مدیرکل یکپارچه سازی اراضی کشاورزی:
مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره وری سازمان امور اراضی کشور گفت: تجمیع و یکپارچه سازی اراضی خرد موجب اقتصادی شدن کشاورزی، افزایش بهره وری و جلوگیری از مهاجرت می شود.
کد خبر: ۲۹۹۲۱۵
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶ 21 September 2016
به گزارش تابناک از قزوین، محسن ماموریان در حاشیه سفر به استان قزوین برای بازدید از اجرای طرح کاداستر و توجیه کارشناسان برای یکپارچه سازی اراضی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارداشت: دفتر یکپارچه سازی حدود یک سال است تاسیس شده و بدنبال تدوین آیین نامه اجرایی هستیم تا این سیاست را در سراسر کشور اجرا کنیم.

وی افزود: پیگیر تدوین آیین نامه جدید برای سیاست گذاری کلان کشور در یکپارچه سازی و پیش بینی قانون آن هستیم که قبلا این کار توسط قسمتهای مختلف وزارتخانه مانند آب و خاک، تعاون روستایی، کشت و صنعت ها و تشکلهای مشابه مربوط انجام می شد.

ماموریان در خصوص میزان اراضی کشاورزی کشور تصریح کرد: البته هنوز میزان دقیق اراضی کشاورزی مشخص نشده و حدود ۱۸ میلیون و۵۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی کشور است که البته تا ۲۰ میلیون و ۲۴ میلیون هکتار هم گفته می شود که با اجرای طرح کاداستر این آمار به طور دقیق مشخص خواهد شد.

یکپارچه سازی موجب اقتصادی شدن کشاورزی می شود

وی در خصوص مزایای اجرای طرح یکپارچه سازی اراضی کشاورزی اظهارداشت: در گام اول اگر اراضی تجمیع شود تولید اقتصادی شده و بیشترین بهره وری نصیب کشاورزان می شود و از لحاظ کسب درآمد شرایط بهتر خواهد شد و کشاورزان می توانند استفاده مطلوب تری از نهاده ها داشته باشند.

ماموریان اضافه کرد: با این کار ضمن توجیه اقتصادی کشاورزی و بهینه شدن فعالیتها، ارزش افزوده هم برای زمین کشاورزی ایجاد می شود و از آنجا که رسیدگی به زمینهای پراکنده سخت و ضریب مکانیزاسیون در این اراضی خرد پایین است در صورت یکپارچه سازی کشاورزان از نظر مالکیتی می توانند زمینهای خود را سند دار کنند.

وی اظهارداشت: این کار در واقع پشتوانه ای می شود تا کشاورزان تسهیلات بگیرند و از حمایت دولت برخوردار شوند و در این راستا تولید کشاورزی اقتصادی شده و از رها شدن و خرد شدن زمینها جلوگیری و به پایداری کشاورزی کمک شده و از مهاجرت روستاییان جلوگیری می شود.

ماموریان گفت: یکپارچه سازی اراضی مانع از تغییر کاربری، افزایش بهره وری از آب و خاک و سایر منابع و جلوگیری از خرد شدن و رها شدن اراضی می شود و می توان گفت در نهایت تثبیت تولید کشاورزی را بدنبال خواهد داشت.

مدیرکل دفتر یکپارچگی و بهره وری سازمان امور اراضی کشور در پاسخ به این سوال که در اجرای این طرح با چه موانع و چالش هایی مواجهید گفت: یکی از دلایل خرد شدن اراضی کشاورزی قانون ارث و در برخی مواقع دوری اراضی ازجاده و امکانات زیربنایی است اما خود کشاورزان امروز متوجه شده اند که اگر تجمیع صورت نگیرد در دراز مدت دچار مشکل خواهند شد.

وی اضافه کرد: خوشبختانه بهره برداران متوجه شده اند در صورتی که اراضی را تجمیع نکنند باید در آینده زمین را رها کنند اما روی روشها دیدگاههایی دارند و شاید انتقاد هست که باید با کمک کشاورزان این روشها را شناسایی و اصلاح کنیم و راهکارهایی با نظر بهره بردار انتخاب کنیم تا خودشان بیایند و نسبت به یکپارچه سازی و یک جا کشتی اقدام کنند.

ماموریان اظهارداشت: در اجرای این طرح به مشارکت کشاورزان نیاز داریم البته این افراد باید باور کنند و بدانند سیاست های تشویقی در کمیسیونها در حال بررسی و تصویب است و ابزارهای تشویقی مانند دادن تسهیلات کم بهره به کشاورزان برای این که بتوانند با خرید اراضی مجاور نسبت به تجمیع اراضی اقدام کنند در طرح پیش بینی شده و با این کار می توانند کمک بلاعوض بگیرند و تا ۸۵ درصد تسهیلات آبیاری مدرن را از دولت دریافت کنند و در استفاده از تسهیلات دولتی و نهاده ها نیز در اولویت قرار گیرند.

وی گفت: با خشکسالی متعدد سالهای اخیر و کم آبی، کشاورزان هم متوجه شده اند باید به سمت روشهای مدرن و علمی بروند و روش سنتی و داشتن زمین های کوچک دیگر اقتصادی نیست و اگر همین گونه باشد بسیاری از روستاییان زمین و روستا را رها خواهند کرد لذا بسیاری از کشاورزان که معیشت آنها به خطر افتاده از نیروهای دولتی جلو افتاده اند و ماهم باید از این فرصت ایجاد شده استفاده کنیم تا با همکاری دولت بتوان سیاست های یکپارچه سازی را عملیاتی کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار