رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست قزوین:
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: گرگاس عامل حمله به چهار نفر از اهالی روستاهای رشتقون و عبدل آباد بوده است.
کد خبر: ۶۵۱۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۷ 04 September 2018

گرگاس عامل حمله به اهالی روستاهای رشتقون و عبدل آباد

سیاوش رضازاده در گفتگو با خبرنگار تابناک قزوین اظهار کرد: در پی انتشار خبری مبنی بر حمله گرگ به ۴ نفر از اهالی روستاهای رشتقون و عبدل آباد قزوین و مجروح شدن آنان، نتیجه بررسی ها نشان می دهد که موجود عامل حمله، حیوانی به نام سگ گرگ «گرگاس» بوده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش گفت: حیوان مورد نظر ابتدا به روستای رشتقون حمله کرده و ۳ نفر را مجروح می کند و سپس به سمت روستای عبدل آباد حمله ور شده و داخل یک گاوداری در کنار روستا رفته و یک نفر دیگر را زخمی می کند و در آنجا توسط کارگران گاوداری کشته می شود.

وی تصریح کرد: بررسی علائم و نشانه های ظاهری و ریخت شناسی حیوان مذکور نشان می دهد این نشانه ها منحصرا مربوط به گرگ یا منحصرا مربوط به سگ نیست و علائمی از هر دو حیوان را به همراه دارد. این یعنی حیوان یاد شده ترکیبی از سگ و گرگ بوده و حاصل تولید مثل گرگ و سگ است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست استان قزوین افزود: به‌طورکلی در دنیا، گرگ‌سگ‌ها عامل بیشترین حمله به انسان محسوب می‌شوند و دلیلش هم این است که بعضی از آن‌ها به دلیل به ارث بردن خصوصیات ژنتیکی سگ‌ها، ترسی که گرگ از انسان دارد را در خود ندارند و چون به دلیل داشتن خصوصیات ژنتیکی گرگ‌ها، بعضاً از سگ درنده‌خوتر بوده و به انسان حمله می‌کنند. در برخی موارد نیز ممکن است حیوان به دلیل بروز بیماری مانند «هاری» درنده خو شده و به هر چیزی حمله نماید. نتایج اعلامی دامپزشکی استان نشان می دهد گونه مورد اشاره هار بوده است.

رضازاده تأکید کرد: حضور گرگها در راس هرم غذایی و بعنوان کنترل کننده جمعیت جوندگان و حذف کننده حیوانات بیمار در طبیعت هر چند نقش مهمی در حفظ تعادل طبیعت دارد اما سیاست و اهداف سازمانی محیط زیست حفظ چرخه طبیعت و عدم دخالت و دستکاری در طبیعت برای افزایش جمعیت گرگهاست. این شایعه از سوی برخی افراد که اداره محیط زیست این حیوانات را در طبیعت رها می کند از اساس کذب بوده و این باور که گرگها پلاک دار هستند نیز غلط است. سازمان حفاظت محیط زیست هیچ گرگی یا گرگاسی را در طبیعت رهاسازی نمی کند.

وی تصریح کرد: برای حل مشکل توجه به اجرای مدیریت مناسب و جامع پسماندهای غذایی، مدیریت مطلوب سگ های ولگرد، از ضروریات است و مردم می توانند با رعایت مواردی از قبیل دفع صحیح لاشه حیوانات خانگی تلف شده و پسماندهای غذایی، خودداری از دورگه گیری گرگ و سگ، درکاهش خسارات به انسانها و حفظ محیط زیست و کارکرد صحیح چرخه طبیعی سهیم باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار