مدیرکل دامپزشکی قزوین گفت: باتوجه به قرارگیری در فصل گرما، تب کریمه کنگو، تب مالت و سیاه‌زخم به‌عنوان بیماری‌های مشترک دام و انسان در کمین انسان هستند از همین رو ذبح دام در معابر عمومی به‌هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود ضمن اینکه ۳۱ اکیپ بازرسی بهداشتی و نظارت بر ذبح شرعی در استان تجهیز شده‌اند که از ساعت ۶ صبح روز عید قربان، خدمات رایگان دامپزشکی را در سطح استان به عموم مردم ارائه می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۷۱۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳ 16 June 2024

به گزارش تابناک قزوین، دکتر مهدی جلوخانی اظهار کرد: ذبح دام در معابر عمومی به دلیل مخاطرات بهداشتی، زیست‌محیطی و اجتماعی ممنوع است و کلیه امور مربوط به ذبح دام به مناسبت عید قربان در کشتارگاه‌های قزوین رایگان صورت می‌گیرد، در همین راستا همزمان با عید سعید قربان، ۳۱ اکیپ بازرسی بهداشتی و نظارت بر ذبح شرعی در استان تجهیز شده‌اند که از ساعت ۶ صبح روز عید قربان، خدمات رایگان دامپزشکی را در سطح استان به عموم مردم ارائه می‌کنند.

وی بیان کرد: در روز عید قربان اداره کل دامپزشکی استان قزوین جایگاه‌های موقت عرضه و ذبح دام را با همکاری سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری و اتحادیه قصابان برای عرضه دام زنده آماده‌سازی و تجهیز کرده است که دامپزشکان حاضر در جایگاه‌های مذکور معاینات قبل از ذبح دام را انجام داده و پس از نظارت بر ذبح شرعی دام توسط روحانی حاضر در محل، لاشه دام کشتار شده نیز توسط کارشناسان دامپزشکی بازرسی بهداشتی خواهد شد تا سلامت و حلیت گوشت مصرفی تضمین شود.

مدیرکل دامپزشکی قزوین بابیان اینکه تب کریمه کنگو، تب مالت و سیاه‌زخم از بیماری‌های مشترک دام و انسان است، تصریح کرد: باتوجه به فصول گرم سال، امکان آلودگی دام‌ها به این بیماری‌ها زیاد است لذا از شهروندان تقاضا دارم از خدمات رایگان دامپزشکی برای ذبح دام استفاده کنند چراکه انتقال این نوع بیماری‌ها با تماس خون دام نیز امکان‌پذیر است.

وی افزود: در راستای پیشگیری از آلودگی‌های قابل‌انتقال بین انسان و حیوان، از ذبح غیربهداشتی دام در منازل و معابر عمومی خودداری کرده و در راستای پیشگیری از ابتلا به بیماری CCHF یا بیماری تب کریمه کنگو، از تماس با خون دام کشتار شده اجتناب کرده و لاشه دام‌های کشتار شده را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری و سپس مصرف کنند. همچنین توصیه می‌شود شهروندان به‌منظور حفظ سلامت خود حتماً دام قربانی را از مکان‌های مشخص‌شده شهرداری و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.

جلوخانی ضمن توصیه‌های بهداشتی دامپزشکی در عید قربان خاطرنشان کرد: شهروندان به‌صورت حضوری از خرید دام زنده از کنار معابر عمومی، خیابان‌ها و افراد غیرمجاز خودداری کنند و برای خرید حتماً به مراکز مجاز عرضه بهداشتی دام مراجعه کنند.

وی در پایان گفت: با خرید و کشتار دام‌های قربانی خود در مکان‌های مجاز ویژه عید سعید قربان در سطح استان و تحت نظارت بازرسان بهداشتی دامپزشکی، سلامت خود و بهداشت جامعه را تضمین کنند. همچنین عرضه دام زنده نیز در سطح شهر‌ها ممنوع است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می‌شود. سامانه تلفنی چهار رقمی ۱۵۱۲ به‌صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی هم استانی‌های محترم است و می‌توانند در صورت تخلف به اداره کل دامپزشکی گزارش دهند.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار