ضرب و شتم یک خبرنگار در مجلس آنچنان شوک‌آور بود که واکنش بسیاری از مسئولان را در پی داشت.
کد خبر: ۲۸۷۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰ 29 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوالی ظهر خبری مانند آوار بر سر خبرنگاران پارلمانی در راهروی خانه ملت خراب شد، خبری که می‌توانست واکنش هر مسئولی را فارغ از حزب، جناح و منصبی برانگیزد.


**ضرب و شتم

«ضرب و شتم یک خبرنگار در مجلس!» این تیتر یک ساعت بعد از اتمام جلسه علنی روز گذشته مجلس برروی خروجی برخی از رسانه ها قرار گرفت. تیتری که حکایت از مورد هجوم قرار گرفتن خبرنگار روزنامه ایران به دست یکی از وکلای ملت داشت.

با این حال در ابتدا باور این خبر کمی سخت بود، آنهم برای قشری که حتی در مناطق جنگی باید مصونیتشان حفظ شود.

قانون اساسی کشور مطابق اصل 86 به نمایندگان مجلس مصونیت پارلمانی داده است که براساس آن وکلای ملت در مقام ایفای وظایف نمایندگی در اظهارنظر و رأی خود کاملاً آزادند و نمی‌توان آن‌ها را به سبب نظراتی که در مجلس اظهار کرده‌اند یا آرایی که در مقام ایفای وظایف نمایندگی خود داده‌اند تعقیب یا توقیف کرد.

حال این سوال مطرح است قانونی که به نمایندگان اجازه داده برای دفاع از حقوق ملت ایران آزادانه در هر مورد و حوزه‌ای اظهارنظر کنند، آیا می‌توانند در مقابل سخنانی مخالف عقاید خود و یا پرسش‌های یک خبرنگار دست به خشونت بزنند؟

البته این اقدام بعد از ساعاتی واکنش بسیاری از مسئولان و جامعه پارلمانی را برانگیخت.


مُشت گِران/


**برخورد از نوع عارف

 "محمدرضا عارف" نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر و رئیس فراکسیون امید در ارتباط با برخورد فیزیکی با یک خبرنگار طی یادداشتی ضمن تاکید بر حفظ حرمت خبرنگاران از نمایندگان مجلس خواست در برخورد با اصحاب رسانه به گونه‌ای عمل نکنند که برخی خاطرات تلخ گذشته برای خبرنگاران تداعی شود.

رئیس فراکسیون امید در ادامه پیام اینستاگرامی خود تاکید می‌کند؛ بارها گفته‌ام و باز هم تاکید می‌کنم که نباید کاری کرد که خبرنگاران و روزنامه‌نگاران عزیز ما هنگام نوشتن دست‌شان بلرزد و انتظار از مسئولان به ویژه نمایندگان مجلس این است که در مواجه با سوالات خبرنگاران حتی سوالات چالشی سعه صدر داشته باشند و از هرگونه توهین و اهانت به اصحاب قلم بپرهیزند و حامی آنها در انجام وظایفشان باشند. نمایندگان مجلس باید تلاش کنند با تصویب قوانینی امنیت شغلی خبرنگاران را تامین و به آنان اطمینان خاطر بدهند که در انجام وظیفه با مشکل و آسیبی رو به رو نمی‌شوند.

اما این پایان واکنش ها به ضرب و شتم خبرنگار روزنامه ایران نبود و برخی از مسئولین یکی پس از دیگری واکنش‌های در این زمینه داشتند.


**کدخدایی

«دلائل قوی باید و معنوی / نه رگ‌های گردن به حجت قوی »  "عباسعلی کدخدایی" سخنگوی شورای نگهبان با این شعر واکنشی متفاوت به موضوع ضرب و شتم خبرنگار روزنامه ایران نشان داد.

سخنگوی شورای نگهبان یکی دیگر از مسئولانی بود که شب گذشته در واکنش به موضوع مذکور در کانال شخصی خود نوشت: صرف نظر از این که دلایل این برخورد چه بوده و حق با چه کسی است، اصل این رفتار به هیچ وجه توجیه‌پذیر نیست و باید کرامت و شخصیت همه افراد، بویژه خبرنگاران عزیز رعایت شود.

کدخدایی در ادامه می‌نویسد: باید بدانیم که حمایت از این قشر، حمایت از آزادی و نقد دلسوزانه است.

مُشت گِران/

**روایت شاهد

اما واکنش‌های مختلف درباره ضرب و شتم خبرنگار روزنامه ایران تا جایی پیش رفت که یکی از نمایندگان درباره این اتفاق شهادت داد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت هم طی یک پست اینستاگرامی به عنوان شاهد ماجرا بر لزوم دلجویی و عذرخواهی از این خبرنگار تاکید کرد و نوشت: بعدازظهر یکشنبه (۷ شهریور ۱۳۹۵) در زمان مصاحبه بنده با خبرنگاران، در پشت ستون سر و صداها بلند و بلندتر می‌شد و در یک لحظه دوست خوب و مودب بنده آقای بداغی را دیدم که توسط همکارمان جناب آقای ... به کمدهای جانامه‌ای کوبیده شد و … و منت و خواهشی که آقای بداغی می کرد تا بتوانند از دستان پرقدرت همکارمان رهایی یابد.

انصافاً متاثر شدم گرچه آن لحظه از چند و چون مباحثی که صورت گرفته بود بی‌اطلاع بودم و بعد که فایل صوتی را گوش دادم بیش از پیش متاثر و ناراحت شدم ولی به خودم به عنوان تذکر عرض می‌کنم که به هیچ یک از همکاران‌مان علی‌الخصوص برادر ارجمندم آقای ... قصد جسارت نداشته و ندارم. آنچه که عمده خبرنگارها انجام می‌دهند صرفاً انجام وظیفه و کار حرفه‌ای‌شان است و النهایه خیلی عرصه تنگ آید، خرجش یک عذرخواهی ساده برای انجام ندادن مصاحبه است ولی توسل به زور برای آنی که هم سن و سال فرزندمان است، قطعاً دور از شان جایگاه رفیع نمایندگی است مخصوصاً که شعار خادمیت و نوکری ملت و شفاف بودن و غیره را می‌دهیم که صد البته مردم انتظار هم‌خوانی حرف و عمل از ما دارند و تناقض در گفتار و عمل را از ما نخواهند پذیرفت.


**اخطار فراکسیونی

با همه این تفاسیر تنها چند روزی است که از روز خبرنگار می گذرد و  این اتفاق حالا حکایتی تازه از سختی کار خبرنگار دارد.البته این موضوع تا جایی پیش رفت که رئیس فراکسیون جدیدالتاسیس مطبوعات و رسانه مجلس دهم هم از غافله واکنش‌ها جا نماند.

جبار کوچکی‌نژاد رئیس فراکسیون مطبوعات، رسانه و سایت‌های مجازی در مجلس گفت: قطعاً در این زمینه با نماینده مورد نظر و خبرنگار روزنامه ایران صحبت خواهیم کرد تا موضوع روشن شود، اگر مسئله عمدی رخ داده باشد قطعاً این فراکسیون پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.

اما این اعمال خشونت در راهروی مجلس پایان قصه‌ای غم‌انگیز نبود؛ دردناک‌تر از این موضوع تبدیل آن به مسئله‌ای قومیتی توسط این نماینده خاص بود. با توجه به اینکه گزارش این ماجرا و نوار صوتی آن بلافاصله در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر شد اما این نماینده در اقدامی که شاید بتوان آن را فراری رو به جلو دانست برای تطهیر خشونت خود علیه یک انسان آن هم در خانه ملت، موضوع را تبدیل به یک حرکت قهرمانانه از سوی خود برای دفاع از هموطنان ترک زبانمان مبدل کرد.

شاید بتوان گفت این اقدام بسیار تاسف‌بارتر از حرکت اولیه این نماینده بود زیرا ایران کشوری است مقتدر و متشکل از اقوام‌، اقلیت‌ها و قومیت‌های مختلف با گویش‌های متفاوت که توانسته‌اند طی سال‌ها و حتی قرن‌ها با اتحاد و همبستگی در مقابل توطئه دشمنان این کشور ایستاده و زندگی کنند.

حال اگر و اگر حتی سخنان این خبرنگار توهینی به قومیتی خاص بود، این نماینده به عنوان وکیل ملت نه قشری خاص ،می‌توانست با رفتاری در شأن خانه ملت برخورد کرده و از ایجاد نفاق و گسترش آن در سطح کشور جلوگیری کند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
نادر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
من خودم یک ترک زبان هستم کسانی که دم ازملت ترک و غیره می زنند به وحدت ملت ضربه زده و گول خورده یک تعداد افراد پشت صحنه هدفشان به جون هم انداختن ملت است.و می خواهند از اب گل الود ماهی بگیرند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار