رئیس کمیسیون حقوقی شورای شهر آبیک تأکید کرد
رئیس کمیسیون حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شورای شهر آبیک مسؤولیت‌پذیری صاحبان صنایع آلاینده در رعایت استانداردهای زیست محیطی و مشارکت در توسعه فضای سبز شهر آبیک را ضروری بیان کرد.
کد خبر: ۵۵۵۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲ 21 January 2018

 فرانک فیض‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اظهار داشت: علی‌رغم وجود قوانین مدون زیست محیطی فراوان در کشور، به دلیل عدم رعایت دقیق آنها مردم شهر آبیک در معرض آلودگی شدید هوا قرار دارند.

وی افزود: برای پیگیری و رفع مشکلات زیست محیطی شهر آبیک تاکنون ده‌ها مکاتبه رسمی و ده‌ها مذاکره و مکاتبه غیر رسمی و جلسات متعدد با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان قزوین منعقد شده است.

رئیس کمیسیون حقوقی، فرهنگی واجتماعی شورای شهر آبیک ادامه داد: در سال‌های گذشته قوانین هوای پاک در کشور مطرح شده و مصوبات متعدد مجلس، هیئت وزیران و غیره برنامه‌های متعددی در سطح شهری و ملی را تأیید کرده است که در حال حاضر دستگاه‌های بسیاری مسؤول اجرای این مصوبات هستند.

فیض‌اللهی اضافه کرد: اما قوانین و مصوبات اجرا نشده یا بد اجرا شده توسط دستگاه‌های مسؤول به قدری بسیار بوده که اثربخشی آن‌ها را از بین برده است.

وی خاطرنشان کرد: باید به این فکر کنیم چرا این قوانین اجرا نشده و اگر ارگان یا سازمانی بخشی از این قوانین را اجرا نکرده به چه دلیل بوده است؟

این مسؤول با بیان اینکه رعایت استانداردهای زیست محیطی باید در آبیک اجباری شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد کمبود امکانات و تجهیزات آلاینده‌سنجی در سطح شهر آبیک یکی از نقاط ضعف زیست محیطی جهت مستند کردن سطح آلایندگی هوا است که با همت مسؤولان باید رفع شود.

* احیای دشت الله‌آباد ضروری است

خزانه‌دار شورای شهر آبیک عملیات بیابان‌زدایی در جهت احیای مجدد دشت الله‌آباد را ضروری دانست و افزود: مسؤولیت‌پذیری صاحبان صنایع آلاینده در رعایت استانداردهای زیست محیطی و مشارکت در توسعه فضای سبز شهر آبیک از ضروریات است که باید همت گمارند.

فیض‌اللهی ادامه داد: با توجه به برنامه شهرداری آبیک در خصوص احداث پارک جنگلی 86 هکتاری، صاحبان صنایع با مشارکت گسترده خود در این طرح باید نسبت به جلب رضایت مردمی و اثبات حسن نیت خود گام بردارند.

وی اضافه کرد: مطابق ماده 38 و دستورالعمل اجرایی تبصره(1) ماده(38) قانون مالیات بر ارزش‌افزوده در دوم تیر ماه سال 92 موظف به پرداخت سهمیه آبیک به میزان 50 درصد از عوارض آلایندگی(کارخانه سیمان) هستند که متأسفانه در این خصوص تاکنون اهمال‌کاری شده است.

این عضو شورای شهر آبیک خاطرنشان کرد: در خصوص ریزگردها هم در قانون پنج ساله ششم توسعه بند س تبصره ماده 38، ارائه برنامه جامع مقابله با ریزگردها حداکثر تا پایان سال نخست اجرای این قانون پیش‌بینی شده است که باید اجرایی شود.

رئیس کمیسیون حقوقی، فرهنگی و اجتماعی شورای شهر آبیک بیان کرد: مطابق ماده دو منشور حقوق شهروندی، شهروندان از حق زندگی شایسته و لوازم آن همچون آب بهداشتی، غذای مناسب، ارتقای سلامت، بهداشت محیط، درمان مناسب، دسترسی به دارو، تجهیزات، کالاها و خدمات پزشکی، درمانی و بهداشتی منطبق با معیارهای دانش روز و استانداردهای ملی، شرایط محیط زیستی سالم و مطلوب برای ادامه زندگی برخوردار هستند.

فیض‌اللهی افزود: جهت تحقق اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور پاکسازی و حفاظت هوا از آلودگی‌ها تمام دستگاه‌ها و‌مؤسسات و تمام اشخاص حقیقی و حقوقی موظف هستند مقررات و سیاست‌های مقرر در قانون هوای پاک را رعایت کنند.

وی ادامه داد: ‌مطابق فصل سوم این قانون، احداث کارخانجات و کارگاه‌های جدید و توسعه و تغییر محل و یا خط تولید کارخانجات و کارگاه‌های موجود مستلزم رعایت ضوابط و‌معیارهای سازمان حفاظت محیط زیست است که در شهر آبیک باید این مهم مورد توجه مسؤولان قرار گیرد.

این مسؤول مطرح کرد: ‌سازمان حفاظت محیط زیست موظف است کارخانجات و کارگاه‌ها و نیروگاه‌هائی که آلودگی آن‌ها بیش از حدمجاز استانداردهای محیط زیست باشد را‌ مشخص کرده و مراتب را با تعیین نوع و میزان آلودگی به صاحبان و یا مسؤولان کارخانجات و کارگاه‌ها و نیروگاه‌ها ابلاغ کرده تا در مهلت معینی ‌که توسط سازمان با همکاری و مشارکت دستگاه‌های ذیربط تعیین می‌شود نسبت به رفع آلودگی یا تعطیل کار و فعالیت خود تا آلودگی اقدام کنند.

عضو شورای شهر آبیک افزود: کارخانجات و کارگاه‌ها و نیروگاه‌ها و کوره‌های آجرپزی و آهک‌پزی و غیره موظف به استفاده از سوخت و سیستم‌های احتراقی مناسب قابل‌دسترسی بوده به نحوی که موجبات کاهش آلودگی هوا را فراهم کند.

فیض‌اللهی داشتن هوای پاک را حق مردم شهر آبیک ذکر کرد و ادامه داد: آلودگی هوا بر عملکرد ریه اثر می‌گذارد؛ تخریب ریه در اثر آلودگی هوا موجب جلوگیری از این فرایند و بروز بیماری‌های تنفسی و قلبی عروقی می‌شود.

وی یادآور شد: امید است با اقدام عملی مسؤولان استان قزوین و شهرستان آبیک در راستای رفع و کاهش آلودگی هوای این شهر منبعث از واحدهای آلاینده تدبیر لازم اندیشیده شود و همچنین دشت الله‌آباد به حیات دوباره خود بازگردد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار