علم در خدمت صلح و توسعه
عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: در حال حاضر تا حد زیادی حلقه‌ بین علم و صنعت در دانشگاه درست ساخته نشده چراکه در این سال‌ها بخش عظیمی از صنایع وارداتی است و این امر موجب می‌شود تا پیوند بین صنعت و دانشگاه با مشکل روبه‌رو شود بنابراین حلقه بین علم و صنعت نیازمند بهسازی است.
کد خبر: ۳۲۵۷۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۷ 08 November 2016
به گزارش تابناک از قزوین رضوان عباسی عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، اظهار کرد: اساساً افرادی که در دانشگاه حضور دارند و فعالیت می‌کنند جزو افراد صلح‌طلب هستند و  بنابراین مراکز دانشگاهی و علمی می‌تواند در خدمت علم به صلح و توسعه پیشرو باشد.

 وی افزود: در حال حاضر باید امکاناتی فراهم شود تا بتوان در جهت خدمت علم به صلح و توسعه از آن استفاده کرد، چراکه در جوامع پیشرفته بار علمی و تکنولوژی از دانشگاه‌ها گرفته می‌شود و بنابراین با توجه به ظرفیت علمی بالای دانشگاه‌ها درنهایت صلح و توسعه نیز پدیدار خواهد شد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: یکی از عواملی که می‌تواند در به خدمت گرفتن علم برای صلح و توسعه اثرگذار باشد استفاده از ظرفیت‌های صنعتی است و بنابراین می‌توان گفت صنعت دنباله‌رو دانشگاه و مراکز علمی است که اگر این امر محقق شود می‌تواند بسیار تأثیر مناسبی بر صلح در جامعه داشته باشد.

صنعت پیونددهنده‌ علم با صلح و توسعه

عباسی اضافه کرد: صنعت می‌تواند در حوزه‌ پیوند علم با صلح و توسعه و استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی اثرگذار باشد، چراکه در صنایع دفاعی و موارد مرتبط با امنیت و صلح نیازمند صنعت هستیم؛ بنابراین در حال حاضر صنعت می‌تواند با استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها و هیئت‌های علمی دانشگاه بعضی از خلاءهای موجود را کاهش دهد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: با توجه به سرمایه‌گذاری کم و محدودیت‌های موجود در زمان تحریم توانسته‌ایم در صنایع دفاعی با استفاده از ظرفیت‌های فکری جوانان پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه را داشته باشیم که  باید در حال حاضر مسیر کنونی دانشگاه‌ها به سمتی هدایت شود که بتوان از ظرفیت دانشگاهیان در حوزه‌های  دیگر نیز استفاده کرد.

عباسی  اعلام کرد: باید تا حد زیادی به آدم‌های دانشگاهی میدان داده شود و صرف‌نظر از سیر فکری و جناحی آن‌ها به اقداماتی که در حوزه‌ی علمی انجام می‌دهند پرداخته شود، چراکه حلقه‌ بین صنعت و دانشگاه می‌تواند بسیار اثرگذار باشد.

محدودیت‌ها می‌تواند سکوی پرتاب باشد

عباسی تصریح کرد: معمولاً ناگزیری‌ها نکات مثبت و منفی در پی دارد که در این راستا در بعضی مواقع ناگزیری‌ها همانند سدی برای توسعه و پیشرفت می‌شوند و در مواقعی همانند زمان تحریم ناگزیری‌ها باعث شده تا دچار پیشرفت و توسعه شویم، پس بنابراین می‌توان گفت در مواقعی محدودیت‌ها می‌تواند سکوی پرتاب باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: تعداد زیاد دانشگاه‌ها و تخصیص پایین بودجه‌ی دولتی به آن‌ها سبب می‌شود تا دانشگاه‌ها به سمتی حرکت کنند که ابداعات و افکاری را به صنعت عرضه و از آن طریق امرارمعاش کنند.

وی تأکید کرد: بعضی از مشکلات علمی ناشی از مسائلی است که در حوزه‌های اداری وجود دارد و در بعضی زمان‌ها نیز عده‌ای به جهت حفظ منافع خود اجازه‌ ورود بعضی افراد را به حوزه‌های علمی نمی‌دهند.

دانشگاهیان مسیر فرهنگی مثبتی را طی خواهند کرد

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اشاره به اینکه هرکس متناسب با سطح فرهنگی خود وارد دانشگاه می‌شود گفت: نباید انتظار داشت که هر فردی پس از گذراندن مدارج علمی بافرهنگ متعالی خارج شود، اما هر کس به نسبت فرهنگ و استعداد خود مسیر فرهنگی بسیار مثبتی را در دانشگاه طی می‌کند.

وی تأکید کرد: قطعاً مراکز علمی و دانشگاهی اثر مناسبی بر روی عقاید فردی و اجتماعی افراد می‌گذارد و بنابراین ازنظر شخصیتی و رفتاری فرد تحصیل‌کرده با دیگر افراد جامعه متفاوت خواهد بود.

عباسی ادامه داد: زیستن در هوای آکادمیک باعث پیشرفت فرهنگی می‌شود و بنابراین افرادی که در مراکز علمی و دانشگاه‌ها حضور پیدا می‌کنند بعدها می‌توانند حتی به‌عنوان یک والد نیز بر فضای فرهنگی خانواده‌ی خود اثرگذار باشند.

اساتید الگوهای اثرگذار دانشجویان هستند

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: در حال حاضر اساتید به‌عنوان الگوهای فیزیکی دانشجویان نقش مؤثری دارند و بنابراین باید در فضای فرهنگی و علمی دانشگاه به‌درستی رفتار کنند.

عباسی خاطرنشان کرد: عدم توانایی در بیان مسائل یکی معضلاتی است که موجب شده تا بسیاری از افراد دغدغه‌ها و تجارب خود را عنوان نکنند که این امر یک معضل محسوب می‌شود و باید از آن جلوگیری کرد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در پایان گفت: باید فضایی فراهم شود تا افرادی که ازلحاظ موقعیت علمی برتر هستند دغدغه‌ها و خواسته‌های خود را عنوان کنند که اگر این امر محقق شود می‌توان اثرگذاری خوبی را در فضای علمی شاهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار