برنج مرغوب الموت سالیان درازی است که نامی در بین فعالین این عرصه برای خود پیدا کرده است و در فصل برداشت برنج روزانه 5 تن برنج از شالیزار های الموت قزوین برداشت می شود این در حالی است که معاون وزیر کشاورزی در سفر به قزوین کشت برنج در همه استان های کشور به جز گیلان و مازندران را ممنوع اعلام کرده است.
کد خبر: ۲۵۱۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۲ 26 June 2016
به گزارش تابناک از قزوین، ا ستان قزوین با 500 هزار هکتار زمین کشاورزی دارای 3 هزار و 650 هکتار شالیزار است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه تعاون روستایی شهرستان قزوین گفت: از آغاز فصل برداشت برنج روزانه 3 تا 5 تن برنج از برنج‌کاران الموتی خریداری شده است. 

محرم ذوالفقاری با بیان اینکه واسطه‌ها عامل اصلی نوسان قیمتی بازار برنج از تولیدکننده تا مصرف‌کننده هستند، تأکید کرد: با حذف واسطه‌ها می‌توان محصولات را با قیمت پایین‌تری عرضه کرد؛ به طوری که خرید برنج در منطقه الموت رضایت‌مندی برنج‌کاران را به دنبال داشته است.

این مسئول، ارقام مورد کشت برنج در استان را هاشمی، علی کاظمی، حسن‌سرا، طارم، خنجری و موسی طارم برشمرد.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن خرید کالای داخلی از جمله راهکارهای افزایش تولید داخلی است، تصریح کرد: برنج الموت بازار فروش خوبی در استان‌های همجوار دارد و در صورت شناسایی کیفیت این محصول، به طور قطع متقاضیان خرید آن در کشور افزایش خواهند یافت.

وی گفت: فعالیت‌های تعاونی‌ها در راستای سودآوری برای تولیدکننده و کاهش هزینه تولید به منظور رونق تولیدات داخلی، توسعه فعالیت‌های تعاونی و اتحادیه‌های کشاورزی در امر بازاریابی است.

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: در راستای اجرای طرح بهره وری دیگر نمی توان اجازه کشت برنج در هر استان و هر منطقه ای را داد و باید این محصول تنها در استان های گیلان و مازندران که از آب کافی بهره مند هستند، کشت شود.
مرادی با بیان اینکه ارتقای بهره وری در کشاورزی کشور یک ضرورت انکار ناپذیر است،در پایان اظهار کرد: استان قزوین می تواند به عنوان پایلوت اجرای این طرح در کشور انتخاب شود.
در حال حاضر 35 هزار هکتار از اراضی و باغ های استان قزوین زیر پوشش روش های آبیاری نوین قرار دارند.
72 هزار هکتار از باغ ها و 190 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین قابلیت اجرای روش های نوین آبیاری را برخوردار هستند.
استان قزوین دارای 480 هزار هکتار اراضی کشاورزی و 82 هزار بهره بردار است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار