یک کارشناس سلامت روان گفت: قرص‌هایی که دانشجویان و دانش‌آموزان شب‌های امتحان برای بیداری استفاده می‌کنند در کوتاه مدت بی‌قراری و اضطراب به همراه می‌آورند و سوءمصرف آن‌ها در افراد می‌تواند حتی موجب سکته شود.
کد خبر: ۱۱۶۹۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۰ 05 June 2024

به گزارش تابناک قزوین، محمدرضا یوسفی با اشاره به این موضوع که بعضی دانشجویان و دانش‌آموزان در شب‌های امتحان با توسل به برخی دارو‌ها که عوارض جانبی آن‌ها بی‌خوابی است تلاش می‌کنند مدت طولانی‌تری بیدار بمانند، اظهار کرد: برخی دانشجویان و دانش‌آموزان ممکن است با دلایل مختلفی تلاش کنند با استفاده از برخی دارو‌های محرک، مخدر و روان‌گردان و یا کافئین زیاد شب‌های امتحانی بیداری بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: دارو‌های مخدر و محرک تأثیرات مخرب خیلی زیادی دارد و می‌تواند آثار زیان‌آور طولانی مدتی را برای افراد به همراه بیاورد. یکی از دارو‌هایی که در این ایام استفاده می‌شود دارو‌هایی برای درمان اختلال کم‌توجهی و یا بیش‌فعالی است و مصرف این دارو عوارض زیادی را به همراه می‌آورد از جمله ترشح بالای «دوپامین» در مغز که یک تجربه سرخوشی و لذت در افراد را رقم می‌زند.

کارشناس سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: این که افراد فکر می‌کنند دریافت ذهنی آن‌ها با این دارو‌ها بالاتر می‌رود یک برداشت اشتباه است چراکه مصرف همین دارو در اختلال بیش‌فعالی در دراز مدت موجب افزایش توجه خواهد شد، ضمن اینکه استفاده اشتباه از این دارو در مواردی می‌تواند موجب سکته افراد شود.

وی بیان کرد: حداقل اثر سوءمصرف خودسرانه دارو‌هایی که به بهانه شب بیداری مصرف می‌شود را می‌توان سردرد‌های مداوم، سرگیجه، استفراغ، آریتمی قلبی، افزایش فشار خون، اختلال در بینایی، نوسانات خلقی و مشکلات کبدی عنوان کرد.

یوسفی ادامه داد: قطعاً مصرف خودسرانه هر دارویی می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری را به همراه بیاورد، ولی در این مورد خاص احتمال خطر بیماری‌های قلبی، پرکاری تیروئید وجود دارد، از طرفی بیداری شب امتحان موجب کاهش کیفیت عملکرد در جلسه امتحان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: قهوه و مواد کافئین‌دار می‌تواند مقداری روی خواب افراد تأثیر بگذارد و مصرف بالای کافئین هم می‌تواند اثر سوء داشته باشد با این حال باید گفت که عوارض آن نسبت به مصرف مواد دارویی بسیار کمتر است، اما مصرف بیش از حد مواد کافئین‌دار هم عوارض یاد شده را در مقیاس کمتری به همراه دارد.

کارشناس سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی قزوین تصریح کرد: یکی از اتفاقات دیگری که به وفور در مصرف چنین دارو‌های در شب امتحان ایجاد می‌شود، اثر عکس این دارو‌ها است، فرد برای دقت و توجه بیشتر این دارو را مصرف می‌کند، اما می‌بینیم که دچار بی‌قراری و اضطراب می‌شود.

یوسفی در پایان اظهار کرد: پیشنهاد ما در این مسئله یک راهکار اصولی و فراگیر است و آن اینکه قطعاً نباید مطالب علمی و درسی را برای شب امتحان انباشته کرد و باید با برنامه‌یزی در طول ترم به هدف رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار