درچرایی ازدواج دلایل متنوع وگوناگونی وجود دارد که ازدیدگاه انسانی،مذهبی، جامعه شناسی، روانشناسی و زیست شناختی قابل تبیین است ودراین تحلیل نه به چرایی ازدواج بلکه به یکی ازآسیب های زوجین درازدواج که تهدیدی اساسی برای خانواده، تحت عنوان (خیانت) خواهیم پرداخت
کد خبر: ۱۱۵۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۷ 21 October 2015
درچرایی ازدواج دلایل متنوع وگوناگونی وجود دارد که ازدیدگاه انسانی،مذهبی، جامعه شناسی، روانشناسی و زیست شناختی قابل تبیین است ودراین تحلیل نه به چرایی ازدواج بلکه به یکی ازآسیب های زوجین درازدواج که تهدیدی اساسی برای خانواده، تحت عنوان (خیانت) خواهیم پرداخت.

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد ؛ در واقع بهترین تعریفی که می توانیم از خیانت داشته باشیم ؛هرگونه رابطه جنسی ،عاطفی،شخصی یکی اززوجین با فرد سومی می باشد.

انتخاب همسر وهمسرگزینی ازدیدگاه روانشناسی تحولی ،موضوعی قابل تامل می باشدوتمایل به زاد و ولد وتولیدمثل بخش مهم وزیربنای شکل گیری خانواده می باشد،چنانچه دلایل زیاددیگری درشکل گیری نظام خانواده نقش دارند.

ازدیدگاه روانشناسی تحولی ازدواج حاصل گرایشات ژنی افراد به سمت جفت یابی می باشدوکارکرد هورمون های درون ریز وشیدایی هورمونی درسنین نوجوانی یکی ازدیدگاه مقبول ازنظرزیستی درشکل گیری روابط عاطفی وازدواج می باشد.

تمدن وفرهنگ جوامع هم بخش انکارناپذیری درواداشتن افرادبه ازدواج قابل تامل می باشدچراکه جوامع گوناگون ،ادیان مختلف،جامعه پذیری وآداب رسوم همه وهمه عواملی هستند که تاکیدبرزادوولددارند.

درچرایی ازدواج دلایل متنوع وگوناگونی وجودداردکه ازدیدگاه های انسانی ،مذهبی،جامعه شناسی،روانشناسی وزیست شناختی قابل تبیین است که دراین تحلیل به چرایی ازدواج بلکه به یکی ازآسیب های زوجین درازدواج که تهدیدی اساسی برای خانواده، تحت عنوان (خیانت) خواهیم پرداخت.

طی سوالی که خبرنگار ما با موضوع چرا زن ها به همسر خود خیانت می کنند؟ از بانوان شهر یاسوج پرسیده است .به عنوان نمونه جواب هایی داده شده است که ایمان نظری کارشناس ارشد روان شناسی بالینی ومشاورخانواده در کهگیلویه و بویراحمد به تحلیل آنها می پردازد:

لیلا.م 31 ساله ،آرایشگر،متاهل ،یکی از دلایل خیانت زنانه را کمبود محبت میداند ومی گوید اگر خانمی از نظر محبت درخانه واز طرف همسر نامین شود دیگر به فکر خیانت به شوهر خود نمی افتد.

راضیه .ع 28ساله،فرهنگی ،متاهل ،دلیل خیانت یک زن را انتخاب اشتباه همسر می داند که از اول با انتخاب اشتباه ونبود علاقه به همسر زمینه خیانت درزنان فراهم می شود.

زهرا.ق 30 ساله کارشناسی علوم قرآنی ،متاهل وخانه دار، شبکه ها وفیلم های ماهواره ای بر خیانت زنان را تاثیر گذر دانست وگفت:باتوجه به اینکه در فیلم های ماهواره ای عشق های زنجیره ای را بین زنان مسلمان رواج می دهندو زنان ما هم از این سریال ها تاثیر می پذیرند ودر صورت وجود اختلافی با همسر خود دست به خیانت می زنند.

فاطمه.ک 32 ساله ،کارشناس ارشد کشاورزی،مجردگفت:می توان یکی از دلایل خیانت زنانه را وجود شبکه های اجتماعی ودغدغه های آن دانست وهمانطور که می دانید فاصله انداختن بین زن وشوهر یکی از اهداف ترویج این شبکه ها می باشد.

زیبا.ر25ساله،متاهل ،خیاط ،یکی دیگراز دلایل خیانت زنان را تامین نکردن نیاز های مالی زن توسط همسرش دانست وگفت:ممکن است یک زن بنابرنیاز های مالی که دارد واینکه این نیاز ازطرف شوهرش تامین نشود دست به خیانت می زند.

زهره.ی 26 ساله،دانشجوی کارشناسی ارشد، وجود عشق های قبل ازازدواج که ممکن است تا مدت ها بعد از ازدواج گریبان گیر یک خانم باشد میتواند درخیانت کردن یک زن تاثیر زیادی داشته باشد.

نظری بعد از شنیدن پاسخ های این افراد بابیان اینکه خیانت درروابط زناشویی تعریف خاص خودراداشته وبه انواع مختلف تقسیم می شود گفت:درواقع بهترین تعریفی که می توانیم از خیانت داشته باشیم ؛هرگونه رابطه جنسی ،عاطفی،شخصی یکی اززوجین با فرد سومی می باشد .

وی گفت:همانطور که درتعریف اشاره کردیم خیانت می تواند در بدترین حالت خود جنسی وعاطفی ویادرقالب های دیگری که مقبول وموردتایید طرفین(زوجین)نمی باشد تعریف می شود.

این مشاورخانواده افزود:ازدواج ورابطه زناشویی ،رابطه ای است مابین دونفر ،مرد وزن که این دو با هم دریک راس ویک خط قرار می گیرند و وجود ارتباط خارج از این خط از طرف هر کدام از زوجین باعث برهم خوردن این رابطه خطی وبه وجود آمدن مثلث می شود.

وی افزود:به شکل دیگر یعنی زنی دیگر یا زن دومی از طرف مرد ویامرد دیگری یا مرد دومی از طرف زن وارد رابطه طرفین می شود ،که دراین صورت توجه وگرایشات افراد نسبت به همدیگر رقیق ورقیق تر می گردد ودرحقیقت فرد سوم موجود دررابطه اصلی ترین عامل کم رنگ کردن صمیمیت دررابطه زناشویی وعاطفی زوجین می شود که تهدیدی اساسی برای بنیاد خانواده می باشد.

نظری تصریح کرد:دلایلی که فرد سومی دررابطه زن وشوهری پیدا می شود واصطلاحا افراد به همدیگر خیانت می کنند گوناگون می باشد که مهمترین دلایل خیانت زنان به شرح زیر می باشد:

  1. کمبود محبت ؛عدم توجه به نیاز های عاطفی یک دیگر وخصوصا عدم توجه مرد به صمیمیت ورابطه عاطفی ومحبت به همسرخود باعث می شود که بعضا همسربه دنبال پرکردن این خلا وجستجوی محبت باشدکه دراین صورت امکان اینکه به مرد دیگری پناه ببرد زیاد است.
  2. عدم مهارت گوش دادن؛مهارت گوش دادن وتوجه فعال افراد به همدیگر موضوع مهمی دررابطه زوجین با هدیگر می باشدوعدم توجه به این موضوع ونداشتن این مهارت باعث بروز سوءتفاهمات کسترده ای درروابط می شود وخانم ها به دلیل اینکه دوست دارند شنیده شودند؛اگر همسر نخواهد یا نتوانداین نیاز او را برآورده کند ،زن برای پیدا کردن گوش شنوا به بیرون روی می آورد.
  3. وجود روابط پر مخاطره وحل نشده دردوران قبل از ازدواج؛ خانمهایی که روابط پر مخاطره وحل نشده قبل از ازدواج داشته اند، این موضوع به عنوان پیش آگاهی ودرجهت تعارض با همسر وبعضا گرویدن به فرد قبلی می باشد.
  4. اتفاقات پنهانی رسانه ای ؛ وجود سریال های خانوادگی ترکی که با سفارشات خاص درجهت تهدید واز هم گسستن بنیاد خانواده به خوردافراد جامعه درقالب شبکه های ماهواره ای داده می شود یکی از دلایل بروز خیانت بخصوص درخانمها می باشد.

طبق نظریه ای روانشناسی افراد وقتی به دیدن فیلم وسریال می پردازند وبا شخصیت های آن موضوع ارتباط برقرار می کنند واصطلاحا همانند سازی می کنند.که این موضوع از یک طرف وبراساس نظریه ای دیگر درروانشناسی اجتماعی ،سناریووداستان سریال های ماهواره ای به دلیل وجود فضای خیانت ،قتل وعدم پایبندی خانوادگی به تعدیل نگرش مخاطب خود ویا القای نگرش جدید ومنفی درمورد خانواده دربیننده خود می پردازد

5-نادیده گرفت ویا بی توجهی همسر نسبت به نیاز های جنسی زن ؛ نیاز جنسی موضوعی است که برآورده نشدن آن درچهار چوب خانواده وعدم رضایت مندی جنسی عامل دیگری است که درگرویدن افراد به سمت خیانت مشهود ومبرهن می باشد

6-عدم خودآگاهی ؛ ازدواج امر مهمی است که لازمه آن رشد نسبی وخود آگاهی متوسطی را می طلبد که عدم آگاهی افراد از شخصیت خود وارتباطات دوران کودکی که نقشه ای است که مبنای ارتباط بزرگسالی افراد براساس آن می باشد وبعضا عا ملی می شود درشکل گیری روابط مثلثی وخارج از همسری .

نظری تشریح کرد:کمتر خانمی با هدف خیانت ،خیانت می کند ومجموعه عواملی که دربالا ذکر شدباعث بروز این رفتار می شود،که خیانت در خانمها غالبا با هدف برقراری رابطه عاطفی وسایر دلایل می باشد.

وی اضهار داشت :به قول ویلیام گلاسر روانشناس شهیرکه می گوید؛غالب مشکلات افراد به دنبال یک رابطه عاطفی نا سالم می باشد.

درپایان یادمان باشد مشکلات عاطفی وعدم توجه دلیل بروز رفتار های مخرب می باشد.

منبع :صبح زاگرس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار