با حضور معاون سازمان اوقاف:
معاون سازمان اوقاف و امورخیریه کشور گفت: بیش از یک هزار و 127 بیمارستان موقوفه در کشور داریم و فرهنگ ایجاد وقف در این حوزه باید در کشور به عنوان یک صدقه جاری و ماندگار نهادینه شود.
کد خبر: ۱۴۵۳۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۵ 15 December 2015
به گزارش تابناک از قزوین، همایش یاوران وقف ظهر امروز در قزوین با حضور معاون سازمان اوقاف کشور و مسئولین استانی و شهرستانی برگزار شد.

معاون سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: بیش از 32 هزار خانواده تحت پوشش اوقاف هستند و سالانه 40 میلیارد تومان در بخش مذهبی، 32 میلیارد تومان در عرصه اجتماعی توسط این نهاد هزینه می‌شود، این در حالی است که این هزینه‌ها می‌توانست بر روی دوش دولت باشد.
حجت‌الاسلام احمد اظهار داشت: موقوفه‌خواری در واقع غصب اموال وقف شده و ناقض حقوق واقفان و استفاده کنندگان از عواید آنهاست و در این زمینه اجازه نمی‌دهیم کوچک‌ترین حقی از موقوفات پایمال شود.

وی با اشاره به کارهای انجام شده در این زمینه عنوان کرد: در این زمینه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با جدیت ایستادگی کرده که قوه قضائیه نیز با همکاری مناسب این نهاد را در راستای جلوگیری از پایمال شدن حقوق موقوفات یاری کرده است که جای تقدیر دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف کشور تصریح کرد: مستأجرانی که از موقوفات استفاده می‌کنند نیز باید حق استفاده از آن را بپردازند تا اعمال و فرایض دینی آنها در مکان قصبی نبوده و شبهه‌ناک نباشد.

وی افزود: بخش بزرگی از وظایف دولت در این زمینه کاهش یافته و در واقع هزینه‌های دولت کم شده است، بنابر این با ترویج فرهنگ وقف می‌توان به اقتصاد کشور نیز کمک بزرگی کرد.

معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با بیان اینکه وقف یک فرصت برای افراد و هدیه خداوندی است عنوان کرد: وقف ساختاری است که در آن واقف و موقوفه هردو ماندگار می‌شوند و در واقع وقف یک نوع صدقه جاریه ماندگار و آبی برای تشنگی روز قیامت است.

شرفخانی بیان کرد: برخی فکر می‌کنند مسلمانی فقط به نماز و روزه و حج رفتن است امام از این غافلند که اگر باری از روی دوش مومنی بردارند و مشکلی از او برطرف کنند صواب هزاران حج را دارد.

ایجاد موقوفات در حوزه‌های جدید در دستور کار قرار دارد

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تصریح کرد: بیشتر موقوفات کشور مربوط به اطعام و نذور مربوط به سیدالشهدا است و ضرورت دارد تا به ایجاد وقف در زمینه‌های مختلف بپردازیم.

وی عنوان کرد: در این راستا باید تلاش کرد تا مشکلات موجود در جامعه از ابعاد مختلف شناسایی شود تا در این زمینه‌ها نیز وقف داشته باشیم؛ به عنوان مثال حوزه بهداشت و درمان و ساخت بیمارستان خیریه حوزه بسیار مناسبی برای توسعه موقوفات است.

شرفخانی پیشینه موقوفات را پیش از اسلام دانست و گفت: پیشینه وقف به قبل از اسلام بازمی‌گردد، منتها با نگاه انسان دوستانه نه نگاه دینی و مذهبی، ولی وقف در اسلام ریشه در باورهای دینی و خدایی دارد.

معاون فرهنگی اوقاف کشور با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: شیعه کسی است که اهل گذشت و بخشش باشد؛ امیدواریم بتوانیم با نهادینه کردن این فرهنگ باری از روی دوش جامعه برداشته و نیازهای جامعه را کم کنیم.


ارائه گزارش عملکرد مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: برگزاری همایش وقف و رسانه، برگزاری نشست خبری، دیدار با استاندار قزوین، دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین، دیدار با مدیرکل صدا و سیما و همکاران بازنشسته اوقاف از جمله این برنامه‌ها است.

نوروزی غبار‌روبی مزار شهدا، تعویض پرچم بقاع متبرکه در روز پایانی ماه صفر، برگزاری محافل انس با قرآن، برگزاری همایش لبیک یا رسول‌الله، برپایی غرفه‌های همه واقف باشیم و دیدار با ائمه جمعه استان را از درگر برنامه‌های انجام شده در این هفته برشمرد.

در این مراسم از استاندار قزوین، معاونان استاندار، مدیرکل دادگستری استان قزوین، مدیرکل منابع طبیعی، مدیرکل ثبت اسناد و املاک قزوین و سایر مسئولان استانی حضور داشتند.

در پایان این مراسم از واقفین، هیئت امنای بقاع متبرکه و مساجد و واقفان برتر و نمونه تجلیل شدند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار