بلومبرگ نوشت:

در هفته های اخیر شاهد توافق تهران و واشنگتن بر سر تبادل زندانیان با دارایی های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و کاهش غنی سازی اورانیوم از سوی تهران بودیم. علاوه بر این دو کشور توافقاتی بر سر جریان فروش نفت ایران انجام داده اند. در این راستا مقامات آمریکایی به طور تلویحی اذعان کرده اند که برخی تحریم های مربوط به فروش نفت ایران را لغو کرده و تهران نیز از افزایش تولید نفت بی سابقه در پنج سال گذشته خبر داده است.

از همین رو ناظران معتقد هستند که عرضه نفت ایران در میانه رشد بی سابقه تولید آن درماه های گذشته و تورم فزاینده در کشورهای غربی و تلاش برای جبران آن از طریق افزایش نرخ بهره می تواند بازار را آرام کند.

هلیما کرافت رئیس استراتژی جهانی بانک RBC Capital Markets در نیویورک در این مورد گفت: «این بازی سنتی دیپلماسی انرژی است؛ بستن قرارداد برای به دست آوردن بشکه های اضافی نفت». وی سپس افزود: «منافع اقتصادی آمریکا و ایران در مورد تولید بشکه های بیشتر در بازار یکی است».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اما ضمن رد هرگونه توافق با تهران در خصوص بازار جهانی نفت گفت: ایالات متحده به اجرای دقیق چارچوب محکم نفت و سایر تحریم‌ها علیه ایران ادامه می‌دهد. وی سپس تشریح کرد که دلیل نوسان در صادرات نفت، واکنشی طبیعی به قیمت‌ و عوامل دیگر است.

در این میان، آمریکا اگرچه همچنان اجازه فروش نفت ایران به کشورهایی همچون کره جنوبی، ژاپن و کشورهای اروپایی را نمی دهد، اما در مورد فروش گسترده آن به چین واکنشی نشان نداده است.

بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، تولید ایران در ماه ژوئیه (۱۰ تیر تا ۹ مرداد) به سه میلیون بشکه در روز رسیده که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۸ بشمار می رود.

فرناندو فریرا مدیر ریسک ژئوپلیتیک شرکت مشاوره سرمایه ای رپیدان انرژی گروپ (Rapidan Energy Group) مستقر در واشنگتن در این خصوص گفت: «جو بایدن تمایل دارد در ازای کاهش غنی سازی اورانیوم از سوی ایران، به سمت دیگری نگاه کند. ضمن آنکه چنانچه بشکه های نفت بیشتری وارد بازار نفت شود و قیمت ها تعدیل شود، کاخ سفید خوشحال خواهد شد».

پیش از این جواد اوجی وزیر نفت ایران گفته بود که تولید نفت در هفته های آینده به ۳.۴ میلیون بشکه در روز می رسد. 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار