معاون امور عمرانی استاندار قزوین گفت: حدود ۶۰ خانه تاریخی در استان قزوین شناسایی شده که در صورت تقاضای مالکین برای احیاء و مرمت، حمایت ویژه خواهند شد.
کد خبر: ۲۶۰۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶ 14 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار مهر، منوچهر حبیبی ظهر پنجشنبه در جلسه بررسی وضعیت خانه های تاریخی استان با اشاره به  اجرای موفق این مدل در شهرهایی مانند بروجرد، کاشان، تبریز، یزد و اصفهان، اظهار کرد: با احیاء و مرمت خانه های تاریخی استان می توان به رونق صنعت گردشگری کمک کرد.

وی اضافه کرد: خانه های تاریخی قزوین به لحاظ نوع معماری بسیار زیبا و فضایی دلنشین بوده که برخی از آنها دارای حوض های فیروزه ای، استفاده از خشت و گل، گچ کاری های منحصر به فرد، اتاق های سه دری و پنج دری، شیشه های رنگی، استفاده از چوب به جای فلز است.
معاون امور عمرانی استاندار «خانه بهروزی» را یک نمونه از خانه های احیاء شده در قزوین توصیف کرد و ادامه داد : خانه بهروزی خانه ای متعلق به دوران قاجار است که به شیوه معماری خانه سازی قاجاری، با حیاط مرکزی اصلی و حیاط های جانبی شکل گرفته است.

وی افزود: حیاط اندرونی با تناسبات تیم کشکولی در دو جبهه دارای شاه نشین های تابستانی و زمستانی و در دو جبهه دیگر دارای ایوان های اطاق نمایی است  که  در ۱۱ مرداد ماه سال ۸۴ با شماره ثبت ۱۲۶۰۸ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

حبیبی تصریح کرد: این خانه به همت بخش خصوصی که علاقمند احیاء بناهای تاریخی است نوسازی و مرمت شد و به عنوان اولین هتل سنتی استان فعالیت خود را آغاز کرد که میتواند الگویی برای تداوم این حرکت ارزشمند باشد تا ضمن بازسازی خانه های تاریخی به ظرفیت مراکز اقامتی استان نیز اضافه کرد.

معاون امور عمرانی استاندار با اشاره به خانه های شناسایی شده استان، گفت : بیشتر این خانه ها مالک خصوصی دارند و تعداد محدودی هم در اختیار میراث فرهنگی است که در رویکرد جدید شرایط لازم را برای استفاده از این مکانها با تغییر کاربری فراهم خواهیم کرد تا ضمن ایجاد نشاط و شادابی در محله های تاریخی به رونق این مناطق کمک شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار