یک روانشناس اجتماعی گفت: پدیده «جیمی‌جامپ» سرریز هیجانات و شهوت دیده شدن و جلب توجه در کانال نادرست است.
کد خبر: ۱۱۶۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸ 29 May 2024

به گزارش تابناک قزوین، شاید پدیده «جیمی‌جامپ» و رویارویی جدی ما با این قضیه به بازی ایران و استرالیا در ۱۹۹۷ برگردد، زمانی که تور دروازه ایران توسط یک هوادار استرالیایی پاره شده، اما همین وقفه پیش‌آمده نتیجه بازی باخته را به «حماسه ملبورن» تغییر داد. این روز‌ها از جیمی‌جامپ بیشتر می‌شنویم و اوج آن را باید در بازی شب گذشته شمس آذر قزوین و پرسپولیس با ۵ جیمی جامپ در زمان‌های مختلف بازی مشاهده کرد.

دکتر علیرضا شریفی‌یزدی در گفتگو با ایسنا با نگاهی به پدیده «جیمی جامپ» اظهار کرد: پدیده‌ای که مردم در فضای مجازی در سطوح مختلف شاهد آن هستند را بیش از هر اتفاق دیگری می‌توان یک فشن یا مد و یا تقلید نامید، اما در نگاه دیگر اگر بخواهیم به شکل فردی به این موضوع نگاه کنیم باید گفت کسانی که به دنبال کسب شهرت و یا به دنبال دیده شدن هستند ممکن است دست به این اقدام بزنند.

این روانشناس اجتماعی ادامه داد: به‌خصوص در مسابقاتی که پوشش زنده تلویزیونی دارند و یا عکاسان بیشتری برای پوشش آن گرد هم آمده‌اند ممکن است رفتار‌هایی از این دست را بیشتر ببینیم. برخی افراد اختلال شخصیت نمایشی دارند و مطالعات نشان می‌دهد عموم افرادی که این هیجان را نشان می‌دهند همین مشخصه را دارند و این رفتار در موارد مختلف و به اشکال مختلف خود را نشان می‌دهد.

وی بیان کرد: یک مثال عمومی برای این مسئله این است که دیده شده زمانی یک شخصیت مشهوری به قتل می‌رسد و پلیس اعلام می‌کند اگر کسی از قاتل خبر دارد اعلام کند و می‌بینید که به‌یک‌باره چندین نفر اعلام می‌کنند که قاتل هستند و وقتی بررسی می‌شود می‌بینند فرد در زمان وقوع حادثه کلاً در آن شهر نبوده است! در واقع این دست افراد در طیفی هستند که پوشش‌های خبری به آن‌ها لذت می‌دهد.

شریفی یزدی مطرح کرد: دسته دیگر افرادی هستند که مدیریت هیجان ندارند و در لحظه نمی‌توانند با حجم هیجان وارد شده رفتار درستی داشته باشند و متوجه نیستند چه می‌کنند، گروهی دیگر افرادی هستند که روی این رفتار شرط‌بندی‌های کلان انجام می‌دهند و هزینه را نسبت به آنچه که به دست می‌آورند مناسب می‌دانند و انگیزه‌هایی از این جنس ممکن است وجود داشته باشد.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم این پدیده را از بعد اجتماعی بررسی کنیم باید گفت هر قدر در جامعه بستر‌های تخلیه هیجان‌ها فراهم نباشد خودبه‌خود افراد وقتی یک فضا را برای تخلیه هیجان مشاهده می‌کنند این رفتار بیشتر ظهور و بروز پیدا می‌کند درحالی‌که ما اگر به‌اندازه کافی پیست موتورسواری، دوچرخه‌سواری و فضا‌های ورزشی داشته باشیم که خود افراد بتوانند هیجاناتشان را در آنجا تخلیه کنند کمتر شاهد اینگونه رفتار‌های هنجار شکنانه خواهیم بود.

این روانشناس اجتماعی گفت: گروهی از افراد دنبال شهرت هستند و در آرزوهایشان کنار یک بازیکن قرار گرفتن و اینکه در زمین بدوند را تخیل می‌کنند و این موقعیت باعث می‌شوند رویایشان را بروز و ظهور دهند. به لحاظ بعد اجتماعی هر چه ما فشار‌های اجتماعی بیشتری داشته باشیم امکان برون داد این‌گونه رفتار‌ها بیشتر خواهد شد.

شریفی یزدی در پایان اظهار کرد: جیمی جامپ در واقع عملی با امید، ولی بدون نتیجه است؛ در کشور‌های غربی که محل اولیه اتفاق افتادن این پدیده بوده است اهداف و جنس کار متفاوت است و شاید در کشور ما نام این اقدام را باید یک تقلید کور از این موضوع گذاشت.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار