روز گذشته خبری در رسانه ها منتشر شد مبنی بر اینکه، شهرام امیری چهارشنبه 13 مرداد اعدام شده است.
کد خبر: ۲۷۳۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۲ 07 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در 24  ساعت اخیر دستگاه تبلیغاتی دولت انگلیس درباره  اعدام  "شهرام امیری" جنگ روانی بی سابقه‌ای را به راه انداخته است.

شهرام امیری که کارشناس صنعت پزشکی هسته ای است در سال 1388 در سفر حج عمره ناپدید می شود و پس از 13 ماه غیبت در تیر ماه  ۱۳۸۹ به دفتر حافظ منافع ایران در آمریکا مراجعت کرده و در مدت کوتاهی به ایران بازمی گردد.


***انتشار ویدئوهای ضد و نقیض از شهرام امیری

 در تیرماه ۱۳۸۹، اوایل افشای این ماجرا، از "شهرام  امیری" چند ویدئوی متناقض منتشر شد. در یکی از ویدئوها "شهرام امیری"  مدعی شد که توسط آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها ربوده شده اما وی  موفق شده که از دست آنان فرار کند.

وی در این ویدئو گفت: "ربایندگان من را به خانه‌ای در نقطه نامعلومی در عربستان بردند و در این خانه به من داروی بیهوشی تزریق کردند و وقتی به هوش آمدم، در یک هواپیمای پهن پیکر عازم آمریکا بودم."

در همان زمان، یک ویدئوی دیگر از امیری منتشر شد که در آن گفته بود هدفش از انتشار آن پیام پاسخ دادن به شایعه‌ها است. در این ویدئو گفته بود که پژوهشگر فیزیک بهداشت است و در زمینه حفاظت در برابر اشعه تحقیق می‌کند و به منظور ادامه تحصیل و گرفتن درجه دکترا در همین رشته به ایالات متحده آمده است و در نظر دارد پس از پایان تحصیلات خود، "اگر امکان بازگشت در امنیت" وجود داشته باشد، نتیجه کار خود را در اختیار ایرانیان و سایرین قرار دهد.

"هیلاری کلینتون"، وزیر وقت امور خارجه آمریکا، گفته بود که شهرام امیری به میل خود به این کشور سفر کرده بود و پس از زندگی آزادانه در آن، به اختیار خود می‌توانسته ایالات متحده را ترک کند که شهرام امیری این موضوع را در بدو ورود به ایران تکذیب کرد.

در زمان بازگشت به ایران نیز "امیری" مدعی می شود که به او پیشنهاد پرداخت پولی معادل 10 تا 50 میلیون دلار داده شده بود که وی این پیشنهاد را رد کرده و به کشور بازگشته است. وی در این زمینه عنوان داشت: از روز اول در تلاش برای تطميع من بودند و حتی عنوان کردند که در ازای يک مصاحبه ۱۰ دقيقه‌ای با سی‌ان‌ان که در طی آن عنوان شود پناهنده شده‌ام و به خواست خود به آمريکا رفته‌ام، ۱۰ ميليون دلار در اختيارم قرار می‌دهند. يک تلفن نيز در اختيار من قرار داده بودند و اعلام کردند که اگر از رفتن به ايران منصرف شوم تا ۵۰ ميليون دلار نيز به من خواهند داد و گفتند نيازی نيست هيچ مصاحبه‌ای انجام دهی، ما شما را به هر کشور اروپايی که بخواهی منتقل می‌کنيم و تحت حمايت مالی و سازمانی خود قرار می‌دهيم.


**شهرام امیری اطلاعات طبقه بندی شده را به قیمت 5 میلیون دلار فروخته است

اما یکی از روزنامه های آمریکایی در این زمینه به فروش اطلاعات طبقه بندی شده از سوی امیری به آمریکا اذعان کرده است. در سال 2009  میلادی روزنامه آمریکایی "واشنگتن پست" نوشت: شهرام اميری، «دانشمند هسته‌ای» ایران، با دريافت بيش از پنج ميليون دلار «اطلاعات مفيدی» در اختيار سازمان اطلاعات مرکزی آمريکا، سیا، قرار داده است.

به نوشته روزنامه واشنگتن  پست، شهرام امیری اجباری برای بازگرداندن این پول ندارد، ولی به دلیل تحريم‌های مالی‌ که عليه ايران اعمال شده است امکان دسترسی به اين پول را نخواهد داشت.

واشنگتن  پست به نقل از مقامات آمريکایی در مورد بازگشت شهرام اميری به ايران مدعی شد که وی نگران خانواده‌اش بود و می‌ترسید که به خانواده اش آسیب برسد.  این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات آمریکایی افزود: "هم‌اکنون ما اطلاعات امیری را در اختیار داریم و ایرانی‌ها خود او را" .

اما پس از تحقیقات میدانی در داخل کشور درباره عملکرد "شهرام امیری" مشخص شد که وی اطلاعات محرمانه را به آمریکا فروخته است. حجت الاسلام والمسلمین "غلامحسین محسنی اژه ای" سخنگوی قوه قضائیه اخیرا در نشست خبری اعلام کرد که "شهرام امیری" به جرم جاسوسی برای شیطان بزرگ، امریکا اعدام شد.

سخنگوی قوه قضائیه افزود: البته دروغی از سوی خانواده این شخص مطرح شده بود، مبنی بر اینکه شهرام امیری تنها به 10 سال زندان و تبعید محکوم شده است.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای گفت: این شخص با حضور وکیل در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد، سپس اعتراض به حکم پرونده با وسواس خاصی در دیوان عالی کشور بررسی و حکم اعدام تایید شد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
ایا این یکی دیگر از نقشه های امریکا و اسرائیل برای از بین بردن یکی دیگر از دانشمندان هسته ای ما نبود تا این سرمایه ملی توسط خودی از چرخه تکنولوژی هسته ای خارج شود ، چگونه خودتان بارها گفته اید که به سخنان و اطلاعات غربیها نمیتوان اعتماد کرد اما با سخنان یک دشمن قسم خورده بنام هیلاری کلینتون یک دانشمند هسته ای را محکوم به مرگ کردید ، با این حال بازهم قضاوت با شماست چون من به گفته ای دشمنانی چون امریکا اعتماد ندارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
دقیقا موافقم با نظرت!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
ما در تمام بحث ها می گویم آمریکا مورد اعتماد نیست و گفته هایش سندیتی ندارد حال چطور در این مورد گفته اش صحت داشته و بر مبنای آن یک جوان تحصیل کرده را به دار می آویزیم؟ جوانان دیگری که می توانند در علم کاری کنند با چه دلخوشی وجرات کار کنند که مبادا به چنین سر نوشتی گرفتار شوند در زندان نگرش میداشتید واز علم او استفاده می کردیم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
بابا تورو خدا دس بردارید طرف موقع برگشت چه استقبالی شد از طرف وزارت امور خارجه ومقامات.بعد کشتینش
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
بازی سیاست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
بازی اشکنک داره سر شکستنک داره الله...اعلم ...تو سیاست هر اتفاقی می افته بد بخت خانواده اش!!!!!حرف های اژه ای هم سیاسیه خیلی نمیشه باور کرد!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۷
بازگشت ایشان رسانه ای شد و اعلام شد که ربوده شده وحتی لحظه بازگشت از رسانه پخش شد. بالاخره ما فریب خوردیم یا اونا!؟؟؟؟ لطفا پاسخ بدید
شهرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
یک چیز ی که نمیفهمم اینکه چرا سیستم امنیتی ما به افرادی که به اطلاعات طبقه بندی شده دسترسی دارند اجازه خروج از کشور و سفر به کشور ی که سرویسهای اطلاعاتی دشمن در آن حضور گسترده، آزادانه و فعال دارد ،میدهد. مثل معاون سابق وزیر دفاع که در ترکیه مفقود ودر نهایت سر از اسرائیل درآورد یا چندین سردار، سفیر سابق ما در لبنان که قاعدتا هدفی عمده برای.موساد محسوب میشد در عربستان ، آنهم در زمانیکه رابطه دو کشور بحرانی است گوشت را جلوی گربه گذاشته ایم تا در یک ازدحام مشکوک کشته شوند. من زحمات وزارت اطلاعات را خدای نا کرده زیر سوال نمی برم ، اما معتقدم در این قضیه ، مثل داستان دانشمندان اتمی باید هوشیار انه تر عمل کنیم .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
لطفاً اين حكم اعدام رو از قانون ايران پاك كنيد بابا چه خبره تو ١ماه فقط رسانه اي ٢٠تا اعلام شد اين امار ١سال بعضي از كشورهاي جهان سومه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
لطفاً اين حكم اعدام رو از قانون ايران پاك كنيد بابا چه خبره تو ١ماه فقط رسانه اي ٢٠تا اعلام شد اين امار ١سال بعضي از كشورهاي جهان سومه
083
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
از حرف های ضد و نقیضی که خودش گفته بنظر میاد که دروغ می گفته. اینکه در عربستان ربوده شده و در خانه ای به او ماده بیهوشی داده اند و وقتی بیدار شده در یک هواپیمای پهن پیکر بوده بیشتر شبیه فیلم های جاسوسی و سرتاسر خالی بندی هالیوودیه. به نظر میاید این بابا قربانی طمع ورزی خودش شده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
اگر چنین ادمهای بی هویت و وطن فروش سرمایه ملی حساب میشوند.همان بهتر که ما هیچ سرمایه ای نداشته باشیم.
به نظر من اعدام برای چنین اشخاصی مجازات بسیار نا چیز است.باید جسد انها سوزانده شود و خاکسترش به باد سپرده شود تا اون مقدار خاک پاک کشور که قبر این بی هویت هست .نیز الوده و مردار نگردد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
الان مسئله جاسوسی بسیار پیچیده شده. و سناریوهای متعددی برای انحراف اذهان مقامات امنیتی و قضائی کشورمان اجرا می کنند. مطمئنا این حکم دقیق و هوشیارانه بوده .
نا شناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
اشتاه از اینجا شروع می شود یه دانشمند هسته ای که اطلاعات طبقه بندی در اختیار اوست نباید به کشور بیگانه مسافرت کند چه کسی به او گذارنامه داد احتمال دخیل بودن افراد گردن کلفت هم بعید نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
اين همان شخصي نبود كه دولت احمدي نژاد در بدو ورود ايشان را قهرمان ملي اعلام كردند اينكه جاسوس بود .
108 عابد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
اگه خیانت کرده باید جزای خیانت ش را بچشه بکشه یه کاری بکنید نمیره فرار کنه
مجتبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
من که در هیچ رشته ای تحصیل نکرده ام نظرم این است که در صنعت هسته ای ما تکنولوژی را اصلا نباید خودمان تولید کنیم بلکه باید آنرا از کشورهای غربی بگیریم و فقط مونتاژ کنیم اصلا ما را چه به این کارها ما باید برویم غاز بچرانیم ایرانی باید کاملا بیسواد باشد تا بتوانند تو سرش بزنند و سوارش شوند مثل همین عربها که سوار بر غربیها هستند
ایمان فرهادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۸
سلام. بجز بحث رسانه های انگلیسی و پس از بررسی هایی که عملاً جهت رفع مشکل رسانه های بیگانه هیچ تلاشی نشد که اینکار عملاً با بردن پرونده شخص در ابهام و روشن نکردن دلایل اعدام انجام شده بود.

بحث دیگه ای در جریان هست. چرا این شخص بعد از جاسوسی به ایران برگشت!؟

چرا این شخص اگر حاوی اطلاعات مهم بود اجازه خروج از کشور داشت (تحت هر عنوانی)

چرا اگر جاسوس بود اعدام شد؟

آیا واقعاً نمیشد با توجه به اطلاع از اطلاعاتی که داده، زیرساخت ها رو تغییر داد؟

و آیا نمیشد پول دریافتی این بنده خدا رو (‌اگه دریافتی کرده) صرف تغییر زیرساخت هایی که افشا شده بود میکردیم؟

نمیدونم اما اونچه که فعلاً به رایگان از دست رفته... هم اطلاعات بوده، هم فرد متخصص بوده و هم زیان های دیگه و سر و صداهای رسانه های بیگانه و ...

انشاالله بجز به فکر اعدام، به فکر های بهتر هم رجوع بشه... واقعاً
بنده خدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
دوستان بزرگوار. دقت کنید: ظاهرا اطلاعاتی دراختیار ایشان بود که در قبال دریافت پول به سیا داده شد ولی پول بدستش نرسید چون سیا از حربه تحریم استفاده کرد و بازهم ظاهرا ایشان را بسیار ساده بازی داد و پیچوند و دیگه تبدیل به یه مهره سوخته شده بود. حالا با همکاری سیا و راه انداختن یک شوی کاملا مضحک، سیستم اطلاعاتی ما که در اون دوران در اوج رکود و مشکلات داخلی و شومن بازی مسئولانش و .... گرفتار بود رودست خورد و ایشون رو بعنوان یه چهره موجه به ایران وارد کرد. پس از ورود و افتادن آبها از آسیاب، یصورت نیمه منطقی به قضیه نگاه شد و برخی زوایای پنهان روشن شد و لذا ایشون بی سر و صدا به مدتی زندان محکوم شد و چون خودش هم می دونست چکار کرده، به سادگی مسئله رو قبول کرد و همه چی داشت به خیر و خوشی تموم میشد تا اینکه با احمقانیت هیلاری و لو رفتن ایمیلها و پیامهاش، تازه سیستم اطلاعاتی متوجه شد چه کلاهی سرش رفته و در یک اقدام محیر العقول نسبت به اعدام ایشون با کمک قوه قضائیه اقدام شد. این وسط بیچاره خانواده اون مرحوم که چه زجری کشیدن و ..... فقط موندم که یکی تو اون کنفرانس به ظاهر مطبوعاتی سخنگوی قوه قضاییه نپرسید آقا اون استقبال و اون حکم و این اعدام و .... ؟؟؟؟
ali
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۹
جای تاسف است وقتی حکومت خودش اقدام به اعدام دانشمندان خود می کند . چرا امریکاه و اسرائیل توطعه نکنند تا به این راحتی حکومت خودش آنها را ازبین ببرد تا آنها خیالشان راحت شود ؟ ایا بهتر نبود ایشان همیشه تحت نظر باشند اما از مغز و تخصص ایشان برای پیش برد کشور استفاده می شد .
علی کرمانشاه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
از کجا معلوم که این شهرام امیری پس از معامله با سازمان سیا و ورود ایشان به اتاق مخصوص تخلیه اطلاعاتی دیگه مغزی برایش باقی گذاشته باشند با توجه به لو رفتن جریان آدمربایی و یا رفتن ارادی ایشان به امریکا قطعا سازمان سیا دیگر نمیتوانسته بعد از تخلیه اطلاعتی نامبرده را یا از بین ببره و یقینا برای آینده نیز به درد نمیخورده چون قطعا سازمان اتمی ایران اجازه نفوذ مجدد به این آقا نمیداده و در جایی دیگر بکار گرفته میشده حداقل در مدتی که شک برطرف شود که این مقوله شاید تا باز نشستگی او طول میکشید و این یعنی مهره سوخته برای سیا پس سازمان حالا که معامله یکمرحله ایش با شهرام امیری تمام شده و هزینه قرار داد با کد از طریق بانک امن مثل سویس و یا امریکا تائید شده ولی در آینده دیگر دسترسی به امیری ندارد لذا طبق عرف معاملات یک دفعه ای مغز طرف مقابل را برای سازمانهای دیگر هم بی استفاده میکند یعنی شستشوی مغزی و تخریب بافت عصبی و حافظه بلندمدت را با تابش و یا ارسال پیام الکترونیکی منفجر میکند که نامبرده بدرد هیچکس نخورد و حتی عملکرد چند دقیقه قبل را هم که چکار کرده را هم نداشته باشد و حتی دلارهای دریافتی هم فراموش کند و سالهای متمادی در آن بانک بماند .آری سازمانهای امنیتی و جاسوسی و ضد جاسوسی عملکرد خود دقیق و به سود کشور خود تمام میکنند قطعنا اگر شهرام امیری وجودش به درد علم و دانش هسته ای میخورد و قابل بهره برداری و ادامه کار بود با رعفت اسلامی به او یک درجه تخفیف میدادند و اعدام برای او صادر نمیشد لذا در اینگونه موارد بهترین اقدام که همین جرم سنگین برای کسانی که دست به مزدوری و جاسوسی و فروختن اطلاعات طبقه بندی شده کشور میشوند اعدام است که همه از آن اطلاع دارند از امسال شهرام امیری پذیرفته نیست که قطعا بابت این وظیفه سنگین حقوق و مزایای عالی دریافت میکرده باز طمع کند و دست به فروش چند میلیون دلاری اطلاعات بزند که این هم فروش کشور و مردم و امنیت ملی آن است و نباید با هیچ قیمتی راضی به فروش عزت و اقتدار کشور به دشمن قسم خورده ایران کند و لذا اگر از مردم خود تقاضای کمک مالی میکرد مطمعن مردم ایران ده ها برابر مبلغی که گرفته با جان و دل دلار و طلا به او هدیه میدادند و به وجودش افتخار میکردند که خود را به رژیم وهابی آل سعود و اسراییل و امریکا نفروخته و با عزت و افتخار کنار کشور و خانواده و مردم خود مانده با این حال حکم اعدام حق بوده و در قانون اساسی دیده شده و اجرای آن برای شهرام امیری حکمی زیر‌انه و با بهترین بازدهی در داخل و خارج از کشور است لااقل کسانی که در حال حاضر در کشور مشغول خدمت ویژه هستند بدانند که برای بدست آمدن جایگاه فعلی آنها کشور متحمل هزینه های فراوانی شده به این امید که برای خود کشور و مردم آن بازدهی داشته باشد کسانی که بهر دلیل تمایل ندارند مجبور نیستند با امکانات این مردم به جایگاهی برسند و بعد علم حاصله را در اختیار دشمنان کشور بدهند از همان اول درب کشور باز و رفت و آمد آزاد است آنهایی که تمایل به غیر دارند راحت از صفر روی پای مادی و معنوی خود و خانواده شان بایستند و آزادانه و مردانه انتخاب کنند و نه سالها بر دوش ملت و دولت سوار شوند و به جایز رسیدند نامردانه آن را به دشمنان کشور و ملت بفروشند و آروغ روشنفکری بزنند و بعد از تخلیه و دور انداختنشان مثل طلبکار روبروی مردم و کشور بایستند .انسان خود و طمع کنترل نشده اش باعث بدبختی و بی آبرویی خود و خانواده اش میشود و هیچکس مقصر نیست جز خودش که قربانی طمع و آز نفس خود میشود پس قبل از هر کاری فقط چند دقیقه به عواقب و آینده آن فکر کن شاید خداوند کمک کرد و رستگار شدی و با نه گفتن به نفس عماره خود اولین درس اخلاق وفای به عهد را بیاموز و عشق خانواده و ملت خود باش ای کاش هر کدام از این دانشمندان جوان ایرانی به مادیات بیشتر نیاز داشتند اول به مردم خود بگویند و نتیجه صداقت را دریافت کنند و اگر حاصل نشد بلدا به مزدوری و جاسوسی دشمن برود که لااقل ببیند که چه ملت عزیز و دوست داشتنی و فداکاری داریم و هیچ چیز را از دانشمندان و نخبگان کشورشان دریغ نمیکنند.ملت ایران را هیچ کجای دنیا ندارد حتی دشمن هم این را بارها گفته و اذهان داشته برای همین این ملت را نمیتوان راحت اسیر و به چنگ و ذلت در آورد .
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
بابا کدوم کشور قهرمان ملی را اعدام میکنه!!!!!
اقدام به اعدام دانشمند هسته ای هیچ توجیهی ندارد.
نقض صریح حقوق بشر است نه قتلی اتفاق افتاده نه طرف قاچاقچی بوده به هر حال ظلم بزرگی است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
ایران افتابه هم نمی تونه بسازه ،اگه هم بتونه ،صدسال پیش دنیا ساخته ،چیز محرمانه معنی نداره ،
هروقت او رانوس نورد ساخت وکسی لوداد اعدامش کنید،
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۵
ایران افتابه هم نمی تونه بسازه ،اگه هم بتونه ،صدسال پیش دنیا ساخته ،چیز محرمانه معنی نداره ،
هروقت او رانوس نورد ساخت وکسی لوداد اعدامش کنید،
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار