ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین از سال ۹۶ آغاز شد، اما این پروژه تقریباً راکد و متوقف شده بود که با شروع دولت سیزدهم ادامه کار ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی جزو مصوبات سفر رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی به استان قزوین قرار گرفت تا تحولی بزرگ در حوزه درمان ایجاد کند، در این گزارش به بررسی وضعیت فعلی ساخت این پروژه پرداخته شده است.
کد خبر: ۱۱۷۰۲۸۲
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹ 08 June 2024

به گزارش تابناک قزوین، با توجه به اهمیت سلامت و نقش مهم آن در جامعه، وجود مراکز درمانی و احداث و تکمیل بیمارستان‌های نیمه‌کاره از جمله مباحث ضروری است که باید همواره مورد توجه متولین امر قرار گیرد؛ چراکه یکی از موارد مؤثر در ارتقای سرمایه اجتماعی بهبود زیرساخت‌های درمانی در کشور است.

در سطح کشور استان قزوین در سرانه تخت بیمارستانی جزو استان‌های محروم به شمار می‌رود و یکی از مشکلاتی که این استان سال‌ها با آن دست‌به‌گریبان است، کمبود تخت بیمارستانی به نسبت جمعیت و فرسودگی تخت‌ها است. برخی از بیمارستان‌های استان قزوین قدمتی بیش از نیم‌قرن دارند به همین جهت ساخت بیمارستان‌های جدید و کارآمد با تکنولوژی روز به‌جای بیمارستان‌های فرسوده ضرورت دارد.

در این میان باوجود برنامه‌ریزی‌هایی که برای ساخت پروژه‌های بهداشتی و درمانی در کشور صورت می‌گیرد، اما متأسفانه شاهد هستیم ساخت‌وساز بیمارستان در کشور زمان‌بر است و حتی سال‌هاست که پروژه‌های خوب بر زمین مانده‌اند در این راستا ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین از سال ۹۶ آغاز شد، اما این پروژه تقریباً راکد و متوقف شده بود که با شروع دولت سیزدهم ادامه کار ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی جزو مصوبات سفر رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی به استان قزوین قرار گرفت تا تحولی بزرگ در حوزه درمان ایجاد کند.

به گفته استاندار، قزوین به‌عنوان یکی از محور‌های اصلی تردد کشور نیازمند بیمارستان و تجهیزات مناسب برای موضوعات اورژانسی تصادفات است. تخصیص ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین باآنکه این پروژه کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، از برکات سفر رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی در سال ۱۴۰۰ به قزوین بود.

در یک سال برای بیمارستان برابر ۶ سال کار کردیم

مهدی رجحانی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین؛ در گفتگو با ایسنا درباره پروژه بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی اظهار می‌کند: بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی بزرگ‌ترین پروژه بیمارستانی استان قزوین است، این پروژه از سال ۹۵ آغاز شده و روند اجرای آن در ابتدای دولت سیزدهم تقریباً متوقف بود.

وی ادامه می‌دهد: در دولت سیزدهم توانستیم این پروژه را فعال کنیم و منابع خوبی در سفر شهید آیت‌الله رئیسی برای این پروژه بگیریم، اما این منابع کافی نبود و سایر منابع مورد نیاز را از محل مولدسازی دارایی‌های دولت تأمین کردیم و در سال گذشته این پروژه با رونق خوبی همراه شد و کاری که در سال ۱۴۰۲ برای این پروژه انجام شد معادل تمام‌کار‌هایی است که از سال ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ انجام‌شده بود به عبارتی در یک سال برابر ۶ سال کار شد.

وی می‌گوید: هم‌اکنون این پروژه در مرحله اتمام اسکلت قرار دارد و به‌زودی اسکلت کامل خواهد شد، مناقصه برای سایر مراحل ساختمانی برگزارشده و بعد از پایان اسکلت پیمانکار جدید وارد کار می‌شود البته برنامه ما این بود که تا شهریور ۱۴۰۴ حداقل کار ساختمانی این پروژه به نقطه‌ای مطلوب رسیده باشد که تاکنون حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و حداقل ۲۵۰۰ تا ۳ هزار میلیارد تومان نیاز است.

بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی تا اوایل سال ۹۹ تنها حدود ۸ درصد پیشرفت داشت

فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی در این باره به ایسنا می‌گوید: یکی از مهمترین موضوعاتی که از زمان ورود به مجلس به‌صورت ویژه مورد توجه بنده قرار گرفت، موضوع کمبود تخت‌های بیمارستانی در استان قزوین بود از این روی در کمیسیون بهداشت و درمان پیگیر افزایش تعداد تخت‌های بیمارستانی و پروژه‌های درمانی استان قزوین شدیم.

وی ادامه می‌دهد: یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها درحوزه سلامت، پروژه راکد بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین بود که متأسفانه علی‌رغم اهمیت بسیار تا اوایل سال ۹۹ این پروژه تنها حدود ۸ درصد پیشرفت داشت و در طول چهار سال گذشته الحمدالله به‌واسطه رایزنی‌های فشرده، جلسات متعدد در سطح ملی و استانی و پیگیری‌های ویژه از وزیر بهداشت و رئیس‌جمهور شهید، توانستیم این ابر پروژه مهم را پیش ببریم.

نماینده مردم قزوین، البرز و آبیک در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: در این حوزه در دولت دوازدهم علی‌رغم جلسات متعدد و رایزنی‌های فشرده توفیق چندانی حاصل نشد البته روند اخذ وام ۲۰۰ میلیارد تومانی و اعمال ماده ۵۶ را عملیاتی کردیم که در دولت سیزدهم محقق شد.

وی می‌گوید: در دولت سیزدهم شاهد همراهی خوب دولت با پروژه‌های حوزه سلامت بودیم به‌گونه‌ای که باوجود پیشرفت حداقلی بیمارستان و با تأکید ویژه ما و پیگیری از معاون اجرایی ریاست جمهوری این پروژه در فهرست پروژه‌های سفر رئیس جمهور به قزوین قرار گرفت، در حالی که تنها پروژه‌های بالای ۵۰ درصد پیشرفت در این لیست قرار می‌گرفت.

این مسئول بیان می‌کند: الحمدالله در طول این مدت شاهد پیشرفت فیزیکی بیش از ۳۰ درصدی این پروژه و احداث چندین سقف برای این بنای راهبردی به‌عنوان یکی از طرح‌های مهم درمانی استان هستیم که تلاش بر آن بود فاز نخست آن با ۳۵۰ تخت تا قبل از پایان دولت سیزدهم به بهره‌برداری برسد که متأسفانه در غم از دست دادن رئیس‌جمهور شهید و تغییر دولت قرار گرفتیم.

همچنان مطالبه‌گر ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی هستیم

محمدبیگی خاطرنشان می‌کند: قطعاً به‌عنوان مطالبه مهم مردم این پروژه را به جد پیگیری خواهیم بود تا هرچه زودتر فاز نخست آن به بهره‌برداری برسد و مردم بتوانند از این موهبت بزرگ که تحولی در حوزه مراکز آموزشی درمانی قزوین است بهره ببرند.

وی می‌گوید: با تکمیل این پروژه در کنار پروژه‌های بزرگی، چون فاز الحاقی بیمارستان شهید رجایی و جابه‌جایی بیمارستان ۲۲ بهمن به مجموعه غزالی شاهد افزایش سرانه تخت بیمارستانی استان قزوین به حدود دو برابر خواهیم بود، متأسفانه پیش از این قزوین از استان‌های محروم کشور در این حوزه و زیر نمودار میانگین سرانه تعداد متوسط تخت در کشور بود.

به گزارش ایسنا، شهید آیت‌الله رئیسی با اقدامات اثرگذاری که برای حوزه سلامت کشور انجام داد توانست تصویری بهتر از توجه یک رئیس‌جمهور به زیرساخت‌های درمانی و بیمارستانی کشور در ذهن‌ها ماندگار کند، خوشبختانه پس از سفر شهید جمهور به استان قزوین با تخصیص اعتبارات قابل‌توجه به این استان روند اجرای پروژه‌های درمانی و سلامت استان قزوین شتاب قابل‌توجهی داشته است.

بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی قزوین که به برکت سفر رئیس‌جمهور شهید به استان با سرعت خوبی در حال انجام است، با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان مزین به نام «شهید دکتر رئیسی» شد و امیدواریم که در دولت چهاردهم نیز این پروژه با شتاب رو به جلو حرکت کند و در آینده‌ای نزدیک به بهره‌برداری برسد.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار