مدیرکل صداوسیمای مرکز قزوین گفت: شبکه استانی سیمای مرکز قزوین عزاداریهای محرم را در حسینیه امینی های قزوین در مستندی تلویزیونی به تصویر می کشد.
کد خبر: ۲۷۹۵۴۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳ 17 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین، ابوالفضل معصومی فر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در این مستند سعی می شود باروایت عزاداری در حسینیه امینی ها زندگی و روح جاری در این بنای تاریخی به واسطه ی برگزاری مراسم عزاداریهای محرم به صورت مداوم درآن به مخاطب ارائه شود.

وی افزود: با توجه به اینکه بناهای تاریخی ودارای ارزش فرهنگی طبق نظر کارشناسان فرهنگی درصورتی که فاقد هرگونه کاربری گردند در طول زمان از کارکرد اصلی خود دور می شوند و اگر این بناها دارای کاربری های مرتبط شوند به حفظ این آثار وزنده ماندن این بناها به لحاظ فرهنگی کمک خواهد کرد؛ این مستند تلویزیونی به این موضوع توجه ویژه دارد.

مدیرکل صداوسیمای مرکز قزوین بیان کرد: نکته ای که در این حسینیه قابل توجه است برگزاری مراسم  عزاداری در یک بنای فرهنگی است که دراصل با هدف اصلی سازمان میراث فرهنگی مبنی بر جاری شدن زندگی وفرهنگ  در آثار باستانی ومیراث فرهنگی همخوانی دارد. این بنا به واسطه ی نیت واقف آن در تمام این سال ها هیچوقت به صورت یک بنای تاریخی موزه ای صرف برای بازدید درنیامده است ودر کنار ارزش های معماری وتاریخی خود روح زندگی را نیز درخود حفظ کرده است که مهمترین دلیل این امر برگزاری (شاید اجبارشرعی ووجدانی) مراسم ایام محرم به صورت پیوسته درآن است.

معصومی فر خاطر نشان کرد: این برنامه به تهیه کنندگی مسعود ساکت اف به مدت ۳۰ دقیقه در سیمای مرکز قزوین تولید خواهد شد.

وی یادآور شد: علاوه بر مراسم صبحگاهی وعظ ونوحه سرایی در ایام محرم، درروزهای پایانی منتهی به تاسوعا وعاشورا، دسته های سینه زنی عزاداری(علامت ها وطبل ها به دلیل عدم آسیب به بناوارد حسینیه نمی شوند) به این حسینیه وارد وپس از عزاداری خارج می شوند.

معصومی فر بیان کرد: در روز تاسوعا طبق یک رسم ونذر قدیمی  توسط نسل ششم نوادگان واقف به عزاداران  نهار داده می شود که این نهار درمطبخ همین بناواقع درضلع شمالی تهیه وپخته می شود. این طرح باروایت این مجموعه وقایع به همنشینی یک سنت مذهبی(عزاداری) دریک بنای تاریخی  وتاثیرات شکلی این دوبریکدیگر می پردازد که در قالب مصاحبه با افراد مختلف وتهیه ی تصاویر این مراسم سعی می شود به یک روایت جذاب ومستند تولید شود.

حسینیه امینی ها یکی از خانه های قدیمی شهرقزوین است که در سال ۱۳۰۲قمری توسط حاج محمدرضاامینی وقف شده است؛ بر این اساس هر ساله طبق نیت واقف این حسینیه میزبان مراسم ویژه ی ایام محرم است؛ که این بنا درسال ۱۳۲۷ شمسی در فهرست آثارملی ثبت شده است ودر حال حاضر ۱۳۲ سال است که توسط وارثان مرحوم امینی و با نظارت سازمان میراث فرهنگی حفظ ونگهداری می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار