کارگاه تاریخ شفاهی با موضوع «تدوین» با حضور جواد کامور بخشایش، نویسنده و محقق در قزوین برگزار شد.
کد خبر: ۳۳۴۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۳ 26 November 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، کارگاه تاریخ شفاهی صبح شنبه با موضوع «تدوین» با حضور جواد کامور بخشایش، نویسنده و محقق و جمعی از علاقه مندان در حوزه هنری قزوین برگزار شد.

در این کارگاه جواد کامور بخشایش، اعتبار تاریخی و ارزش های ادبی را مهمترین ارکان تاریخ شفاهی برشمرده گفت: برخی آثار منتشر شده در حوزه تاریخ شفاهی یا گرایش ادبی و یا فقط ارزش صرف تاریخی دارند، در حالی که باید هر دو مقوله «استناد تاریخی و ارزش ادبی» همزمان در نظر گرفته شود.

این پژوهشگر تولید متن قوی را نیاز امروز برشمرده افزود: اگر مخاطب شناسی درستی داشته باشیم و متون محکمی ارائه کنیم آن وقت می توانیم دست به ساخت و تولید فیلم، نمایش و... بزنیم. متاسفانه امروز کمتر شاهد متن قوی هستیم به همین دلیل کمتر توانسته ایم آثار موفق در زمینه دفاع مقدس تولید کنیم و با نسل جوان هم ارتباط ضعیفی برقرار کرده ایم.

وی یادآور شد: تدوین موضوع بسیار مهمی است با تدوین درست و دقیق می توان «صداقت، پیام و هدف» متن را به نحو احسن نمایاند.

وی پالایش متن، باب بندی و ویراستاری را جزو کار تدوینگر تاریخ شفاهی دانست و گفت: به یک تعبیر، تدوین همان کارگردانی مجدد متن است به شرط آنکه زبان معیار راوی و استناد تاریخی کار حفظ شود. در این زمینه باید رفتار، کردار، آگاهی های فردی، فرهنگ و... راوی در متن منعکس شود بر این اساس قانونمندی ایجاب می کند با توجه به سطح فرهنگ و دانش راوی کار پیش برود.

در ادامه این کارگاه شیوه پرسش و پاسخ، شیوه روایت خاطرات، شیوه خاطره ـ داستان، سرگذشت‌های داستانی، شیوه داستانی و رمان، آسیب‌شناسی تدوین در خاطرات شفاهی در ایران، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار