معاون غذا و داروی دانشگاه پزشکی قزوین:
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: وضعیت عرضه شیرخام در استان قزوین مطلوب نیست و آلودگی تب مالت در این فرآورده مشاهده شده است.
کد خبر: ۳۵۰۹۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰ 29 December 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، پیمان قجر بیگی روز چهارشنبه در جلسه کارگروه بهداشت و درمان استان که در استانداری برگزار شد اظهارداشت: براساس تحقیق و گزارش های دریافتی وضعیت عرضه شیرخام از نظر آلودگی به تب مالت در واحدهای لبنیاتی این استان مطلوب نیست.

وی بیان کرد: در نمونه برداری انجام شده سال گذشته از ۵۰ واحد عرضه شیر در قزوین متاسفانه ۳۸ درصد از نمونه ها به تب مالت آلوده بودند و در شهرستان آوج میزان بروز این بیماری بسیار بالا بوده، هرچند برخی از مناطق دیگر میزان بروز این بیماری کمتر است اما در کل وضعیت این استان در زمینه کنترل ابتلا به بیماری تب مالت مطلوب نیست.

وی با اشاره به نمودار فراوانی تب مالت در شهرستان های استان، اضافه کرد: شهرستان های آوج با ۱۰۴ مورد، قزوین ۵۴، تاکستان ۵۸، بوئین زهرا ۲۹، آبیک ۲۴ و البرز ۲۱ مورد بیشترین موارد ابتلا به تب مالت را در سطح استان داشته اند.

به گفته قجربیگی در سال گذشته ۴۹۴ مورد ابتلا به بروسلوز (تب مالت) در استان گزارش شده و این تعداداز ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه در استان به ۲۹۱ مورد کاهش یافته است.

وی افزود: پس از برگزاری ۱۰ جلسه به راهکارهایی از جمله برخورد با واحدهای عرضه شیر خام و یا تعیین ۲۰ واحد دامپروری مجاز برای تهیه و عرضه شیر دست یافته ایم که واحدهای لبنیاتی استان و کشور مجوز عرضه شیرخام را نداشته و تنها می توانند در زمینه ماست بندی فعالیت کنند به همین دلیل در صورت لزوم می توان برای برخورد جدی با آنها تصمیم گیری کرد.

قجربیگی تصریح کرد: تب مالت یک بیماری میکروبی واگیردار مشترک بین انسان ودام است که از گاو، گوسفند و یا بزهای آلوده به انسان انتقال می یابد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار