مشاور بازگانی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: 50 درصد ارزش صادرات کشور به بخش باغبانی اختصاص دارد که توجه ویژه به این بخش رشد و توسعه کشاورزی کشور را به دنبال دارد.
کد خبر: ۳۲۹۰۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۳ 14 November 2016
به گزارش تابناک از قزوینبه نقل از ایسنا منطقه قزوین، حبیب رادمهر در نشست هم‌اندیشی بررسی مشکلات تولید، عرضه و صادرات کشمش که با مهندس مهاجری قائم‌مقام سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین و معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران باغبانی 8 استان انگور خیز کشور در مجموعه باغستان سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: سالانه 22 میلیون تُن واردات کل محصولات کشور است که از این میزان 500 تُن واردات به بخش باغبانی اختصاص دارد.

وی ادامه داد: شاخص صادرات کشور در محصولات باغی 1.3 دهم میلیون تُن و میزان واردات این محصولات 500 تُن است.

رادمهر تصریح کرد: سطح زیر کشت انگور جهان 7 میلیون و 710 هکتار و تولید جهانی 77 میلیون تُن است که 80 میلیون بهره‌بردار در تولید انگور فعالیت دارند.

وی اضافه کرد: در کشور ایران 300 هزار هکتار سطح زیر کشت محصول انگور است که از این میزان 219 هزار هکتار به‌صورت آبی و 75 هزار هکتار به‌صورت دیم کشت می‌شود که رتبه هشتم جهان به ایران اختصاص دارد.

به گفته‌ی وی؛ میزان تولید انگور در کشور در سال جاری 4 میلیون تُن و کشمش 230 هزار تُن بوده است.

مشاور بازرگانی معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در سال 94؛ 11هزار و 700 تُن انگور به‌صورت تازه خوری صادرشده که در 7 ماهه امسال نیز این میزان 10 هزار تُن بوده است که این میزان در مقایسه با سال گذشته در همین زمان 97 درصد رشد صادرات انگور تازه خوری بوده است.

رادمهر به ارزش صادرات انگور کشور اشاره کرد و افزود: در سال گذشته ارزش صادرات انگور 9 میلیون و 809 هزار دلار که در سال جاری 5 میلیون و 200 هزار دلار بوده است.

وی یادآور شد: ارزش صادرات کشمش در سال گذشته 253 میلیون دلار که این میزان در سال جاری تا هفته گذشته 110 میلیون دلار بوده است.

رادمهر اضافه کرد: در همین راستا؛ مکاتبه‌ای در خصوص وضع تولید انگور و میزان عرضه و تقاضای آن در کشور به معاون رئیس‌جمهور انجام شد که درنهایت به‌صورت مصوبه‌ای تصویب شد که بر مبنای آن به ازای صادرات هر کیلو کشمش 200 تومان یارانه صادراتی پرداخت شود و کسی بخواهد یک کیلو موز وارد کند باید یک کیلو کشمش صادر کند که این امر ازلحاظ تعرفه نیز به سود خواهد بود.

به گزارش ایسنا، نشست هم‌اندیشی بررسی مشکلات تولید؛ عرضه و صادرات کشور با حضور معاونین بهبود تولیدات گیاهی و مدیران باغبانی 8 استان انگور خیز کشور به مدت یک روز در مجموعه باغستان برگزار شد که در این نشست استان‌های انگور خیز کشور به بیان وضع تولید انگور و کشمش و مسائل و مشکلات استان خود پرداختند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار