بسته خبری رسانه های قزوین:
متاسفانه مساجد محله با وجود اهمیت و جایگاه انکار نشدنی که از آن برخوردار هستند در شهرسازی های جدید از محلات تازه ساز قزوین حذف شده است/مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین گفت: 30 هزار بی‌سواد در این استان وجود دارد که هفت هزار نفر از آن‌ها والدین دانش‌آموزان هستند/معاون هماهنگ‌کننده نیروی انتظامی استان قزوین گفت: براساس آمار اعلام شده از سوی فرمانداران شهرستان‌ها، بیش از ۱۰۰ روستا در استان قزوین از مواد مخدر و معتادان پاکسازی شد.
کد خبر: ۱۰۴۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۴ 01 October 2015
مساجد محله در شهرسازی های جدید از محلات قزوین حذف شده است
به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی روزبه صبح پنچ شنبه در شورای اقامه نماز که در مسجد جوادالائمه(ع) برگزار شد، بیان کرد: کارکرد مساجد در دین مبین اسلام به‌گونه ای منعطف و چندوجهی طراحی شده است که می توان بسیاری از مشکلات فرهنگی و اجتماعی را در مساجد طرح و حل کرد با این حال ما از این ویژگی ارزشمند مساجد خود غفلت کرده ایم.

وی ادامه داد: این غفلت در شرایطی روی می دهد که بی توجهی به ظرفیت ها و داشته های فرهنگی مساجد با توجه به شرایط جامعه ما می تواند عواقب وخیم و ناگواری را به همراه داشته باشد به‌گونه ای که همه اقشار جامعه در معرض این خطرات قرار می گیرند.

روزبه با اشاره به برگزاری مرتب، دوره ای و میدانی جلسات شورای اقامه نماز در مساجد قزوین بیان کرد: از جمله فواید این جلسات با این سبک برگزاری گذشته از بحث اقامه و ترویج فرهنگ نماز این بود که نماز صبح در مساجد قزوین که پیش تر تنها در ۷ مسجد برگزار می شد در حال حاضر در بیش از ۶۰ مسجد استان برگزار می شود.

استاندار قزوین در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در حال حاضر آثار فقدان مساجد در محلات قزوین به ویژه محلات تازه ساز کاملا مشهود است به‌گونه ای که گویی سبک زندگی برخی از مهندسان و شهروندان با سبک زندگی اسلامی در حال فاصله گرفتن است.

روزبه ادامه داد: یکی از مظاهر بی توجهی به مسجد در شهرسازی های جدید بی توجهی به مساجد محله است. متاسفانه مساجد محله با وجود اهمیت و جایگاه انکار نشدنی که از آن برخوردار هستند در شهرسازی های جدید از محلات تازه ساز شهر حذف شده است.

وی در پایان با اشاره به فرارسیدن ماه های محرم و صفر اظهار داشت: نیازمند انجام برنامه ریزی های مدون و دقیق برای استفاده از ظرفیت این دو ماه مبارک در فرهنگ شیعی هستیم چرا که مطابق با تعالیم اسلام ناب ظرفیت نهفته در دو ماه محرم و صفر می تواند یکی از عوامل سازنده فرهنگ جوامع اسلامی به ویژه جامعه ایران اسلامی باشد.

***

 وجود 30 هزار بی‌سواد در قزوین/ 700 کلاس درس چند نوبته 

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، سالار قاسمی در جلسه هم‌اندیشی که ظهر امروز با هدف حذف بی‌سوادی در سطح استان قزوین در سالن جلسات اداره‌کل آموزش و پرورش این استان برگزار شد، با اشاره به تعداد بالای افراد بی‌سواد در استان قزوین اظهار کرد: تلاش برای کاهش این آمار و جلوگیری از ورود افراد جدید به جمعیت بی‌سوادان جامعه اهمیت بسیاری دارد و تنها با تلاش و برنامه‌ریزی عموم مسئولان دستگاه‌های اجرای قابل دسترسی است.

وی بیان کرد: در حال حاضر 30 هزار نفر از جمعیت 10 تا 49 سال استان قزوین در شمار افراد بی‌سواد محسوب می‌شوند که هفت هزار نفر از آن‌ها جزو والدین بی‌سواد هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین عنوان کرد: والدین بی‌سواد این استان، شناسایی شدند که مقرر شده اقدامات لازم را برای تشویق و گرایش آن‌ها در خصوص استفاده از امکانات و فعالیت‌های نهضت سوادآموزی انجام شود.

این مسئول ادامه داد: رسانه‌ها، مسئولان و عموم فعالان فرهنگی استان قزوین برای ایجاد انگیزه در جامعه مسئول هستند، چراکه انجام این امور، منجر به حضور افراد بی‌سواد در برنامه‌های نهضت سوادآموزی و کاهش معضل بی‌سوادی در قزوین می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین مطرح کرد: شهرداران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی می‌توانند، در سطح شهر از ظرفیت‌های تبلیغاتی مانند تابلوهای سطح شهر استفاده کنند.

قاسمی اضافه کرد: شورای آموزش و پرورش در شهرستان‌های مختلف استان قزوین می‌توانند نقش برجسته و قابل توجهی در راستای تشویق مردم به نهضت سوادآموزی و تلاش برای توسعه علم در جامعه داشته باشند، چراکه برنامه‌ریزی در خصوص اقدامات آموزشی هر منطقه از سوی این شورا انجام می‌شود.

وی افزود: آموزش و پرورش برنامه گسترده‌ای برای ارتقای همکاری خود با شهرداری‌های استان قزوین در نظر دارد و در این خصوص ارائه برنامه‌های متنوع در زمینه آموزش شهروندی، مهارت‌های زندگی و غیره در دستور کار قرار دارد.
***
بیش از ۱۰۰ روستا در قزوین از مواد مخدر پاکسازی شد

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، مختار کرمی صبح امروز در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر که در سالن جلسات استانداری قزوین برگزار شد اظهار داشت: بر اساس آمار اعلام شده از سوی فرمانداران شهرستان‌های استان قزوین بیش از 100 روستا در قزوین از مواد مخدر و معتاد پاکسازی شد.
وی با اشاره به آمار تفکیکی در این زمینه عنوان کرد: هنوز آمار دقیقی در این زمینه ارائه نشده است، فرمانداری آوج 8 روستا، آوج 11 روستا را عاری از مواد مخدر اعلام کرده و بقیه فرمانداری‌ها در این زمینه آماری اعلام نکرده‌اند.
معاون هماهنگ‌کننده انتظامی استان قزوین با بیان اینکه این آمار نیاز به پالایش و بازنگری دارد تصریح کرد: در این زمینه تیمی تشکیل شده که به صورت میدانی در این زمینه تحقیق کرده و آمار ارائه شده را مورد پالایش قرار می‌دهند و اگر نیاز به بازنگری و اصلاح داشته باشند آنها را اصلاح می‌کنند.
کرمی با اشاره به ضرورت پاکسازی روستاها از مواد مخدر خاطرنشان کرد: در راستای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باید اقداملات اساسی انجام داد، این در حالی است که اعتیاد ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است و با کنترل اعتیاد بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی نیز برطرف می‌شود.
وی ضمن تأکید بر مشارکت همه دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مسئول در زمینه مبارزه با اعتیاد گفت: داشتن جامعه‌ای بدون اعتیاد و مواد مخدر از یک سو نیازمند مدیریت هماهنگ میان مسئولان و نهادها است و از سوی دیگر نیز توجه ویژه خانواده‌ها در این زمینه را می‌طلبد.
***

مدیر مجموعه 15 هزار نفری سردار آزادگان گفت: هزینه نگهداری ورزشگاه بسیار سرسام‌آور است، هزینه این مکان ماهیانه تقریبا 60 میلیون تومان تخمین زده شده است.
خیراله فخاری، مدیر مجموعه 15 هزار نفری سردار آزادگان در مصاحبه با خبرنگار ورزشی صبح قزوین در خصوص مشخصات این ورزشگاه اظهار کرد: این ورزشگاه بعد از تکمیل به یک دهکده تبدیل خواهد شد. حدود 60 هکتار زمین برای آن درنظر گرفته شده که در حال حاضر فقط 7 هکتار در تملک آن قرار دارد. 
وی در ادامه اضافه کرد: گنجایش اسمی این ورزشگاه ۱۵۰۰۰ نفر است ولی در عمل ۱۴۸۰۰ نفر گنجایش حقیقی دارد. زمین چمن، پیست دو‌و‌میدانی، سالن سرپوشیده سقف کوتاه و ساختمان 4 طبقه VIP تکمیل شده اما استخر قهرمانی، سالن دو‌و‌میدانی و سالن 5 هزار نفری نیمه‌کاره است. 

فخاری گفت: مجموعه سردار آزادگان در سال 1386 کلید خورد و سال 1391 به صورت موقت توسط اداره ورزش‌و‌جوانان تحویل گرفته شد. 
وی در خصوص امکانات ورزشی در این مجموعه بیان کرد: پیست تارتان دو‌و‌میدانی به مساحت چهار هزار متر مربع، زمین چمن، سالن‌های ورزشی- اداری و ... از نمونه‌ امکانات این مجموعه بشمار می‌آید. از دیگر امکانات می‌توان به بزرگ ترین و استاندارد ترین دکل‌های روشنایی کشور به ارتفاع ۵۰ متر و با ظرفیت ۱۵۰۰ لوکس نوری، نمایشگر یا اسکوربرد ورزشگاه تمام رنگی و قابلیت پخش ساعت و زمان بازی، اشاره کرد. 


فخاری افزود: در زمین چمن، مسابقات لیگ دسته دو تیم کاسپین و بعضی از تیم‌های لیگ برتر استان و همچنین بعضی همایش‌های ادارات کل، نیروی انتظامی و همایش‌های صبحگاهی در این مجموعه برگزار می‌شود. 10 هیئت‌ فعال ورزشی که قبلا در ورزشگاه تختی فعالیت می‌کردند در حال حاضر در سالن‌های ورزشی- اداری مستقر هستند. 
وی به فعالیت‌های ورزشی که در این ورزشگاه انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در ورزشگاه 15 هزار نفری سردار آزادگان مسابقاتی چون فوتبال، دوچرخه سواری، دو‌و‌میدانی و اسکیت برگزار می‌شود. 


مدیر ورزشگاه سردار آزادگان در پاسخ به اینکه هزینه نگهداری این ورزشگاه از چه منبعی تامین می‌شود، توضیح داد: هزینه نگهداری ورزشگاه بسیار سرسام‌آور است، هزینه این مکان ماهیانه تقریبا 60 میلیون تومان تخمین زده شده است. هزینه‌های از قبیل نگهداری زمین چمن و تاسیسات و فیش‌های آب، گاز و برق وجود دارد که این هزینه‌ها توسط اعتباراتی که استانداری به اداره ورزش‌و‌جوانان تخصیص داده پرداخت می‌شود. 
وی در همین مورد ادامه داد: ورزشگاه در بعضی مواقع، همچون قراردادهایی که با مجموعه‌های مختلف بسته می‌شود، درصدد درآمدزایی برمی‌آید که این مبلغ تنها 20 درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد. 


فخاری اذعان کرد: نحوه اداره این مجموعه بصورت حاکمیتی است و در اختیار بخش خصوصی نیست بنابراین در تامین هزینه‌ها با مشکل جدی روبرو هستیم، بیشتر اماکن ورزشی استان در اختیار بخش خصوصی است اما به جهت بالابودن هزینه‌های این مجموعه، بخش خصوصی توان سرمایه گذاری در این ورزشگاه را ندارد. 
وی ابراز کرد: در مجموع بخشی از اعتبارات این مجموعه توسط وزارت ورزش‌و‌جوانان و بخش اعتبارات عمرانی توسط استانداری تامین می‌شود و در اکثر مواقع به علت بدهی‌ها با قطعی برق، گاز روبرو هستیم. 


این مسئول خاطرنشان کرد: علاوه بر استفاده آقایان از این مجموعه، بانوان نیز بصورت مستمر در روزهای مشخصی از این مکان استفاده می‌کنند. 
وی یادآور شد: قریب به دو سال است که دانشگاه علمی- کاربردی در رشته‎‌های تخصصی ورزشی همچون والیبال، فوتبال، دو‌و‌میدانی و ... با تعداد تقریبا 400 دانشجو در مجموعه ساختمان‌های VIP مشغول به فعالیت است. 
فخاری در خصوص هزینه‌هایی که افراد باید برای فعالیت در این مجموعه پرداخت کنند، اظهار کرد: عموم مردم می‌توانند بدون پرداخت هزینه‌ای از این مجموعه استفاده کنند اما اگر تیم‌ها بخواهند از این مکان استفاده کنند باید با این مجموعه قرارداد امضا کرده و هزینه پرداخت کنند که این درآمدها برای تامین بخشی از نیازهای مالی استفاده می‌شود. 


وی در همین خصوص گفت: هیئت‌های ورزشی غالبا از امکانات این مجموعه بصورت رایگان استفاده می‌کنند و هزینه‌ای بابت این امکانات دریافت نمی‌شود. 
مدیر ورزشگاه 15 هزار نفری سردار آزادگان با اشاره به مشکلات این مجموعه توضیح داد: شرکت فزاینده متولی و مجری این پروژه بوده اما متاسفانه در بعضی موارد مواد فنی و قانونی در آن رعایت نشده و نواقصی در آن دیده می‌شود که بخشی از آن برطرف شده و بخشی دیگر هم با مکاتبات متعدد در حال مرتفع شدن است. 


وی در همین مورد افزود: این مجموعه بدلیل وسعت آن و نیاز مبرم به نیروهای انسانی در زمینه خدمات، با مشکل مواجه است، هرچند افراد زیادی در این مکان در حال انجام وظیفه هستند اما تعداد آن‌ها کافی نیست. این امر مربوط به اداره ورزش‌و‌جوانان است و این اداره برای جذب نیرو با کمبود اعتبارات مواجه است. 
فخاری ابراز کرد: با توجه به اینکه این ورزشگاه، تنها مجموعه‌ای است که جوانان می‌توانند تقریبا رایگان از آن استفاده کنند، باید در بحث اعتبارات حمایت بیشتری از این مجموعه صورت گیرد. 


وی در مورد تعامل این مجموعه با اداره ورزش‌و‌جوانان خاطرنشان کرد: این اداره در مورد نظارت‌ها و اجرای برنامه‌ها حضور پررنگ و فعالی داشته است. مدیریت ورزشگاه سردار آزادگان زیر نظر اداره ورزش‌و‌جوانان بوده و اگر نیاز به انتقاد باشد علی رغم زیرمجموعه بودن، حرف خود را شفاف خواهیم زد. 
فخاری در پایان یادآور شد: مدیریت مجموعه همه روزه در ساعات اداری پاسخگوی نیازهای متقاضیان است. افراد می‌توانند با مراجعه به دفتر مدیریت، درخواست خود را اعلام کرده و مدیریت پس از برنامه‌ریزی، امکانات مربوطه را در اختیار افراد قرار می‌دهد. نهایت سعی ما در جلب رضایت مردم است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار