مدیرکل انتقال خون استان قزوین گفت: 50 درصد خون های اهدا شده در انتقال خون استان مربوط به اهدا کنندگان مستمر است.
کد خبر: ۲۷۰۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲ 01 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از ایرنا دکتر محمدحسین برادران روز دوشنبه به مناسبت هفته انتقال خون در جمع خبرنگاران افزود: با گذشت بیش از سی سال از انقلاب اسلامی، میزان اهدای خون در کشور به بیش از دو میلیون واحد رسیده است که این میزان در مقایسه با اوایل انقلاب به بیش از 16 برابر رسیده است.
وی اضافه کرد: در طول این مدت خوشبختانه هیچ بیماری برای دریافت خون مورد نیاز خود معطل نمانده و کمبودی احساس نکرده است و همین موضوع یکی از افتخارات بزرگ سازمان انتقال خون کشور است.
برادران، اهدا کنندگان، مصرف کنندگان و کارکنان خدوم را سه راس خدمتی سازمان انتقال خون دانست و اضافه کرد: این سه ضلع با همکاری یکدیگر چرخه تولید فراورده های خونی را به نیازمندان می رسانند.
برادران، با بیان اینکه 50 درصد اهدا کنندگان خون در استان را اهدا کنندگان مستمر تشکیل می دهند گفت: سیاست سازمان انتقال خون رسیدن به اهدای 90 درصدی مستمر خون است.
برادران، با بیان اینکه اهدا کنندگان مستمر از منابع خونی پایدارتری نسبت به سایرین برخوردارند گفت: یک باور اشتباه در میان اهدا کنندگان خون این است که تصور می کنند یکبار اهدا کافی است، در حالیکه هدف ما این است تا افراد به سمت اهدای دو تا سه بار در سال حرکت کنند چرا که زنان سه بار و مردان چهار بار در سال می توانند خون اهدا کنند.
وی با اشاره به رشد 23 درصدی مراجعه کنندگان و رشد 15 درصدی خونگیری در چهارماهه نخست سال جاری گفت: این موضوع نشان دهنده این است که فرهنگ اهدای خون در جامعه آماری استان قزوین افزایش یافته و این نتیجه همکاری عالی و مشفقانه اصحاب رسانه با این اداره کل است که در جهت گسترش فرهنگ اهدای خون پررنگ عمل کرده اند.
برادران، نقش رسانه ها را در پیشبرد اهداف سازمان انتقال خون و ترویج اهدای خون موثر دانست و گفت: گسترش فرهنگ اهدای خون به ارتقای سلامت روان و کاهش آسیب های اجتماعی کمک فراوانی می کند.
وی همچنین با اشاره به اضافه شدن یک بیمارستان دیگر به تعداد بیمارستان های استان از افزایش 14درصدی نیاز و مصرف خون بیمارستان های استان قزوین در چهار ماهه اول سال جاری خبر داد.
برادران، کمبود اعتبارات و فضای فیزیکی را دو معضل عمده و اساسی اداره کل انتقال خون استان قزوین اعلام کرد و گفت: در حال حاضر سازمان انتقال خون بدنبال تاسیس مراکز جامع اهدای خون است که اولین مرکز در استان تهران تشکیل شده و در صورتیکه زمینی در اختیار ما قرار گیرد، می توانیم دومین مرکز جامع اهدای خون را در کشور تاسیس کنیم.
وی ادامه داد: در مراکز جامع اهدای خون تمام فرآیندهای انتقال خون شامل اهدای خون کامل، اهدای پلاسما به روش فرزیس، اهدای پلاکت به صورت پلاکت فرزیس و نیز امکان پذیره نویسی سلول های بنیادی خون ساز غیر خویشاوند با هدف تجمیع فعالیت ها در یک سالن واحد و استاندارد با تمام امکانات رفاهی پیش بینی شده است.
این مسئول با اشاره به مراجعات مکرر بیماران از استان ها به بیمارستان های استان تهران یادآور شد: برهمین اساس انتقال خون استان نیز 25 درصد فراورده های خونی مازاد بر نیاز استان را به استان تهران ارسال می کند.
مدیرکل انتقال خون استان قزوین پذیرش، سئوالات اختصاصی پزشک از اهدا کننده، سیستم خود حذفی محرمانه، خونگیری و انجام آزمایش بر روی خون های اهدایی را پنج مرحله اهدای خون عنوان کرد و افزود: براساس سیستم خود حذفی محرمانه در صورتیکه فرد در سئوالات اختصاصی پزشک تمایلی به جواب درباره رفتارهای پرخطر خود ندارد، می تواند دکمه را فشار دهد تا به این وسیله خون وی از چرخه مصرف خارج شود.
سازمان انتقال خون به عنوان تنها نهاد در زمینه تامین و توزیع خون و فرآورده های خونی سالم در ایران در سال 1353 تاسیس شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار