کارشناس مسؤول واحد مدیریت خطر بلایا و پدافند غیرعامل مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین از ارائه خدمات نظام سلامت و بررسی وضعیت سلامت در بین آسیب‌دیدگان روستای آکوجان در الموت غربی خبر داد.
کد خبر: ۵۳۷۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۲ 12 December 2017
به گزارش تابناک از قزوین، حمید گلناری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: در پی زلزله 4.8 ریشتری روز 14 آذر ماه سال جاری در استان گیلان، با توجه به همجواری استان قزوین با استان گیلان و نزدیکی بخش الموت با شمال کشور، این زلزله در قزوین هم حس شده و به دلیل نامناسب بودن سازه منازل در روستای آکوجان الموت، ساختمان‌های این روستا دچار آسیب شد.

وی ادامه داد: با توجه به تصمیمات گرفته شده در ستاد مدیریت بحران و نشست‌های برگزار شده با حضور فرماندار و مسؤولان استان، شهرستان و بخش الموت غربی، مقرر شد خانوارهای روستای آکوجان قدیم به صورت اردوگاهی اسکان داده شوند و تعداد 80 تخته چادر اسکان موقت برای آنان برپا شود؛ این تصمیم به دلیل خطر تخریب ساختمان‌های آسیب‌دیده در این زلزله گرفته شد.

کارشناس مسؤول واحد مدیریت خطر بلایا و پدافند غیرعامل مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین عنوان کرد: ارائه پاسخ نظام سلامت در فوریت‌ها و بلایا یکی از حقوق آسیب‌دیدگان بوده که با توجه به زلزله آکوجان و اسکان موقت اهالی و توزیع اقلام خوراکی و بهداشتی به آنان، بررسی و حفظ سلامتشان ضروری است.

گلناری یادآور شد: به همین منظور، تیم ارزیابی سریع مرکز خدمات جامع سلامت تلاتر و منطقه الموت غربی بلافاصله وضعیت آب آشامیدنی، معیشت، غذا و مسائل بهداشتی را بررسی و اقدامات لازم را انجام دادند.

این کارشناس از استمرار خدمات نظام سلامت در روستای آکوجان خبر داد و به اعزام یک پزشک و ماما به صورت موقت به منطقه مرکز خدمات جامع سلامت تلاتر برای حفظ سلامت آسیب‌دیدگان اشاره کرد.

کارشناس مسؤول واحد مدیریت خطر بلایا و پدافند غیرعامل مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با بیان اینکه کشور ایران یکی از مناطق زلزله‌خیز دنیا محسوب می‌شود، مطرح کرد: زلزله‌ها، خرابی‌ها و تلفات بسیاری را تا کنون تجربه کرده‌ایم و با وجود کمک مسؤولان از سال 1383 در بخش الموت برای احداث خانه‌های نوساز با سازه محکم و سقف سبک، متأسفانه اهالی، همچنان در بافت فرسوده و قدیمی سکونت دارند که موجب ایجاد آسیب بیشتر می‌شود.

گلناری تشریح کرد: وسایل، مبلمان، میز، لوستر، کمد، شیشه‌ها و بسیاری از وسایل دیگر که (اجزای غیر سازه‌ای)، خسارات بسیاری را در بلایا و حوادث غیرمترقبه ایجاد می‌کند، مردم باید ایمن‌سازی اجزای غیرسازه‌ای را در برنامه‌های خود قرار دهند.

وی با اشاره به آسیب‌پذیری افراد تصریح کرد: کودکان، سالمندان، زنان باردار و بیماران جز افراد آسیب‌پذیر بوده و اهالی و مسؤولان باید مراقبت بیشتری برای آسیب ندیدن این افراد تدارک ببیند.

کارشناس مسؤول واحد مدیریت خطر بلایا و پدافند غیرعامل مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین افزود: همچنین وزارت بهداشت خدمات ویژه‌ای برای گروه‌های آسیب‌پذیر دارد.

گلناری، تاب‌آوری جامعه برای تحمل دشواری‌ها و حوادث غیرمترقبه را منوط به داشتن آمادگی و تدارک تمهیدات و برنامه‌ریزی بیشتر برای مواجهه با آن‌ها دانست و به داشتن کیف و ملزومات اضطرار و همچنین ابزارهائی که در هنگام پاسخ به بلایا نیاز جامعه است، ذخیره سوخت و آب و مواد غذائی لازم اشاره کرد.           

گفتنی است، فائزه صراعت‌جو کارشناس بهداشت محیط و مختاری، بهورز روستا، اعضای تیم ارزیابی سریع مرکز خدمات جامع سلامت تلاتر و منطقه الموت غربی را تشکیل می‌دهند که به همراه پزشک تیم، خدماتی از جمله نمونه‌برداری و بررسی کیفیت آب آشامیدنی و غذا، آموزش و هماهنگی با اهالی و مسؤولان محلی، پیشگیری از بیماری‌های واگیر و غیرواگیر و خدمات سلامت خانواده را ارائه می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار