کد خبر: ۱۱۲۷۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۵ 24 September 2023

به گزارش تابناک مازندران از عصر امروز ، ساخت‌وساز در دل طبیعت در درجه اول باعث دور شدن حیات وحش از آن منطقه یا نزدیک شدن آن‌ها به فضای روستایی می‌شود که خطرات حمله حیوانات به انسان‌ها و برعکس را افزایش می‌دهد.

 پناه بردن به کوه‌ها در طبیعتی بکر با منظره‌ای بی‌نظیر یکی از علاقه‌مندی‌های افراد در تمامی دهه‌ها بوده که اکنون به یکی از شکل‌های مهم گردشگری تبدیل شده است. طبیعت‌گردی، گردشگری روستایی و کشاورزی و کوهنوردی روش‌های سفر به طبیعت و روستاهاست که به‌ویژه از زمان همه‌گیری کرونا بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته است. اما نکته مهمی که در اینجا مطرح می‌شود اینکه، زمانی سفر به طبیعت در شکل طبیعت‌گردی و گردشگری معنا پیدا می‌کند که محل گذر و عبور گردشگران در مدت کوتاه باشد و پس از پایان سفر بدون ردپایی آن محل را ترک کنند و در جست‌وجوی مقصد جدید برای سفر بعدی باشند.

اما آنچه شاهد آن هستیم، سهم‌خواهی برخی از گردشگران از طبیعت (منابع طبیعی که مطابق قانون، مقررات و عرف، نباید تغییرکاربری به نفع خواص پیدا کند) و ماندگاری در آنجا برای بهره‌برداری دائم از زیبایی‌های یک منطقه است که پیامد آن، محرومیت عموم گردشگران از همان منابع طبیعی و تبعات بعدی این دست‌درازی به ثروت عمومی است. در اینجاست که تقسیم اراضی و خرد شدن زمین‌های روستایی و کشاورزی آغاز شده و با واگذاری زمین‌ها به غیربومی‌ها، ساخت‌وساز‌های جدید و در برخی موارد بسیار بیشتر از تراکم روستا‌ها افزایش می‌یابد. 

در کنار این ساخت‌وساز‌های بی‌رویه و هجومی، شاهد تخریب کوه‌ها، یا جاده‌سازی در یک کوه برای ساخت ویلا‌های لوکس، هتل و گاهی آپارتمان در نوک کوه هستیم که علاوه بر تغییر هویت و بافت منطقه، آسیب‌های زیست محیطی گسترده‌ای را وارد می‌کند که در درازمدت خود را به شکل‌های مختلف، چون رانش زمین یا سقوط سنگ‌ها و… نشان می‌دهند.

شرق گیلان که یکی از زیباترین و بکرترین طبیعت‌ها را در کشور داراست، در دهه اخیر به‌دلیل مورد توجه قرار گرفتن بیش از حد، شاهد ساخت‌وساز‌های بی‌رویه به‌ویژه در ارتفاعات و نوک کوه‌ها بوده است تا صرفا نمایی بی‌نظیر سهم افراد خاصی شود که از تماشای یک منظره سیراب شوند.

اگرچه تماشای زیبایی حق همه افراد از هر جای جهان است، اما تصرف و تعرض به یک منطقه نه تنها آسیب‌های جدی به منطقه و محیط‌زیست وارد کرده و بومیان را با چالش‌های گوناگون فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و گردشگری مواجه می‌کند، بلکه در حق سایرین که در قالب گردشگر به منطقه سفر می‌کنند نیز اجحاف می‌شود. زیرا، مالکیت بر قسمتی از منطقه طبیعی توسط افراد حقیقی و حقوقی، مانع آزادانه ورود دیگر افراد برای تماشای طبیعت می‌شود.

با توجه به اینکه طی سال‌های اخیر شاهد ساخت‌وساز‌های بی‌رویه در دل کوه‌های شرق گیلان بوده‌ایم و هر روز ویلایی جدید در نوک کوهی سر برمی‌آورد، امکان اسکان گردشگران با چالش‌هایی جدی مواجه شده، زیرا پیدا کردن دشت یا مسیر صاف برای کمپینگ یا عبور موقت به واسطه تعدد بیش از حد خانه‌های روستایی در دل کوه‌ها با دشواری همراه است.

نکته مهم دیگر در ویلا‌های لوکس در دل کوه‌ها نحوه مجوز ساخت آنهاست که چگونه بر اساس تکالیفی که قانون و مقررات مرتبط با منابع طبیعی برای دهیاری‌ها، بنیاد مسکن، محیط‌زیست و منابع طبیعی تعیین کرده است، اجازه ساخت این ویلا‌ها با وجود غیرقانونی شمردن آن‌ها در ماده‌ها و تبصره‌های مختلف قوانین صادر می‌شود؟

بحران در راه شمال ایران

بر اساس قوانین مسکن روستایی، امکان ساخت در زمین‌های کشاورزی وجود ندارد و تغییر کاربری امکان‌پذیر نیست، اما در کنار آن تبصره‌هایی برای ممکن شدن این امر وجود دارد که در اصطلاح قوانین ساخت‌وساز را دور می‌زند و امکان ساخت در هر منطقه‌ای را میسر می‌کند.

برخی از شرکت‌ها در قالب پروژه‌های ساخت مسکن، اقدام به ساخت ویلا‌های لوکس یا مجتمع‌های اقامتی بزرگ در دل کوه‌ها کرده‌اند که مانعی بر سر راه ساختمان‌سازی آن‌ها وجود نداشته باشد در نتیجه شاهد تخریب هرچه بیشتر کوه‌های شرق گیلان هستیم که نقص‌های وارد بر قانون نمی‌تواند مانعی بر روند افزایشی ساخت‌وساز‌های آسیب‌پذیر در منطقه شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار