پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره در مرحله استانی از روز گذشته در قزوین آغاز شد و دانشجویان استان با حضور در آن به تمرین مناظره‌ای از جنس منطق پرداختند.
کد خبر: ۲۲۷۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷ 11 May 2016
به گزارش تابناک از قزوین، پنجمین دوره مسابقات ملی مناظره با حضور تیم‌های دانشجویی استان قزوین از روز گذشته و به همت جهاد دانشگاهی قزوین در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) قزوین آغاز شده و تا مدت سه روز ادامه خواهد داشت.
در روز نخست این مسابقات که با حضور جمع کثیری از دانشجویان دانشگاه امام و دانشگاه های دیگر استان قزوین برگزار شد، 5 گزاره به مناظره گذاشته شد.
در مناظره نخست این مسابقات گزاره « حکومت می‌تواند در برخی مواقع به منظور حفظ مصلحت از قوانین تخطی کند» تیم‌های دانشجویی دانشگاه شهیدرجایی قزوین و دانشگاه علوم پزشکی با یکدیگر به مناظره پرداختند.
تیم دانشگاه علوم پزشکی که به عنوان موافق این گزاره در مناظره حاضر شده بود، علت موافقت خود را در حفظ ارزشها دانسته و معتقد بود، مصلحت از نگاه حکومت دینی برای حفظ ارزش‌هاست و میتوان از آن در برخی مواقع استفاده کرد.
این گروه مصلحت اندیشی را در فقه شیعی را به معنای نادیده گرفتن شریعت ندانسته و معتقد بود، مصلحت اندیشی کانالی است که شریعت آن را برای بقای جامعه اسلامی در نظر گرفته است.
اعضای گروه دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پاسخ به سوالی از گروه مخالف با گزاره نیز بیان کردند نگاه به قضیه مصلحت نباید فردی باشد بلکه حکومت این حق را برای حفظ مصلحت دارد.
این گروه با اشاره به صلح امام حسن(ع)، این صلح را مصلحتی برای حفظ نظام اسلامی و اسلام دانستند.
اما در طرف مقابل تیم شهید رجایی از دانشگاه فرهنگیان در مخالفت با این گزاره در مناظره حضور پیدا کرد. این گروه هر اقدامی خارج از قانون را خلاف دانسته و معتقد بودند حتی مصلحت نیز باید در چارچوب قانون باشد.
گروه شهید رجایی با اشاره به اینکه وجود مرجعی مانند مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در قانون اساسی آمده است، بیان کرد: این امر یعنی مصلحت نیز باید در چارچوب یک مرجع قانونی باشد و نباید فراتر از قانون حرکت کرد.
این گروه حتی اختیارات فرا قانونی مقام معظم رهبری را نیز در چارچوب اختیارات قانونی رهبری دانسته و عنوان کردند: اگر قرار بود فردی در بیرون از چارچوب قانون به مصلحت اندیشی بپردازد بر اساس چه چارچوب و فاکتوری میتواند این مصلحت را بیاندیشد؟
همچنین در مسابقه روز گذشته، گذاره‌های شعار مرگ بر ...(کشورهای مشروع) جایگاه دیپلماسی اران در نظام بین‌المللی را تضعیف میکند، پایبندی به قانون بد بهتر از بی قانونی است، روابط عاشقانه پیش از ازدواج ، به انتخاب همسر در آینده لطمه می زند و ملاحظات سیاسی قوه قضاییه عامل اصلی مفاسد اقتصادی است نیز توسط تیم های دانشجویی بررسی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار