رئیس کل دادگستری:
نشست شورای مدیران قضائی استان قزوین با حضور رئیس کل، دادستان مرکز ، روسای دادگستری و دادستانهای شهرستانهای استان به منظور تبیین و توجیه دستاوردهای هجدهمین همایش سراسری دادستانهای سراسر کشور با موضوع تحول در دادسرا برگزار گردید.
کد خبر: ۷۹۶۹۴۲
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲ 13 November 2019

تحول در دستگاه قضائی صرفا یک شعار نیست/ در رسیدگی به مفاسد با هیچ جناحی رودبایستی نداریم

به گزارش تابناک قزوین،حجت الاسلام والمسلمین نور اله قدرتی رئیس کل دادگستری استان قزوین  ضمن تبریک فرارسیدن هفته وحدت به همایش فوق الذکر اشاره کرد و تصریح نمود: همایش سراسری دادستانهای کل کشور در خصوص ایجاد تحول در دادسرا بوده که در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب که فرمودند «مهمترین ماموریت قوه قضاییه در دوره جدید ایجاد تحول در چارچوب اصول اسلام و قرآن و قانون اساسی است. برای ایجاد تحول، برنامه‌ریزی ۵۰ درصد کار است و ۵۰ درصد بقیه مربوط به تحرک، اقدام و عمل است و باید سند تحول بدون تاخیر آغاز شود.» برنامه ریزی و حرکت خواهیم نمود.

وی افزود: در بخش دوم فرمایشات مقام معظم رهبری یعنی تحرک، اقدام و عمل این موضوع متوجه تک‌تک ما است و وظیفه داریم آن‌ها را انجام دهیم.

این مقام ارشد قضائی استان ضمن بیان رهنمودها و توصیه های ریاست معظم قوه قضائیه و بیان دستاوردهای همایش با اشاره به ایجاد تحول در دستگاه قضائی کشور گفت: با توجه به انتصاب آیت اله رئیسی به ریاست قوه قضائیه شاهد دیدگاههایی هستیم که بدنبال ایجاد تحول در این قوه می باشد، و این امر تنها یک شعار نیست بلکه ماهیت راهبردی دارد.

حجت الاسلام قدرتی در خصوص تشکیل کارگروه های تخصصی در این همایش گفت: سه کارگروه تحول در گسترش آزادی های مشروع با رویکرد انتخابات و امنیت عمومی، روانی و اجتماعی، تحول در نظارت بر دادسرا و تحول در احیای حقوق عامه با رویکرد فرهنگی و تقویت مبارزه با مفاسد اقتصادی تشکیل و پیشنهادات و راهکارهای قابل اجرا در آنها مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کل دادگستری استان اذعان داشت: مدیران دستگاه قضائی همگام با این حرکت جدید می بایست  نگاه تحولی به مجموعه و امور داشته باشند و اگر چنانچه اعتقادی به آن ندارند باید جایگاه مدیریتی را ترک نمایند.

وی  تصریح نمود: مجموعه دستگاه قضائی خصوصا قضات باید وقت شناس و متعهد بوده و تابع دستورات ریاست معظم قوه قضائیه از طریق اجرای دقیق قانون، بخشنامه ها و دستورالعمل های صادره از جانب ایشان باشند.

این مقام ارشد قضائی ضمن بیان اینکه قضات مسئولیت سنگینی در دستگاه قضائی بردوش دارند گفت: مشقت و سختی کار قضائی دلیلی بر عدم رسیدگی دقیق و  سریع به پرونده ها و یا بروز بداخلاقی نیست.

رئیس کل دادگستری استان با اشاره به سند تحول قوه قضائیه و الزامات آن از دیدگاه مقام معظم رهبری (دام عزه) و ریاست معزز قوه قضائیه گفت: سرفصل های منشور هشتگانه مبتنی بر نیازهای گام دوم انقلاب و بر اساس سند تحول قوه قضائیه که آیت اله رئیسی آن‌ را تدوین و محضر رهبر فرزانه انقلاب (دام عزه العالی) تقدیم داشته است، مشتمل  بر عمل به سند تحول با زمانبندی و پرهیز از اتلاف وقت و عجله، توجه به مردمی، انقلابی و ضدفساد بودن رویکردها و برنامه‌های قوه، استفاده از نیروی انسانی صالح، پاکدامن و جوانان انقلابی و فاضل، گسترش عدالت، آزادی‌های مشروع و حقوق عامه، پرهیز از ملاحظه‌کاری و عمل به عدالت بدون رودربایستی، توجه به قضات و عزت آنان به عنوان رکن این دستگاه و همکاری و تعامل با سایر قوا می باشد.

وی افزود: با توجه به اقدامات قوه قضائیه در برخورد و مبارزه با فساد، مردم به دستگاه قضائی امیدوارتر شده  که به تبع آن نیز مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی بیش از پیش امیدوار گشته اند. در واقع امروز عملکرد قوه قضائیه "ملجاء و پناهگاه بودن دستگاه قضائی برای مردم"  در کلام شهید بهشتی را به خوبی به نمایش گذارده و به عینیت رسانیده است.

حجت الاسلام والمسلمین اذعان داشت: براساس منشور هشت گانه گام دوم انقلاب در رسیدگی به مفاسد با هیچ شخص، حزب، گروه و جناحی رودربایستی و حساب و کتابی نداریم.

حجت الاسلام والمسلمین قدرتی در ادامه به وظایف مدیران قضائی اشاره و خاطر نشان کرد: صرفا استقرار مدیر پشت میز کارش یک اقدام مدیریتی نیست، درب اتاق مدیر باید برای شنیدن حرفای مردم باز باشد ، همچنین مدیر موظف است مجموعه تحت نظر خود را باید بررسیهای عینی و میدانی مورد رصد قرار دهد.

وی متذکر شد: عدم حضور مدیران قضائی استان در مجامع عمومی از جمله، مساجد، دانشگاهها و ... پس از این قابل پذیرش نیست چرا که یک مدیر باید اطلاعات کامل از وضعیت منطقه تحت مدیریت خود بلحاظ نقاط قوت، ضعف، ناهنجاریها و وضعیت سیاسی، اجتماعی، علمی داشته باشد.

مقام ارشد قضائی استان افزود: براساس رهنمودهای ریاست معظم قوه قضائیه در استان مدیر قضائی و دادستان مقتدر و انقلابی در راستای اجرای قانون و تحقق سند تحول می خواهیم، مقام قضائی محافظه کار جهت اجرای سیاستهای فعلی کاربردی ندارد . البته اقدام مقتدرانه الزاما باید اخلاق مدارانه و براساس مقررات قانونی نیز باشد، حق نداریم در راستای اجرای وظایف اخلاق و ادب را زیر پا بگذاریم.لذا تکریم ارباب رجوع حتی متهمین یک اصل و ضرورت شرعی، قانونی و اخلاقی می باشد.

وی تصریح نمود: در جریان مبارزه با فساد از همه کسانی که در این رابطه براساس موازین قانونی اقدام می نمایند حمایت خواهیم کرد.

رئیس کل دادگستری استان به تنویر افکار عمومی اشاره کرد و گفت: مردم حق دارند از روند و نتیجه رسیدگی به پرونده های مهم که دغدغه عموم مردم می باشد، مطلع شوند؛ بنابراین اطلاع رسانی باید بموقع بوده و تحقیقات و رسیدگی قضائی باید آنقدر مستدل و مستند باشد که افکار عمومی را اقناع نماید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار