مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان فعال در قزوین گفت: کشت بافتی و ارقام و نهال‌های اصلاح شده سبب می‌شود بهره‌وری محصول نسبت به منابع آبی، دو تا سه برابر افزایش یابد.
کد خبر: ۱۱۳۹۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۹ 24 November 2023

به گزارش تابناک قزوین، رویداد ۲۴ ساعته «جام رسانه امید» ویژه اصحاب رسانه استان قزوین از صبح امروز به همت سازمان بسیج رسانه استان و با محور‌های جهاد تبیین، جهاد خدمت و جهاد امید در سالن حمپا دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

یکی از سخنرانان برگزیده این رویداد بهروز کمالی مدیرعامل شرکت دانش بنیان پردیس استان قزوین بود که ۱۳ سال سابقه فعالیت در زمینه بیوتکنولوژی گیاهی که از زیرشاخه‌ای به نام کشت بافت گیاهی را فعالیت دارد.

وی با اشاره به تولید انواع پایه‌ها و ارقام نهال اصلاح شده و کشت بافتی و مقاوم به آفات، بیماری‌ها و کم آبی و استقبال خوب از این ارقام در کشور اظهار کرد: محصولات کشت بافتی نسبت به ارقام دیگر در برابر بسیاری از آفات و بیماری‌ها مقاومت بیشتری دارند و میزان مصرف سموم کشوری را به طرز چشمگیری کاهش می‌دهند.

کمالی افزود: جزو اولین شرکت‌های کشور بودیم که وارد این کار شدیم و در حال حاضر ۳۵ نفر در شرکت مشغول فعالیت هستند. این در حالی است که بیشتر مواد اولیه وارداتی است و از شرکت‌های همکار تهیه می‌کنیم که بیشتر از کمپانی‌های چین و هند تامین می‌کنند.

این مدیرعامل شرکت دانش بنیان با بیان اینکه چند سالی است پیگیر طرح توسعه شرکت هستیم، ادامه داد: با اجرای طرح توسعه بر میزان اشتغالزایی شرکت حدود ۱۹۰ نفر اضافه می‌شود و تولید سالانه از ۲۰۰ هزار تا ۳۰۰ هزار اصله پایه‌های اصلاح شده به دو میلیون تولید در سال می‌رسد.

کمالی عمده‌ترین مشکل مجموعه‌های مانند شرکت‌های دانش بنیان را پشت سر گذاشتن بروکراسی‌های اداری ذکر کرد و گفت: تاکنون هیچ گونه تسهیلات بانکی اخذ نکرده‌ایم و شرکت با آورده شخصی مدیریت می‌شود.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه در بازار داخلی ضریب کاربردی تولید ارقام و پایه‌های نهال اصلاح شده وجود دارد، فعلا برنامه‌ای برای صادرات نداریم.

این مدیرعامل شرکت دانش بنیان، کشاورزی را زیربنایی‌ترین پایه اقتصاد کشور برشمرد و تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی در استان قزوین اصلاح و نوسازی در عرصه کشاورزی ضروری است. عمده مصارف آبی در بخش باغی صرف می‌شود. طی سال‌های گذشته باغات توسط نهال‌های سنتی کشت می‌شد که بهره‌وری نسبت به میزان آب بسیار ناچیز است، اما کشت بافتی و نهال‌های اصلاح شده سبب می‌شود بهره‌وری نسبت به منابع آبی دو تا سه برابر افزایش یابد.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار