مدیر عامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین، در رابطه با طرح مشارکتی احیای بناهای رهاشده و فضاهای خالی خیابان امام خمینی قزوین که توسط این سازمان تهیه و در چهارمین دوره جایزه بین المللی خشت طلائی شایسته تقدیر شناخته شد، با خبرنگار تابناک به مصاحبه نشست.
کد خبر: ۷۹۵۱۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱ 07 November 2019

طرح برگزیده قزوین در جایزه بین المللی خشت طلاییمحمداسماعیل حافظی، مدیر عامل سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین، در رابطه با طرح مشارکتی احیای بناهای رهاشده و فضاهای خالی خیابان امام خمینی قزوین که توسط این سازمان تهیه شده و در چهارمین دوره جایزه بین المللی خشت طلائی شایسته تقدیر شناخته شد، با خبرنگار تابناک به مصاحبه نشست.

جایزه بین المللی خشت طلایی چیست؟

جایزه جهانی خشت طلایی تهران، تنها جایزه جامع و مرجع در حوزه توسعه و مدیریت شهری در کشور است که همه ساله همزمان با مراسم روز جهانی شهرها توسط شهرداری تهران و با شعار "ایجاد شهرهایی برای همه" برگزار می‌شود و  بیشترین تاثیرگذاری را در ایجاد پروژه های مهم و کلیدی شهری و توسعه پایدار شهرها داشته است.

جشنواره امسال با شعار "شهرهای هوشمند، تاب‌آور و زیست پذیر برای همه"، در ۱۱ آبان و در هفت محور در برج میلاد تهران برگزار شد، که پروژه های متعددی شامل 197 پروژه داخلی از 24 شهر و 322 پروژه خارجی از 207 شهر، در این هفت محور شرکت کرده و با توجه به ملاک های؛ پایداری، تاب آوری، نوآوری، اثربخشی، تکرار پذیری، ضرورت و اهمیت، جهانی شدن، هویت بومی و محلی و کارایی داوری شدند که در نهایت در هر محور 3 پروژه برگزیده و شایسته تقدیر شناخته شدند. در مراسم اختتامیه نمایندگان سازمان ملل متحد، سفرای کشورهای از پنج قاره جهان در کنار مقامات داخلی شرکت کرده بودند.

 

طرح برگزیده قزوین در جایزه بین المللی خشت طلایی

علت تقدیر از شهر قزوین در این جشنواره چه طرحی بوده است؟ این طرح چه هدفی را دنبال می‌کند؟

همانگونه که اشاره شد این جشنواره شامل 7 محور بود که شهرداری قزوین در درمحور تامین منابع، سرمایه‌گذاری، کارآفرینی، اشتغال و اقتصاد شهری، با پروژه؛ طرح مشارکتی احیای بناهای رها شده و فضاهای خالی خیابان امام خمینی شهر قزوین که توسط سازمان خدمات طراحی شهرداری قزوین تهیه شده بود، شایسته تقدیر شناخته شد. در این محور علاوه بر شهرداری قزوین از شهرداری‌های شهر تهران و مسکو نیز تقدیر به عمل آمد.

 هدف از این پروژه استفاده بهینه و افزایش بهره‌وری اقتصادی قطعات بزرگ مقیاس شناسایی شده در محدوده خیابان امام خمینی قزوین در مساحتی بالغ بر 3/5 هکتار در ۲۳ گاراژی است که در حال حاضر یا رها شده‌اند و یا استفاده مناسبی از آنها به عمل نمی‌آید.

 

 طرح برگزیده قزوین در جایزه بین المللی خشت طلایی

در مورد طرح احیای بناهای رهاشده بیشتر توضیح دهید.

در راستای پیشبرد نتیجه طرح تهیه شده؛ با توجه به نقش سعدالسلطنه به عنوان یک قطب، مبانی نظری شهرسازی و اقتصادی، خواسته سرمایه گذاران و نیازهای شهر و استان برای هریک از گاراژهای فوق، فعالیت‌های مناسب پیشنهاد شده که نمونه‌هایی از این موارد را می‌توان به پیشنهاد احداث مجموعه اقامتی با معماری ایرانی اسلامی، مجموعه تجاری دکولند قزوین، بازارچه محصولات پروتئینی، احداث فروشگاه های زنجیره‌ای، احداث مجتمع تجاری ارگانیک، مجموعه شهر خودرو و لوازم وابسته به خودرو اشاره کرد که از کاربری‌هایی بودند که تاکنون به توافق رسیده‌اند.

برای راه اندازی این کاربری ها، ظوابط تشویقی جامعی در شورای اسلامی شهر قزوین پیش بینی و تصویب شده است.

 

برای اجرای این پروژه تاکنون چه اقداماتی انجام شده است؟

 با توجه به مالکیت خصوصی تمامی این قطعات، الگوی برنامه ریزی مشارکتی جهت پیشبرد طرح در نظر گرفته شده و مجموعه جلسات متعدد به منظور اعتمادسازی میان مالکان و مدیریت شهری برگزار شد. تدوین پرسشنامه شهروندان جهت نظرسنجی در خصوص کاربری های مورد نیاز و پیشنهادی محدوده، شناسایی فعالان اقتصادی مختلف قزوین و برگزاری جلسات مشاوره با آنان، ارائه کاربری‌های پیشنهادی متناسب با هر قطعه به مالکان و امکان‌سنجی اولیه کاربری‌های منتخب، رایزنی با سازمان‌ها و نهادها و گروه‌های تاثیرگذار بر پیشرفت طرح، و دریافت دیدگاه ها و حمایت های احتمالی آنان و شناسایی سرمایه‌گذاران بومی و ملی و برقراری ارتباط با آنان اقداماتی شاخص در خصوص این پروژه بودند.

 

این طرح تا چه زمانی عملی می شود؟

تعدادی از مالکان اقدام به تهیه طرح احیای ملک خود و اخذ مجوزهای مربوطه نموده‌اند و تعدادی از مالکان در حال توافق با سرمایه‌گذاران جهت شروع پروژه‌های مشترک هستند و یکی از گاراژها نیز شروع به اجرای طرح کرده است. پیشنهاد ما ایجاد یک دفتر تسهیل‌گری ویژه پروژه است که در این خیابان احداث شود و بتوانیم اقدامات را جمع بندی کنیم و در آینده نزدیک شاهد اجرایی شدن تمام این پروژه های استخراج شده باشیم. با راه اندازی دفتر تسهیل‌گری و همکاری سایر دستگاه های حوزه مدیریت شهری مانند؛ سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دیگر حوزه‌های مرتبط که می‌توانند در کنار شهرداری قزوین قرارگیرند، ظرف یک تا دو سال آینده می‌توانیم خیابان امام خمینی را از حالت فعلی خارج و گاراژ ها و فضاهای رها شده آن را با بهترین کاربری به مجموعه شهری بازگردانیم.

طرح برگزیده قزوین در جایزه بین المللی خشت طلایی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار