مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین:
مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: طرح جامع شهر قزوین با محورارتقای کیفیت زیست محیطی، توسعه متوازن و پایدار تصویب شده و باید اجرا شود.
کد خبر: ۳۴۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵ 24 December 2016
به گزارش تابناک از قزوین، حامد مانی فر پس از جسله کارشناسی با تعدادی از خبرنگاران رسانه های گروهی استان و بیان اهمیت اجرای طرح جامع شهر قزوین در گفتگو با خبرنگار مهر، از اجرایی نشدن این طرح مهم انتقاد کرد و خواستار توجه جدی مسئولان بویژه شهردار محترم برای اجرای آن شد.

مانی فر تصریح کرد: طرح جامع شهر قزوین در سال ۸۴ کلید خورد ودرسال ۹۴ مصوبه شورای عالی شهر سازی و معماری ایران را گرفت و ابلاغ شد.

وی افزود: این طرح که تنها سند توسعه شهری است با مشارکت دستگاههای اجرایی و استفاده از مجموعه ای از گروههای اجتماعی و افراد صاحب نظر آماده شد و مورد بررسی قرار گرفت تا بتواند به نیازهای بخش های مختلف فرهنگی، اجتماعی، خدمات شهری پاسخ دهد.

مانی فر بیان کرد: در بیش از ۱۰۵ جلسه مستمری که با حضور نمایندگان شهرداری، شورای شهر، نمایندگان مجلس و کارشناسان مطلع حوزه شهری برگزار شد همه موارد در کارگروهها نیز بررسی شد تا این طرح با کمترین ایراد و نقص تهیه شود و اگر امروز هم ایرادی از سوی محافل حرفه ای به آن گرفته شود موظفیم به آن توجه کنیم و موارد فنی را تا حد امکان اصلاح کنیم.

طرح جامع شهر قزوین انعطاف پذیر است

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین بیان کرد: در انتقاد به طرح جامع شهری که ماهم قبول داریم شاید در برخی موارد وارد باشد باید به یک نکته توجه شود که آیا جایگزین قانونی برای آن داریم یا فقط ایراد مطرح می شود.

مانی فراضافه کرد: طرح جامع شهرقزوین ازنگاه ما تنها سند توسعه شهر قزوین است و چون به موضوعات  اجتماعی، فرهنگی و نیازها پاسخ داده جامع است و نیازهای حداقل یک دهه ما را تامین می کند.

وی گفت: طرح جامع شهر قزوین به موضوعات مهمی چون اقلیم، ترافیک، ساخت و ساز، جانمایی و پهنه بندی ها توجه کرده و با پیش بینی کمیسیون ماده ۵ نسبت به انعطاف پذیری طرح نیز اقدام شده است.

مانی فر یادآورشد: در طرح جامع شهر قزوین نواحی منفصل شهری از جمله شهرک دانش، حسن آباد، وثوق آباد، نجف آباد، چوبیندر و مشعل دار مورد توجه قرار گرفته و متولی رسیدگی به راه های منتهی به شهر قزوین نیز مشخص شده است.

وی بیان کرد: در این طرح هم راه و جاده تعریف خاص خود را دارد و هم خیابان متولی دارد و چیز مبهمی نداریم که تداخل ماموریت و یا توقف آن صورت گیرد و در این زمینه تکلیف کسانی که در نواحی منفصل شهری هستند کاملا مشخص شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: با امضاء تفاهم نامه مقرر شد اجرای آسفالت، زیرسازی و روسازی با شهرداری و تامین قیر مورد نیاز برای روکش آسفالت با راه و شهرسازی باشد که در این راستا در سال گذشته یک هزار تن قیر توزیع شد.

۳۳۰ هکتار اراضی بالای اتوبان کاربری مسکونی دارد

مانی فر گفت: در خصوص اراضی بالای اتوبان دچار اختلاف نظر و تفسیر متفاوت شده ایم و پیش داوری اشخاص موجب ایجاد ذهنیت شده اما باید گفت مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی یک بار اتفاق افتاده و کاربری ها مشخص است.

وی اضافه کرد:دراراضی بالای اتوبان حدود ۲۵۰۰ هکتار اراضی داریم که کاربری ۳۳۰ هکتار آن مسکونی است که خدمات خاص خود را دارد و کسانی که در این محدوده مشکلات معارضی داشته اند در قالب ۱۳ درصد توافق شده است.

توجه به طرح جامع شهری به توسعه متوازن کمک می کند

مانی فر گفت: یکی دیگر از ویژگی های طرح جامع شهری قزوین در این است که تکلیف ونحوه دسترسی به شهر، خیابانها، معابر، جانمایی خیابانهای درجه یک، محل تقاطع های غیر هم سطح، نوع تقاطع ها، خدمات کلان مقیاس، پهنه های آموزشی، دانشگاهی، خدماتی، فضای سبز تا محدوده محلات مشخص شده و عرصه های تجاری هم تعیین شده است.

طرح جامع شهری نیازهای کالبدی را تا یک دهه پاسخ می دهد

وی بیان کرد:طرح جامع شهر قزوین حکم قانون را دارد و با کیفیت بسیار بالایی که تهیه شده قادر است نیازهای کالبدی شهر را تا ۱۰ سال آینده تامین کند لذا باید اجرا شود و سرباز زدن از اجرا غیر قانونی است.

مانی فر با انتقاد از اجرا نشدن طرح جامع شهر قزوین اظهارداشت: وقتی در طرح جامع ترافیک و حمل و نقل شهری ایجاد ۱۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری دیده شده که باید عملیاتی شود چرا فقط ۲۵ کیلومتر آن عملیاتی می شود اما وقتی ۵ تقاطع غیر هم سطح نیاز شهر بوده و مدیران شهری ۲۵ پل احداث کرده اند این رویکرد هماهنگ با طرح جامع شهری است؟

مانی فر تصریح کرد: آیا احداث تقاطع های غیرهم سطح متعدد و یا برج سازی خارج از پیش بینی طرح جامع شهری وبی توجهی به دیگر نیازهای اساسی شهری توسعه نامتوازن نیست؟ و چه کسی باید پاسخگوی آن باشد؟

دستگاههای نظارتی بر اجرای دقیق طرح جامع نظارت کنند

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: از دستگاههای نظارتی انتظار داریم بر نحوه اجرای طرح جامع شهری نظارت کنند تا توسعه متوازن محقق شود.

وی یادآورشد: یکی از چالش های ما با شهرداری قزوین اجرا نشدن طرح جامع شهر است که البته شهرداری علت آن را رعایت نشدن برخی موارد و اشکال وارده به آن اعلام کرده در حالی که همه مسائل در جلسات کارشناسی با حضور نمایندگان شهرداری بررسی و نهایی شده است.

رسانه ها توجیه شده و همراهی کنند

مانی فر در ادامه به نقش رسانه هادر اطلاع رسانی اشاره کرد و گفت: از خبرنگاران به عنوان چشمان بیدار و اذهان آگاه جامعه انتظار داریم ابتدا با ابعاد مختلف طرح جامع شهر قزوین آشنا شوند سپس آن را به عنوان مطالبه عمومی مطرح کرده و همه جوانب را بررسی و اجرایی شدن آن را پیگیری کنند.

وی گفت: برای رسیدن به توسعه متوازن و جلوگیری از هزینه های اضافی و توزیع عادلانه خدمات شهری هیچ چاره ای جز اجرای طرح جامع شهری نداریم و امیدواریم با همکاری و همت همه دستگاهها و شهرداری آن را عملیاتی کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار