دولت سیزدهم در بازگرداندن واحد‌های صنعتی راکد به چرخه تولید کارنامه‌ای درخشان از خود بر جای گذاشت، در این گزارش تلاش شده تا بخشی از عملکرد دولت سیزدهم در صنعت قزوین شرح داده شود.
کد خبر: ۱۱۷۰۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۹ 10 June 2024

به گزارش تابناک قزوین، دولت سیزدهم، دولتی پیشرو در جهت بازگرداندن واحد‌های صنعتی راکد به چرخه تولید است، دولتی که رئیس جمهور آن احیای واحد‌های صنعتی راکد را جزو اولویت‌های خود می‌دانست و خالصانه پای درد دل صنعت و کارگران می‌نشست.

شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی برای ایجاد رونق در واحد‌های تولیدی و درآوردن چوب از لای چرخ صنعتگران لحظه‌ای غفلت نکرد و در سفر‌های استانی خود بر بازگرداندن واحد‌های راکد تأکید ویژه داشت، آیت‌الله رئیسی دولت را مصمم به احیای واحد‌های راکد تولیدی می‌دانست و معتقد بود مشکل اشتغال با احیای واحد‌های راکد حل خواهد شد.

در دولت سیزدهم شرکت کنتورسازی قزوین که یکی از شرکت‌های بنام در کشور محسوب می‌شود، پس از گذشت چهار سال دوباره به چرخه تولید بازگشت و روحیه تازه‌ای در کالبد اقتصادی قزوین و کارخانه‌های نیمه تعطیل استان دمیده شد.

۱۸۱ واحد تولیدی در دولت سیزدهم به چرخه تولید بازگشتند

علی رحمانی، معاون اقتصادی استاندار قزوین، در گفتگو با ایسنا اظهار می‌کند: در بخش صنعت استان قزوین قبل از شروع دولت سیزدهم به طور کلی ۲۵۶ واحد غیرفعال داشتیم که ۱۸۱ واحد صنعتی در دولت سیزدهم احیا شد و با احیای این واحد‌ها بالغ بر ۳ هزار و ۸۰۰ شغل ایجاد شد.

وی ادامه می‌دهد: از ۲۵۶ واحد غیرفعال ۷۳ واحد داخل شهرک صنعتی و ۱۹۲ واحد خارج از شهرک صنعتی قرار دارند و هم اکنون ۷۵ واحد واحد غیرفعال هم وجود دارد. ۳۴ واحد دیگر نیز تحت تملک بانک‌ها بودند که در سال ۱۴۰۲ خوشبختانه ۸ واحد از تملک بانک خارج و فعال شدند، ما در نظر داریم واحد‌هایی هم که تحت تملک بانک هستند فعال شوند و راکد نماندند در این خصوص نیز ۹ واحد فعال شده‌اند.

معاون اقتصادی استاندار قزوین با بیان اینکه دولت سیزدهم عملکرد خوبی در احیای واحد‌های صنعتی داشت در سال‌های قبل چنین عملکردی کمتر شده می‌شد، خاطرنشان می‌کند: استان قزوین در زمینه احیای واحد‌های غیرفعال عملکرد خوبی داشته و در سال ۱۴۰۲ استان قزوین در کارگروه تسهیل رتبه چهارم کشوری را از آن خود کرد.

وی ادامه می‌دهد: البته برخی از واحد‌های غیرفعال قابل احیا نیستند چراکه تکنولوژی قدیمی دارند و از چرخه تولید خارج شده‌اند، اما در این واحد‌ها جایگزین قرار می‌دهیم تا فعالیت جدید آغاز شود چراکه زیرساخت‌های ساختمانی وجود دارد و باید یک تکنولوژی جدید جایگزین گردد.

رحمانی می‌گوید: واحد‌هایی که غیرفعال بودند مشکلاتی، چون موضوعات حقوقی، قضایی، مشکل با دستگاه اجرایی و مشکلات مالیاتی داشتند که خوشبختانه این واحد‌ها را به چرخه تولید بازگردانیم و امیدواریم بتوانیم باقی موارد را نیز احیا کنیم. برای بازگشتن این ۱۸۱ واحد غیرفعال هزار و ۴۳۱ میلیارد تومان صرف شده که برای برخی سرمایه‌گذاری و برای برخی دیگر اعطای تسهیلات بانکی صورت گرفته است.

وی تصریح می‌کند: احیای واحد‌های تولیدی مزیتی که برای ما ایجاد می‌کند این است که همین تعداد واحدی را که احیا کردیم اگر می‌خواستیم زیرساخت جدید برای آن ایجاد کنیم باید یک شهرک جدید می‌ساختیم، اما وقتی این موارد را احیا می‌کنیم هیچ‌کدام از هزینه‌های اضافی را انجام ندادیم و این روند به نفع کشور است.

احیای فعالیت ۲۵ واحد صنعتی قزوین در سال اول دولت سیزدهم

در ادامه محسن رستمی مدیرکل صمت قزوین در تشریح فعالیت دولت سیزدهم برای احیای و بازگرداندن واحد‌های تولیدی به چرخه فعالیت‌های اقتصادی اظهار می‌کند: دولت سیزدهم در سال نخست فعالیت با ۲ هزار و ۵۱۹ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری و مشغول به کار شدن ۸۳۳ نفر در واحد‌های احیا شده همراه بود که برای شروع فعالیت دولت گام بزرگی محسوب می‌شد.

وی با اشاره به فعالیت دولت سیزدهم در سال دوم خاطرنشان می‌کند: در سال ۱۴۰۱ شاهد بودیم با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۵۹۰ میلیارد ریال در واحد‌های احیا شده یک هزار و ۶۸۷ نفر مشغول به کار شدند. در سال ۱۴۰۲ نیز با سرمایه‌گذاری ۲۹ هزار و ۳۸۸ میلیارد ریال ۹۱۱ نفر در واحد‌های صنعتی احیا مشغول به کار شدند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت قزوین خاطرنشان می‌کند: عزم دولت سیزدهم و به ویژه شخص شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در رونق واحد‌های تولیدی و گردش چرخ کارخانجات بی‌بدیل بود و همواره در تمامی نشست‌های هیئت دولت بر این مهم تأکید داشت که این اراده در حوزه اقتصاد ستودنی است.

رستمی در پایان تصریح می‌کند: خوشبختانه در استان قزوین نیز تیم مدیریت ارشد استان اهتمام ویژه‌ای بر فعالیت بخش صنایع دارند و با تعامل و همکاری متقابل دستگاه‌های اجرایی توانسته هارمونی خوبی در حوزه اقتصاد ایجاد کند.

به گزارش ایسنا، پویایی صنعت همواره نقشی مهم در رونق اقتصاد کشور دارد و خوشبختانه دولت سیزدهم کارنامه‌ای درخشان از توجه به بخش صنعت به یادگار گذاشت، امیدواریم که این امر، الگو و نقشه راهی برای دولت چهاردم باشد و همواره شاهد چرخه فعال در صنعت کشور باشیم.

برچسب ها: قزوین
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار