وزیر راه و شهرسازی:
وزیر راه و شهرسازی گفت: در پی این نیستیم که شهرهای کشور را رها و سکونت‌گاه‌هایی جدیدی بسازیم، بلکه با استفاده از ثروت و پیشینه مادی، تاریخی، تجاری و فرهنگی کشور درصدد خلق و احیای مجدد هویت شهرهای خود هستیم.
کد خبر: ۲۹۰۳۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۳ 04 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین، عباس آخوندی در حاشیه مراسم اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم که در شبستان امام علی(ع) مسجدالنبی(ص) شهر قزوین برگزار شد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین ضمن ابراز خرسندی در خصوص برگزاری این اجلاس به میزبانی قزوین اظهار کرد: امیدواریم با برگزاری اجلاس جهانی شهرداران جاده ابریشم همدلی، صلح، پیشرفت و توسعه هرچه بیشتری بین مردمان این جغرافیا با منطقه ایجاد و سابقه تاریخی و جایگاه ملی و جهانی قزوین پررنگ‌تر از قبل شناسانده شود.

وی ادامه داد: واژه ایران‌شهر به عنوان یک نماد فرهنگی به کشور هویت می‌بخشد و استان قزوین با داشتن سابقه تاریخی مهم در کشور نمادی از ایران‌شهر بوده از این رو نقش کلیدی در منطقه دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تحولات 6 دهه اخیر شهری ایران تصریح کرد: جمعیت شهرنشینی در ایران در فاصله تاریخی کمتر از 60 سال به سرعت رشد و به بیش از 9 برابر توسعه شهری خود رسیده است، به طوری که جمعیت شهرنشینی از 6 میلیون به 60 میلیون نفر رسیده که در مسیر رشد با چالش‌های فراوانی مقابله کرده است.

آخوندی یادآور شد: سیاست‌های کلی راه و شهرسازی مسئله کیفیت زندگی در شهرهای ایران است که امروز درحدود 19 میلیون نفر از جمعیت شهری ایران در وضعیت بدمسکنی بوده و یا در حاشیه شهری و بافت‌های فرسوده میانی و تاریخی زندگی می‌کنند.

وی به تأثیر جنگ هشت ساله ایران بر توسعه سریع شهرنشینی اشاره کرد و گفت: وضعیت نامناسب کشور و مواجهه با مصایب جنگ و پذیرای جنگ‌زدگان در شهرهای مختلف سبب شد تا در ارتقای وضعیت شهری ایران با چالش‌های زیادی مواجهه شویم.

وزیر راه و شهرسازی اصلی‌ترین سیاست راه و شهرسازی را بازآفرینی شهری عنوان کرد و افزود: در پی این نیستیم که شهرهای کشور را رها و سکونت‌گاه‌هایی جدیدی بسازیم، بلکه با استفاده از ثروت و پیشینه مادی، تاریخی، تجاری و فرهنگی کشور درصدد خلق و احیای مجدد هویت شهرهای خود هستیم.

آخوندی ارتقای قابلیت زندگی و حرکت در شهرها و میان شهرها را دو سیاست مهم و عمده اداره راه و شهرسازی خواند و مطرح کرد: در آینده تمام اقدامات اجرایی وزارت راه و شهرسازی حول این دو سیاست بوده و توسعه حمل و نقل ریلی و یکپارچه‌سازی حمل و نقل نیز از مهم‌ترین آنان است.

وی از تغییر چهره حمل و نقل شهری در آینده‌ای نزدیک خبر داد و ادامه داد: با ایجاد و گسترش حمل و نقل ریلی درون‌شهری و برون‌شهری نقش محوری در ارتقای کیفیت زندگی مردم و همچنین تشکیل کانون اصلی برای فعالیت‌های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی داریم.

وزیر راه و شهرسازی افزود: وازتخانه امسال دستورالعمل شهرسازی ریل پایه را در دستور کار شورای عالی شهرسازی قرار داده که با تصویب و اجرایی شدن ضوابط آن گام مهمی در راستای ریلی شدن و جابه‌جایی مسافران بین‌شهری و تسهیل در رفت و آمد آنان داریم.

آخوندی برقراری ارتباط ریلی با کشورهای آسیایی را از دیگر برنامه‌های وزارتخانه عنوان کرد و گفت: تمدن ایران یک تمدن تاریخی و دارای حوزه جغرافیایی عظیمی با کشورهای منطقه بوده و در این راستا نیز پروژه‌های بسیار بزرگ در پیش‌رو است.

وی یادآور شد: در همین رابطه شاهد گسترش خط ریلی رشت ـ آستارا و آذربایجان ـ رشت، زنجان ـ تبریز، ترکیه ـ ارمنستان و از سمت غرب به خط ریلی قصرشیرین و عراق در شرایط ایجاد امنیت به سوریه ـ کردستان و همچنین دریای مدیترانه هستیم.

وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد: توسعه ناوگان هوایی، دو خطه کردن راه‌آهن قزوین تهران و چهارخطه کردن راه‌آهن تهران به کرج از دیگر اقدامات مهم وزارتخانه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار