جمعیت موشها در قزوین کنترل می شود
بسیاری از مردم قزوین دیگر با این جمله آشنا شده بودند جمله ای که روی بنرهای نیم متری در فواصل مشخصی روی درختان کنار جوی ها نصب شده بود، طرح مبارزه با موش ها.
کد خبر: ۱۳۹۹۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۵ 05 December 2015
به گزارش تابناک از قزوین؛ در نگاه اول شاید ماجرای موش ها آن قدر ها هم جدی به نظر نرسد که نیاز باشد کنترل جدی صورت گیرد اما بسیاری از مطالعات نشان داده است که کلان شهرهایی که با مشکل جمعیت موش ها مواجه هستند از ابتدا سیاست های کنترل جمعیت موش ها را اجرایی نکرده اند.

طی نظرسنجی 75 درصد افراد عدم تخلیه زباله در جوی‌ها و معابر را بهترین راهکار برای کنترل جمعیت موش‌ها دانسته‌اند.

مجتبی منتظری با بیان اینکه در نظرسنجی صورت گرفته برای ارزیابی طرح طعمه‌گذاری برخی انهار شهر قزوین، در مجموع 102 فرم توزیع شده، اظهار کرد: 80 درصد شهروندان از اقدامات انجام شده سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در خصوص کنترل جمعیت موش‌ها رضایت خود را نشان دادند.

وی با اشاره به اینکه سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین در مهر ماه سال جاری، طرح پایلوت طعمه‌گذاری برای کنترل جمعیت موش‌ها اجرا کرده است، ادامه داد: این طرح به‌عنوان بخشی از مدیریت کنترل جمعیت جوندگان بود که با موفقیت به انجام رسید.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین اضافه کرد: در طرح پایلوت طعمه‌گذاری برای کنترل جمعیت موش‌ها، جوی‌های خیابان‌های طالقانی، مولوی و منتظری که بیشترین فراوانی موش‌ها را داشتند، به عنوان محله هدف انتخاب شدند.

وی بیان کرد: در اجرای طرح پایلوت طعمه‌گذاری برای کنترل جمعیت موش‌ها در مجموع 102 نفر از شهروندان شهر قزوین نظرسنجی مورد قرار گرفتند، که موضوعاتی از قبیل عملکرد سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین و مؤثر بودن سم مورد استفاده و همچنین نقش شهروندان در کاهش جمعیت موش‌های شهری مورد ارزیابی قرار گرفت.

این مسئول با اشاره به آمار 80 درصدی از نظرسنجی‌های مردمی انجام شده، خاطرنشان کرد: در این راستا نیز 70 درصد از این افراد اعلام کرده‌اند که جمعیت موش‌ها پس از طعمه‌گذاری کاهش قابل توجهی داشته است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین بیان کرد: طی این نظرسنجی 75 درصد افراد عدم تخلیه زباله در جوی‌ها و معابر را بهترین راهکار برای کنترل جمعیت موش‌ها عنوان کرده‌اند.

منتظری تصریح کرد: نتایج نظرسنجی در راستای اجرای طرح پایلوت طعمه‌گذاری برای کنترل جمعیت موش‌ها در مجموع نشان می‌دهد که اکثر افراد از نقش خود و سایر شهروندان در کنترل جمعیت موش‌ها از طریق عدم تخلیه زباله در جوی‌ها و معابر و همچنین قرار دادن به موقع آن در مخازن زباله در کاهش جمعیت موش‌ها اطلاع دارند.

وی از اقدامات جدید سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین ادامه داد: این سازمان در نظر دارد در برنامه‌های آتی خود طرح‌هایی در راستای تبدیل آموزش به رفتار و تغییر عملکرد برای کاهش پایدار جمعیت موش‌های شهری انجام دهد.

این مسئول تشریح کرد: شهرها همواره به دلیل تمرکز محیطی، کانون هجوم مخاطرات زیست‌محیطی هستند و این مسئله به خصوص در شهرهای کشورهای درحال توسعه، نمود بیشتری دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قزوین با بیان اینکه به دنبال اثرات منفی حاصل از رشد و توسعه بی‌برنامه بر روی محیط زیست، توجه به ارزیابی اثرات زیست محیطی در طرح‌های شهری از ضروریات محسوب می‌شود، عنوان کرد: طرح‌های جامع شهری دارای آثار و پیامدهایی هستند که معمولاً از حیطه زندگی یک نسل فراتر رفته و سال‌های متمادی نقش حساس خود را در زندگی ساکنان یک شهر ایفا می‌کند.

منتظری یادآور شد: باید با سعی و تلاش کافی در راستای از بین بردن اثرات منفی و نقاط ضعف، این طرح‌ها به عمل آید و به صورت هدفی با ابزارهای مناسب برای تحول و اصلاح وضعیت شهرها انجام شود.

وی افزود: از این‌رو طرح طعمه‌گذاری انهار شهر قزوین با سم ضد انعقاد خون دی‌فتیالون‌مینی‌واکس مورد ارزیابی قرار گرفت که نتایج حاصل از این ارزیابی نشان می‌دهد که رضایت‌مندی شهروندی در طرح طعمه‌گذاری انهار تحقق یافته است.

این مسئول خواستار همکاری مردم شهر قزوین با سازمان مدیریت پسماند مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری این شهر شد و گفت: شهروندان این شهر می‌توانند در صورت اطلاع از کلونی موش‌ها و یا مشاهده موش‌های شهری در جوی‌ها و معابر شهر موضوع را به صورت کتبی به این سازمان اعلام کنند تا طعمه‌گذاری در محل مورد نظر صورت گیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار