ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان استان قزوین با بیان اینکه تاکنون بیش از 10 هزار شرکت در سامانه شرکت‌های دانش بنیان ثبت نام کرده‌اند، مطرح کرد: ازاین تعداد بیش از 2 هزار شرکت مجوز دانش بنیان، دریافت کرده‌‌اند.
کد خبر: ۲۶۳۵۱۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵ 20 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرنگار ایسنا منطقه قزوین، مجید حقیقی ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان استان قزوین در جلسه آشنایی با ضوابط قانونی ارزیابی شرکت‌های دانش‌ بنیان و حمایت‌های قانونی از این شرکت‌ها که ظهر امروز در سالن جلسات شهید سیاهپوش پارک علم و فناوری قزوین برگزار شد با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید ویژه‌ای بر اقتصاد دانش ‌بنیان دارند، اظهار کرد: تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو حمایت از شرکت‌های دانش بنیان است.

وی با اشاره به به تعریفی که از شرکت‌های دانش بنیان ارائه می‌شود، افزود: شركت‌ها و مؤسسات دانش بنيان شركت يا مؤسسه خصوصي يا تعاوني است كه بـه منظـور هـم‌افزايـي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش محور، تحقق اهداف علمـي و اقتصـادي در حوزه فناوري‌هاي برتر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم افزارهاي مربوط تشكيل می‌شود.

حقیقی در ادامه تصریح کرد: شركت‌هاي دولتي، مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي و نيـز شـركت‌ها و مؤسسـاتي كـه بـيش از 50 درصد از مالكيت آن‌ها متعلق به شركت‌هاي دولتـي و مؤسسـات و نهادهـاي عمـومي غيـردولتـي باشـد، مشـمول حمايت‌هاي اين قانون نيستند.

ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان استان قزوین به تاریخچه حمایت از شرکت‌های دانش‌ بنیان اشاره کرد و گفت: نخستین لايحه حمايت از شركت‌ها و مؤسسات دانش بنيان و تجاري‌سازي نوآوري‌ها و اختراعات مربوط به سال 86 است که از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه شد، این لایحه در سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

شرکت‌های دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند

وی با اشاره به حمايت‌ها و تسهيلات قابل اعطاء به شركت‌ها و مؤسسات دانش بنيان خاطرنشان کرد: معافيت از پرداخت ماليات، تأمين تمام يا بخشي از هزينه توليد، اولويت استقرار در محل پارك‌هاي علم و فناوري، اولويت واگذاري تمام يا بخشي از سهام مراكز و مؤسسات پژوهشي دولتي، ايجاد پوشش بيمه‌ای و تسهيل شرايط مناقصه از جمله خدماتی است که در راستای قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان به شرکت‌های مربوطه ارائه می‌شود.

حقیقی با بیان اینکه تاکنون بیش از 10 هزار شرکت در سامانه شرکت‌های دانش بنیان ثبت نام کرده‌اند، یادآور شد: برای ارزیابی دانش بودن شرکت‌ها و برخورداری از حمایت‌ها و تسهیلات مطرح شده ابتدا باید مراحل ثبت نام شرکت‌ها در این سامانه انجام شود.

وی اضافه کرد: تاکنون حدود 5 هزار شرکت به فرآیند ارزیابی ورود پیدا کرده‌ و بیش از 2 هزار شرکت مجوز دانش بنیان دریافت کرده‌اند.

مدیرعامل شرکت مشاوران نیک پندار شریف اظهار کرد: باید تمامی دستگاه‌ها و نهادهای متولی دست به دست هم دهند تا قانون حمایت از شرکت‌های دانش بنیان اجرایی شود.

حقیقی با اشاره به حوزه‌هایی که مصداق فناوری برتر هستند، گفت: حوزه هوافضا، داروهای پیشرفته، ارتباطات، فناوری‌های نانو، سخت‌افزارهای رایانه‌ای، تجهزات نفت و گاز، تجهیزات پزشکی، انرژی‌های نو، کشاورزی، معدن و صنایع دریایی را می‌توان از جمله عرصه‌های فناوری برتر نام برد.

وی تصریح کرد: اگر شرکتی شرایط اولیه دانش بنیان بودن را داشته باشد به یک کارگزینی معرفی می‌شود و کارگزار آن مجموعه بازدید حضوری از از شرکت انجام داده و نتیجه آن را به دبیرخانه ارائه می‌دهد و پس بررسی نهایی نتایج ارزیابی در کمیته تشخیص صلاحیت در پایان تصویب یا رد شرکت متقاضی در کارگروه ارزیابی اعلام می‌شود.

ارزیاب شرکت‌های دانش بنیان استان قزوین خاطرنشان کرد: شرکت‌ها بلافاصله بعد از ثبت می‌توانند درخواست ارزیابی دانش بنیان کرده و درخواست خود را با مراجعه به سامانه شرکت‌های دانش بنیان مطرح کنند.

حقیقی در پایان با بیان اینکه شرکت‌های دانش بنیان به شرکت‌های تولد کننده کالا، شرکت‌های نوپا و شرکت‌های صنعتی دارای فعالیت دانش بنیان تقسیم می‌شوند، گفت: بر اساس دسته‌بندی انجام شده حمایت‌های ارائه شده به شرکت‌ها متغیر بوده چراکه نیازمندی آن‌ها متفاوت است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار