مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهشی جهاد دانشگاهی استان قزوین گفت: در گذشته «بندناف» و «جفت» به‌عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد، اما حدود ۳۰ سال پیش دانشمندان متوجه شدند آنچه دور ریخته می‌شود زباله نیست و از آن می‌توان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد و خوشبختانه جهاددانشگاهی در این موضوع ورود پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۱۷۰۴۴۶
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۸ 09 June 2024

به گزارش تابناک قزوین، مرتضی سیاهکالی‌مرادی اظهار کرد: یکی از موهبت‌های الهی که خداوند در اختیار ما قرار داده سلول‌های بنیادین است که از این سلول‌ها می‌توان در راستای سلامتی بهره‌مند شد.

وی گفت: در گذشته «بندناف» و «جفت» به‌عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شد، اما حدود ۳۰ سال پیش دانشمندان متوجه شدند آنچه دور ریخته می‌شود زباله نیست و از آن می‌توان برای درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده کرد و خوشبختانه جهاددانشگاهی در این موضوع ورود پیدا کرده و امروز از سلول‌های بنیادین برای سلامتی استفاده‌های مهمی صورت می‌گیرد.

سیاهکالی‌مرادی تصریح کرد: در حال حاضر در کشور ما بیماری‌هایی که منشأ خونی دارند با سلول‌های بندناف قابل درمان هستند و از این روی ذخیره خون بندناف برای امنیت سلامت و درمان نوزادان در آینده توصیه می‌شود چراکه این موضوع بیمه سلامتی فرد است و امروز که متأسفانه شاهد افزایش بیماری‌های مختلف در جامعه هستیم هرچقدر که بتوانیم از این دانش فنی در راستای سلامت مردم استفاده کنیم به نفع ما خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک سرطان خون است و سلول‌های بنیادین موجود در خون بندناف هم‌اکنون برای درمان بیماری‌های مختلف از زیرمجموعه سرطان خون و عقب‌ماندگی ذهنی استفاده می‌شود.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه پژوهشی جهاد دانشگاهی قزوین با اشاره به اینکه اقبال مردم برای ذخیره خون بندناف افزایش‌یافته است، بیان کرد: مادران باردار که تمایل به ذخیره‌سازی خون بندناف نوزادان خود را دارند، در هر ساعت از شبانه‌روز که جهت زایمان به بیمارستان مراجعه می‌کنند، می‌توانند از خدمات مرکز درمان جهاددانشگاهی بهره‌مند شوند.

سیاهکالی‌مرادی اظهار کرد: جهاد دانشگاهی قزوین از سال ۹۲ تاکنون سه هزار نمونه خون بندناف را ذخیره کرده و در یک سال گذشته نیز بالغ بر ۵۵۰ نمونه خون بندناف توسط جهاد دانشگاهی استان قزوین ذخیره شده است؛ هزینه اولیه برای ذخیره خون بندناف ۱۰ میلیون تومان است و می‌بایست متقاضیان برای نگهداری آن، سالانه ۵۶۰ هزار تومان پرداخت کنند؛ هزینه ذخیره خون بندناف به‌صورت اقساط و وام نیز انجام می‌شود تا خانواده‌ها از لحاظ اقتصادی برای ذخیره خون بندناف دچار دغدغه نشوند.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار