مدیرکل کتابخانه‌های قزوین:
مدیرکل کتابخانه‌های استان قزوین گفت: 35 کتابخانه نهادی و 32 کتابخانه مشارکتی در استان قزوین است.
کد خبر: ۵۳۰۶۱۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۱ 28 November 2017
به گزارش تابناک از قزوین، رویا اسماعیلی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه 35 کتابخانه نهادی و 32 کتابخانه مشارکتی در استان قزوین فعال است، اظهار داشت: در هفته کتابخوانی هم دو کتابخانه در خاکعلی از توابع شهرستان آبیک و نصرت‌آباد از توابع شهرستان البرز افتتاح شد.

وی با اشاره به اینکه به زودی چند کتابخانه از جمله در سگزآباد بویین‌زهرا و سیردان افتتاح می‌شود، افزود: چند کتابخانه هم در سطح استان قزوین با هدف ایجاد فضای مناسب برای مطالعه شهروندان قزوینی در حال ساخت است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان قزوین با بیان اینکه کتابخانه شهدا به عنوان کتابخانه شاخص استان قزوین است، عنوان کرد: در این کتابخانه کارهای ویژه‌ای برای معلولان از جمله نابینایان انجام می‌شود تا خدمات مطلوب برای همه قشرهای جامعه ارائه شود.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در زمان برگزاری کنکور، علاقمندان استفاده از کتابخانه افزایش می‌یابد، یادآور شد: این قشر جامعه از خدمات مختلف کتابخانه‌ها برای تحصیل و مطالعه بهره‌مند می‌شوند.

* کتابخانه‌ها فقط امانتدار کتاب نیستند

این مسؤول با بیان اینکه در کتابخانه چند عدد میز و صندلی نیست که فقط کتاب امانت داده و بگیرند، خاطرنشان کرد: این مکان‌ها به پایگاه‌‌های فعال فرهنگی جذاب و پرمحتوا تبدیل شده و خدمات رایگان به شهروندان قزوینی ارائه می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های استان قزوین با اشاره به اینکه برگزاری نشست‌های داستان‌نویسی و کارگاه‌های قصه‌گویی از جمله خدماتی است که در کتابخانه‌ها به علاقمندان ارائه می‌شود، مطرح کرد: بیشترین عضو شدگان از قشر خانم‌ها و کودکان هستند که از امکانات این مکان‌ها بهره‌مند می‌شوند.

اسماعیلی متذکر شد: مسؤولان دستگاه‌های مختلف در کتابخانه‌ها حضور یابند و با مشاهده خدمات این مکان‌ها، آن‌ها را به کارکنان معرفی کرده و تشویق کنند تا از خدمات برخوردار شوند.

* افزایش حضور دانش‌آموزان در کتابخانه‌ها

وی با بیان اینکه مسؤولان مربوطه کتابخانه‌ها با جمعیت دانش‌آموزان ارتباط خوبی برقرار کرده تا حضور آن‌ها در کتابخانه افزایش یابد، بیان کرد: فضای خوبی دراین مکان‌ها فراهم شده و خدمات متنوعی به این قشر ارائه می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های استان قزوین تشریح کرد: کتابداران از این اداره‌کل در مدارس حضور یافته و با انجام فعالیت‌های مختلف، آن‌ها را به مطالعه کتاب ترغیب می‌کنند که تحقق این مهم در ترویج فرهنگ کتابخوانی مؤثر است.

اسماعیلی اضافه کرد: ساعت‌های پرورشی در مدارس با اداره‌کل کتابخانه‌های استان هماهنگ شده تا دانش‌آموزان این ساعت را در داخل کتابخانه‌ها سپری کنند.

این مسؤول گفت: فعالیت‌های مختلفی طی سال در کتابخانه‌ها اجرا می‌شود تا تبلیغ و ترویج کتابخوانی فقط در هفته کتاب خلاصه نشود.

* لزوم ترویج مطالعه کتاب در جامعه

مدیرکل کتابخانه‌های استان قزوین کتاب عامل مهم در کاهش آسیب‌های اجتماعی زندگی است، خاطرنشان کرد: آینده هر فردی با مطالعه کتاب روشن و موجب سعادت و موفقیت می‌شود به همین دلیل ترویج فرهنگ کتابخوانی ضرورت دارد.

اسماعیلی ادامه داد: برای ترویج کتابخوانی از ظرفیت ائمه جماعات استفاده شده تا در اهمیت کتاب خواندن مطالبی را بیان کنند تا افراد جامعه به مطالعه مشتاق شوند.

وی با اشاره به اینکه فضای مجازی گسترش یافته اما هیچ چیز جایگزین مطالعه کتاب نمی‌شود، اضافه کرد: کتاب خواندن منجر به افزایش سلامت اخلاقی افراد بوده به همین دلیل ضرورت مطالعه آن در جامعه دوچندان است.

مدیرکل کتابخانه‌های استان قزوین تصریح کرد: در مدارس، مهدکودک‌ها، حوزه‌های علمیه و مراکز علمی و کاربردی برنامه‌های مختلف اجرا می‌شود تا کتابخوانی در بین جامعه هدف این نهادها ترویج یابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار