روحانی در جلسه مبارزه با قاچاق کالا و ارز:
رئیس جمهور گفت: باوجود اقدامات خوبی که در زمینه واردات دام انجام شده، قیمت گوشت هنوز متعادل نیست.
کد خبر: ۷۶۵۳۶۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۶ 23 July 2019

کارمبارزه با قاچاق باید به صورت سیستمی باشد/قیمت گوشت متعادل نیست

حجت الاسلام حسن روحانی روز سه شنبه در جلسه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ضمن قدردانی از تلاش های وزیر کشور و رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اظهارداشت: در شرایط تحریم، باید مراقبت فراوانی در هزینه و مصرف دقیق ارزی داشته باشیم که با زحمت بسیار بدست می‌آید.

رئیس جمهور همچنین از نیروهای نظامی و انتظامی، بانک مرکزی، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و گمرکات به عنوان مبارزان خط مقدم مبارزه با قاچاق کالا و ارز نام برد و با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه درمورد ردیابی و کنترل واردات و صادارت کالا در کشور، خاطرنشان کرد: امروز ابزار فنی لازم برای نظارت و کنترل در همه زمینه ها وجود دارد، البته ممکن است هنوز برخی نواقص و یا ناهماهنگی ها در این زمینه وجود داشته باشد که برای رفع آنها باید تلاش شود.

روحانی تکمیل و راه اندازی سامانه کنترلی تا پایان سال ۹۸ را مورد تاکید قرار داد و افزود: کار مبارزه با قاچاق باید به صورت سیستمی از مبداء تا مقصد باشد.

رئیس جمهور با اشاره به موضوع مطرح شده در جلسه درمورد بدست آوردن قیمت واقعی کالاهای خارجی وارداتی، تاکید کرد: امروز قیمت کالاهای خارجی حتی با مراجعه به سایت تولید کننده آن کالاها قابل دسترسی است.

روحانی همچنین رتبه بندی تجار و فعالان اقتصادی را موضوعی بسیار مهم دانست و اظهارداشت: کسانی که سابقه خوبی در فعالیت های اقتصادی دارند و مقررات را رعایت می کنند باید حمایت شوند و افراد دارای سوابق خوب در اولویت وزارت صمت قرار گیرند و به همین نسبت، فعالیت افراد ناسالم در این حوزه باید محدود شود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به گزارش های ارائه شده درمورد دام های وارداتی به کشور طی ماه های گذشته، گفت: در مقطعی و بیشتر براساس شایعات مربوط به صادرات دام زنده از کشور، قیمت گوشت افزایش یافت اما باوجود اقدامات خوبی که در زمینه واردات دام انجام شده، قیمت گوشت هنوز متعادل نیست.

روحانی با اشاره به اظهارات وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه درحال حاضر حداقل ۳۰ درصد قیمت گوشت اضافه است، گفت: مشخص است که اینجا با مشکلی مواجه هستیم که باید آن را حل کنیم زیرا اگر اجحافی صورت گیرد از دامدار گرفته تا مردم، همه متضرر خواهند شد.

رئیس جمهور در ادامه با تاکید بر اهمیت مسئله سوخت برای کشور تصریح کرد: استان های مرزی باید بتوانند سوخت را با مقداری تخفیف به کشورهای همسایه بفروشند تا مردم مناطق مرزنشین کشور که مهمترین محافظان مرزهای ما هستند از امتیازات آن برخوردار شوند.

روحانی با بیان اینکه با اقدامات خوب انجام شده از قاچاق ۸ میلیون لیتر گازوئیل روزانه از کشور جلوگیری شده، خاطرنشان کرد: در زمینه مقابله با قاچاق می توان با استفاده از ظرفیت استارتاپ ها در زمینه ردیابی، کنترل و هماهنگی گام های خوبی برداشت.

رئیس جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع کسانی که ارز دولتی دریافت کرده ولی کالایی وارد نکرده اند اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی و کمیته مربوطه باید این موضوع را با دقت بررسی کنند، اگر دریافت کننده ارز، کالای مورد نیاز را وارد نکرده باشد، تخلف صورت گرفته و در واقع ارز را قاچاق کرده است که باید موارد روشن شده و برخورد قانونی با متخلفان انجام گیرد.

روحانی تاکید کرد: باید کمک کنیم پرونده هایی که در زمینه قاچاق در قوه قضائیه مطرح است به سرعت حل و فصل شده و پول ها سریعتر به خزانه بازگردد.

رئیس جمهور اظهار داشت: مهمترین موضوع جلسه امروز درواقع ایجاد هماهنگی بیشتر و اتصال سامانه های کنترل و مقابله با قاچاق در کشور است که تکمیل آن می تواند کمک بسیار خوبی برای ما باشد.

روحانی در پایان با اشاره به اهمیت مسئله دستگاه های ایکس ری در گمرکات کشور، بر پیگیری رفع کمبود این دستگاه در گمرکات تاکید کرد.

اعضای ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز در این جلسه، ضمن مروری بر عملکرد این ستاد متشکل از ۲۶ دستگاه در سال ۹۷، اهداف آتی ستاد در جهت مقابله با قاچاق کالا و ارز را بررسی و نهایی کردند.

مهمترین بحث و مصوبه این جلسه موضوع سامانه های کنترلی به منظور رسیدن به یک راهکار موثر در جهت کاهش قاچاق و ضرورت عبور از انجام کار به صورت دستی و استفاده از نیروی انسانی ورسیدن به مرحله سیستماتیک و مکانیزه کردن مبارزه بود که با توجه به طراحی و آماده شدن زیرساخت آن با همکاری دستگاه‌های مربوط، با دستور رئیس جمهور مقرر شد تا پایان سال جاری به بهره برداری برسد.

منبع:مهر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار